De regula, cu cat esti mai placut celorlalti, cu atat ai mai multe sanse de succes. Un angajat placut este, de multe ori, mai apreciat decat unul care detine doar calitatile necesare pentru postul respectiv nu numai in ochii celor de la HR ci si din punctul de vedere al sefului si colegilor.
Pasul 1: Atitudinea potrivita
Este o trasatura pe care toti oamenii agreabili o au. Diferenta este ca ei reusesc sa aiba o atitudine pozitiva si atunci cand lucrurile iau o intorsatura neplacuta.
Daca poti sa afisezi o atitudine pozitiva cand lucrurile nu merg bine, oamenii vor fi atrasi de tine ca de un magnet, fiindca le oferi speranta. Prin urmare, dezvolta-ti capacitatea de a vinde iluzii.
Cand simti ca gandurile negative te apasa, gandeste-te la o situatie similara petrecuta recent. Cel mai probabil ai reusit sa iesi basma curata. Poarta povestile de succes cu tine si adu-ti aminte de ele de fiecare data cand ai nevoie de un strop de optimism si energie pozitiva. Cu cat exersezi mai des, cu atat mai buna vei deveni la a-ti schimba gandul.
Constientizeaza ca iti poti controla gandurile. Majoritatea oamenilor cu o atitudine negativa aleg sa fie asa. Nu te nasti cu un astfel de comportament, ci il inveti. Partea buna e ca tot invatul are si dezvat.
Cand ceva merge rau, gandeste-te la altceva si treci mai departe. Nu starui asupra problemei. Gandirea negativa iti sugruma creativitatea - fapt dovedit stiintific - si iti ingreuneaza capacitatea de a rezolva problema.
Nu in ultimul rand, oamenii pozitivi stiu ca greutatile sunt rezultate ale unor cauze externe, care pot fi modificate, rezolvate, intr-un fel sau altul. Oamenii cu o gandire negativa cred ca asa a fost sa fie, ca problemele sunt imposibil de rezolvat si ca nu au ce face in acel sens pentru a imbunatati lucrurile.
Sa devii dintr-o data pozitiv nu e simplu, insa solutia este uneori mai accesibila decat pare.
Pont: Seteaza un tel simplu si incearca sa fii pozitiva in directia respectiva pentru 30 de zile. Gandeste-te la acel lucru si actioneaza in acel sens. N-ai idee cat de mult poate acest lucru sa iti schimbe intregul mod de a privi lucrurile si felul in care te vor percepe ceilalti.
Pasul 2: Implicare si pasiune
Orice calitate, dusa la extrem, devine o slabiciune, un defect. Acesta este motivul pentru care multi filosofi sfatuiesc sa practicam moderatia.
Nu te astepta la prea mult si nu exagera cu ambitia. Insa trebuie sa ai in vedere ca oamenii implicati, care au acea stralucire in ochi cand vorbesc despre ceea ce fac sunt mult mai placuti.
Cu cat esti mai implicata, mai ambitioasa, mai pasionata, cu atat mai interesanta esti si cu atat mai multi oameni vor dori sa fie in preajma ta.
Daca tot cauti un job unde sa te simti cu adevarat implicata, iti pierzi timpul. Pasiunea vine din interior. Orice post, cat de neimportant, merita sa fii implicata.
Fiecare job are ceva care sa te faca sa te simti mandra de ceea ce faci sau de compania in care lucrezi. Uneori este nevoie doar de vointa de a te implica in ciuda faptului ca poate la inceput nu simti chiar asa.
Nu te mai stresa in legatura cu ce cred altii ca faci, fiindca fiecare are dreptul la o opinie. Cu pasiunea pe care o ai pentru domeniul de lucru poti schimba mentalitati, important este ca tu sa crezi in tine si in ce ea ce faci.
Oamenii vor sa aiba in preajma astfel de persoane, in loc de plangaciosi care se lamenteaza la fiecare pas ca nu isi gasesc locul.
Croieste-ti singura locul bucurandu-te de ceea ce ai.
Pasul 3: Simtul umorului
Este cel mai usor pas si totusi multi se complica, din dorinta de a da dovada de profesionalism, incat uita sa fie oameni. Cei care te fac sa zambesti sunt cei in preajma carora vrei sa iti petreci timpul.
