2. Stabileste-ti niste parametri. Oferta de pe piata de automobile este variata de aceea de multe ori nu stim ce masina vrem sau ce tip de masina. Este ok sa oscilezi intre un SUV si un coupe, dar trebuie sa te gandesti cum vrei sa fie volanul, scaunele, culoarea masinii. "De obicei femeile cauta masini din clasa mica (Matiz, Peugeot 206, Citroen C2 etc.). Si vor de la aceasta sa fie mica pentru a o conduce mai bine, sa nu aiba un consum foarte mare si sa aiba un minim de dotari (geamuri electrice, aer conditionat etc.)", spune Catalin Codreanu.
3. Fa o pre-inspectie. Inainte de fiecare test trebuie sa vezi daca masina este in forma buna. Verifica daca are uleiul potrivit, daca are transmisia buna si presiunea cauciucurilor. Uita-te sub capota, dupa semne care ar putea sa-ti indice o intretinere slaba. Deschide capacul filtrului de ulei si daca vezi depozite de praf negru si noroios inseamna ca uleiul nu a fost schimbat frecvent. Verifica orice furtun/curea de sub capota, sa nu fie roase sau foarte uzate. Uita-te sub masina dupa scurgeri de lichide. Cand pornesti motorul fii atenta in oglinzile retrovizoare sa nu iasa fum din teava de esapament. Pipaie cauciucurile, orice denivelare indica uzura lor. Verifica presiunea cauciucurilor, cele care nu sunt umflate corect pot afecta performantele masinii din timpul testului.
4. Ia notite. Fa o harta care acopera zonele tale de interes: volan, cauciucuri, intretinere, interior, confortul scaunelor, sistemul audio, frane, caroserie si orice altceva este important pentru tine. Noteaza idei de genul: "radiatorul merge, dar incalzitorul trebuie schimbat". Asa iti vei putea da seama ca iti poate oferi masina respectiva si o vei putea compara cu alte oferte existente pe piata.
5. Nu te grabi.Un test drive profesionist poate dura si 10 km. Daca ai intentii serioase cu o masina anume nu-l lasa vanzator sa te grabeasca. Fii intelegatoare, cu siguranta ca a avut inca vreo 20 de persoane inaintea ta care au testat masina. "De obicei femeile nu vin neinsotite atunci cand achizitioneaza o masina. Sotul sau prietenul le acompaniaza dar decizia in privinta cumpararii este in proportie de 99% a doamnei", spune Catalin Codreanu.
6. Fii consecventa. In ciuda avantajelor pe care le au computerele de bord, in acest test-drive tu esti cea care hotareste. In timp ce conduci, misca volanul de mai multe ori si identifica daca exista puncte moarte sau fa miscari bruste de intoarcere sa probeze franele. Fii atenta ce sunete scot suspensiile.
7. Inchide radioul. Daca nu ai de gand sa evaluezi sistemul de sunet, inchide radioul. Inchide si aerul conditionat sau aparatul de caldura, dar deschide ferestrele pentru a auzi daca sunt zgomote neobisnuite. Este dificil chiar si pentru profesionisti sa separe zgomotele normale ale vantului sau ale cauciucurilor de cele care ar putea avea legatura cu vreo posibila problema a masinii. Daca auzi ceva ciudat incearca sa schimbi suprafata pe care mergi sau chiar viteza si vezi daca se repeta.
8. Fii rationala. Cei care incearca o masina second hand sunt tentati sa nu mai fie atenti la regulile de circulatie si sa se concentreze mai mult pe masina. In cazul in care cumperi o masina sport intreaba-l pe vanzator daca o poti testa undeva pe o sosea mai libera, la o viteza mai mare.
9. Testeaza viteza. Masinile second hand au adesea probleme cu constanta vitezei, aceasta din cauza unor piese uzate care nu le permit rotilor sa primeasca destula putere in timp ce se invart. Du-te intr-o parcare mare si goala, condu in cerc si asculta - daca sunt zgomote asemanatoare unui tac sau scancet nu e de bine.
10. Consulta profesionistul. Vorbeste cu un sofer profesionist pentru a-ti confirma concluziile. Dupa ce in sfarsit ti-ai ales masina, du-o la mecanic pentru inspectie. Chiar daca o sa-ti ceara 2 milioane sau 5, banii astia sunt cheltuiti in favoarea ta.