1. Nu uita ca te adresezi unei multimi
Asigura-te ca tu si auditoriul tau sunteti unul si acelasi, ca ganditi la unison, ca faceti echipa. Cu atat mai mult cu cat tu te afli pe o pozitie superioara fata de el.
Adu-ti aminte de discursurile mobilizatoare ale lui Winston Churchill in pragul celui de-al Doilea Razboi Mondial: “We will fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender.” Nu exista persoana I sau persoana a IIa singular, ci doar persoana I plural. Nu eu, nu tu, ci noi vom lupta pana la ultima suflare.
2. Vorbeste pe limba auditoriului
Sarah Palin si ai sai Joe Six-pack si Joe - The Plumber au fost saptamani intregi subiect de satira dar nu pentru ca discursul ei din ultimele saptamni de campanie nu ar fi fost unul bun. Ba dimpotriva, a tintit catre cine trebuia: catre "cealalta" America, a statelor din Mid-West, a gulerelor albastre, a mentalitatilor traditionale, facand apel catre acea parte a populatiei care nu ar fi acceptat in veci ca un om de culoare s-ar putea afla la carma tarii.
Desigur, e de-ajuns sa fi urmarit dezbaterea intre viitorii vice-presedinti ca sa observi ca discursul ei nu a fost nici pe departe la fel de argumentat si credibil ca acela al adversarului Joe Biden, dar, vorbind pe limba americanului de rand, Palin a atins atunci mai multe constiinte decat el.
3. Captiveaza-i pe cei din jur!
Concentreaza-te asupra unei teme si incearca sa o transpui intr-un slogan. Martin Luther King spunea multimii ca a avut un vis. Obama, "yes we can!". Altfel spus, gaseste un motto care sa defineasca scopul pentru care te adresezi multimii si sa rezume ceea ce vrei sa-i transmiti. In felul acesta, vei capta mai usor atentia si te vei asigura ca mesajul pe care il transmiti va fi mai usor de digerat.
4. Nu te pierde in cuvinte!
Sunt situatii in care franchetea este mai mult decat binevenita. Mai mult, poate fi interpretata drept o dovada de charisma. Ia exemplul lui Ronald Reagan, care, in plin Razboi Rece, i-a spus omologului sau rus verde in fata “Mr. Gorbachev, tear down this wall!". Fii directa si fa-te auzita!
5. Arata publicului ca nu esti de fier
Hillary Clinton si Traian Basescu sunt primele exemple care imi vin in minte. In cazul lor a fost vorba de lacrimi; marunte si picurate strategic intr-un moment de cotitura. Hillary simtea ca pierde voturile in favoarea lui Obama iar Basescu anunta retragerea lui Stolojan, inlocuindu-l in cursa prezidentiala. Nu e obligatoriu sa aplici mot-a-mot strategia lor. Lacrimile, dozate necorespunzator, pot da in ridicol sau chiar in patetic. Un mic moment de sinceritate, atent ales, sau un suspin, un ton mai bland, te vor pune intr-o lumina mai umana, publicul empatizand cu discursul tau mult mai usor.
6. Accentueaza corespunzator cuvintele cheie
In cele 5 sau 10 minute pe durata carora iti tii discursul trebuie sa te faci auzit prin orice mijloace, de la cuvintele pe care le alegi pana la tonul cu care le rostesti. Winston Churchill avea un timbru banal, dar stia sa se faca auzit, accentuand in discurs cuvintele cheie, lucru care in timp s-a dovedit a fi o modalitate excelenta de a intra pe sub pielea auditoriului.
7. Abordeaza situatiile delicate
Nu te feri de teritoriile minate. Poti sa infrunti diferentele de opinie care pot rezulta in urma discursului tau daca stii sa te pozitonezi de la inceput cum trebuie. Sa luam exmplul primei doamne Barbara Bush. Cand aceasta s-a adresat profesorilor si studentilor Colegiului Wellesley, pe care ea insasi l-a urmat in tinerete, nu le-a dat nicio sansa carcotasilor sa-i puna la indoiala meritele doar pentru ca era nevasta de presedinte: "Hey, I'm a stay-at-home mom. You should respect my decision because you value diversity." Ce a urmat a fost un discurs cald si plin de umor, care a facut apel la constiinta nepartinitoare a auditoriului, fiind foarte bine primit de acesta.
8. Invata sa manuiesti procedeele stilistice
Poate cel mai elocvent argument este chiar discursul de inaugurare al lui John F. Kennedy, din 20 ianuarie 1961. "Ask not what your country can do for you - ask what you can do for your country" a devenit instant una dintre cele mai impunatoare statement-uri din istoria Americii, si totul datorita unei antiteze bine plasate, care a stiut sa faca apel la emotiile auditoriului.
9. Atentie la limbajul nonverbal
Intonatie, mimica si gesturi increzatoare. Intr-un cuvant, body-language de invingator. Nimeni nu va avea rabdare sa asculte un ins teapan si crispat, indiferent cat de pertinente ii sunt argumentele. Un contra-exemplu perfect este dezbaterea din 1992 dintre vicepresdintele Dan Quayle, succesorul lui, Al Gore si adversarul acestuia, James Stockdale, in care toti trei, ca un facut, au fost parca de piatra.
10. Nu uita de scopul discursului
Indiferent de subiectul abordat, un discurs reusit trebuie sa raspunda intotdeauna asteptarilor publicului. Daca este o cuvantare prin care vrei sa-ti ceri, in mod public, scuze, ai grija ca discursul tau sa nu deraieze de la acest scop. Nimeni nu a agreat discursul lui Bill Clinton din 1998, in urma scandalului Lewinsky. Nu atat pntru incapacitatea presedintelui de a spune adevarul si de a defini o relatie sexuala, ci fiindca in loc sa-si ceara scuze, cum era de asteptat, acesta a reactionat furios, ca si cum i-ar fi fost invadata viata privata.