Puterea zambetului este subestimata. In afaceri, oamenii tind sa fie mult prea seriosi. Ce poti sa faci pentru a-ti imbunatati simtul umorului?
Urmareste serialele la moda si detensioneaza discutiile folosind replicile preferate din episoadele pe care tocmai le-ai vazut.
Adu-ti aminte cum esti cand esti cu prietenii si pastreaza putin din acea buna dispozitie si la locul de munca.
Fa glume si daca gresesti, cumva, si nu prinde, fa haz de necaz.
Lumea e plina oricum de suferinta, nu mai are nevoie sa contribui si tu, printr-o atitudine de Sisif.
Pasul 4: Intentii bune
Indiferent de reputatia pe care o au cei pe care ii intalnesti, este de preferat sa pastrezi concluziile pentru mai tarziu.
Trece totul prin filtrul personal si comporta-te cu toata lumea la fel, indiferent de functia pe care o are sau de barfele pe care le-ai auzit despre ei.
O lectie importanta este sa crezi ca oamenii sunt buni pana la proba contrarie, fiindca s-ar putea sa ai tot timpul surprize placute.
Nu ti s-a intamplat niciodata sa ti se spuna sa nu mergi sa vorbesti cu seful in legatura cu o problema ca va fi vai si amar de capul tau si sa constati ca superiorii nu erau constienti de problema si sa ti se multumeasca pentru ca i-ai alertat?
Aceasta atitudine te va ajuta enorm. Daca tinzi sa gandesti negativ despre cineva fara o baza reala, s-ar putea ca parerea ta sa influenteze atitudinea persoanei si sa duca la un rezultat neplacut.
Pasul 5: Complimente
Chiar si complimentele spuse de complezenta au tendinta de a crea efecte pozitive. Oamenii care se simt confortabil facand complimente sunt mai placuti.
Tanjim dupa complimente si cand cineva observa ceva pozitiv la noi, este imposibil sa nu ne simtim atrasi de persoana respectiva.
Trebuie, totusi, sa ai grija. Un compliment vizibil nesincer poate da senzatia ca iei pe cineva peste picior.
In plus, pentru ca un compliment sa deschida calea catre o relatie sanatoasa de colegialitate, este important ca remarca ta sa fie deschisa.
In loc sa ii spui "imi place cravata ta", mai degraba ii spui "cravata aceea iti vine bine, se potriveste costumului sau culorii ochilor, de unde o ai?". Astfel, lasi o portita deschisa, iar interlocutorul poate raspunde cu mai mult decat un "multumesc", dezvoltand o poveste de care te poti lega ulterior pentru o alta conversatie.
Pasul 6: Nesiguranta controlata
Pasul 6: Nesiguranta controlata
Ti se intampla des sa spui "nu sunt obisnuita cu asa ceva" sau "nu as cumpara asa ceva, dar e ok din punctul meu de vedere".
Poate ca intentiile tale sunt bune, poate incerci sa arati putina modestie, insa da senzatia ca esti foarte nesigura.
Evident, cu totii avem momentele noastre de nesiguranta, este normal si natural. Insa a-ti comunica mult prea des nesiguranta poate alunga oamenii.
Prin urmare, pentru a nu risca sa ii indepartezi, ai grija cum te exprimi, fiindca daca prietenii inteleg aceste momente si trec peste ele, colegii s-ar putea sa nu fie la fel de ingaduitori.
Pasul 7: Sa stii sa asculti
Inca din scoala am fost sfatuiti sa fim atenti, sa ascultam. Problema este ca nu iti spune nimeni cum sa faci chestia asta. Capacitatea de a asculta este importanta in toate relatiile si cu toate acestea, singurul mod in care aratam, de regula, ca suntem atenti, este privirea indreptata catre interlocutor si eventual cateva gesturi din cap in semn de aprobare.
Insa un bun ascultator face mai mult de atat. Pentru a fi un ascultator mai bun, trebuie sa asculti, sa intelegi si sa adaugi ceva care sa dovedeasca faptul ca ai fost pe frecventa.
Crezi ca nu e greu? Ei bine, e mai greu decat pare, fiindca in loc sa te concentrezi asupra a ceea ce ti se spune, te vei gandi mai degraba la ceea ce urmeaza sa spui si vei pierde firul povestirii interlocutorului.
Ai grija sa asculti tot ce ti se spune, apoi fa un comentariu de genul "Interesant, nu m-am gandit niciodata la asta" sau orice altceva care poate face trecerea catre ceea ce urmeaza sa spui si iti permite sa iti aduni cuvintele pret de cateva secunde.
Ascultand, chiar daca nu apuci sa spui prea multe dupa aceea, oamenii te vor placea mai mult, fiindca vei avea un aer inteligent doar prin faptul ca ti-ai dat silinta sa fii prezenta si sa te implici in ceea ce ti s-a povestit, incercand sa intelegi despre ce este vorba.
Pasul 8: Flexibilitate
Nu trebuie sa te apuci de yoga sau de alt sport, nu ca ti-ar strica putina miscare, dar este vorba despre flexibilitate profesionala si in relatia cu cei din jur.
Oamenii care sunt dispusi sa incerce lucruri noi, care incearca sa priveasca si din punctul de vedere al celorlalti sau sa isi dezvolte abilitati noi sunt de regula mai interesanti, mai apreciati si mai placuti.
Suntem diferiti, evident, si nu e musai sa iti placa tot ce le place celorlalti, insa daca strambi din nas inainte sa incerci nu faci decat sa jignesti si sa dai senzatia ca esti o infumurata batoasa, inflexibila, in preajma careia nu va sta prea multa lume.
Poate nu iti place sa mergi la opera, dar daca se organizeaza o iesire impreuna cu colegii, ratezi ocazia de a crea legaturi mai puternice doar pentru ca dai dovada de lipsa de flexibilitate.
Cu cat esti mai dispusa sa accepti schimbarile, cu atat ai sanse sa fii mai mult pe placul colegilor si nu numai. Plus ca ai ocazia sa cresti, sa iti imbogatesti orizontul.
Pasul 9: Maniere, bun simt si limbaj elevat
Pasul 9: Maniere, bun simt si limbaj elevat
Bunele maniere nu sunt depasite! Ba din contra. Poti profita de pe urma faptului ca multi nu se mai sinchisesc cu ele pentru a iesi in evidenta in mod pozitiv.
Adu-ti aminte ce te-au invatat bunicii si parintii, spune "te rog", "scuza-ma" sau "multumesc" si nu vei regreta! Cumpara-ti un ghid al bunelor maniere si imbunatateste-ti conduita.
Pe langa un comportament exemplar, trebuie sa arati impecabil, pentru ca este o dovada de respect si bun simti in primul rand fata de tine si apoi fata de ceilalti. Vei vedea ca avand grija la astfel de aspecte vei avea mai multi oameni in preajma ta.
Nu in ultimul rand, atentie la limbaj! Este vorba despre mai mult decat a vorbi corect gramatical. Oamenii cititi vor folosi cuvinte care atrag prin simpla aparitie in discutie. Au un farmec aparte, iar faptul ca nu sunt folosite prea des te ajuta sa subliniezi ceea ce doresti sa expui.
Evita si formularile care aduc a injurii si manifestari verbale violente. Sunt neplacute, la fel ca si barfa si vaicareala.
Pasul 10: Modestia e atragatoare
Pasul 10: Modestia e atragatoare
E drept ca mai bine esti modesta decat sa iti fluturi realizarile cu nonsalanta. Insa este dificil sa fii modest fara a parea fals, ipocrit.
De regula, modestia este privita ca tentativa de a primi mai multe complimente din partea celorlalti. Aceasta falsa modestie transmite nesiguranta si nu asta iti doresti.
Cum poti parea modesta fara sa fii acuzata de ipocrizie? Nu te mai compara cu ceilalti. Cui ii pasa ce fac sau pot ei? Compara-te cu tine insati si accepta-ti greselile. Nu esti perfecta, asta e sigur. Intotdeauna exista cineva mai bun.
Raporteaza-te, totusi, la altii, cand vezi ca au idei mai bune si recunoaste-le. Apoi priveste inapoi si vezi ce ai facut bine pentru a ajunge acolo unde esti. A fost urmare a muncii tale sau poate a fost noroc?
Poti fi modesta daca reusesti sa evaluezi cat mai obiectiv situatia si sa le explici celorlalti de ce consideri ca realizarile nu ti se datoreaza tie in intregime.