Atunci cand comunicam un mesaj trebuie sa ne convingem ascultatorul ca suntem sinceri si ca poate avea incredere in noi. Nu trebuie insa sa uitam ca acest lucru poate fi realizat numai printr-un acord intre felul cum vorbim si ceea ce comunicam nonverbal. Trebuie sa tinem seama de faptul ca un mesaj care nu este considerat credibil de catre receptor, nu va avea impactul pe care il dorim, iar actul nostru de comunicare a fost unul esuat.Feminis.ro a gasit pentru tine 13 trucuri pentru a comunica eficient.
1.Un mormait neinteligibil sau cuvinte aruncate ca dintr-o mitraliera! Iti suna conoscut? Cu siguranta ai asistat la astfel de discutii si cu siguranta ai dat peste ele si cand ai butonat telecomanda televizorului. Multora dintre "vedetele autohtone" le mai scapa. Ce trebuie sa stii? Afla ca un mesaj usor de inteles este unul exprimat clar si concis. Exprima-ti ideile in cuvinte cat mai precise (carora sa le cunosti sensul) si cu referire strict la continutul mesajului pe care vrei sa il transmiti.
2.Esti la o sedinta in care trebuie sa-i convingi pe colegii tai despre importanta 'implicarii in activitati voluntare a angajatilor din marile companii". Sedinta, deja sunta plictisitor si uneori stresant, iar voluntariatul...in Romania nu prea avem. Asa ca provoaca-ti ascultatorii! Intreaba daca este cineva care a participat la o astfel de actiune,atrage-l in discutie si fa-l partenerul tau in incercarea de a-i convinge pe ceilalti. Fa ca discutia sa fie una interactiva si vei vedea ca pana si cea mai incordata atmosfera se va relaxa.
3.Adapteaza-ti ideile in functie de ceea ce interlocutorul vrea sa auda! Incearca sa speculezi ceea ce este el interesat sa afle. Altfel risti sa-l plictisesti sau sa-l obosesti.
Trebuie sa vorbesti despre riscul disparitiei ursilor polari din cauza incalzirii globale. Nu are niciun rost sa incepi sa vorbesti despre istoria ursilor polari, despre cine a descoperit Polul Nord si nici despre faptul ca prietenului tau i-a placut ultimul documentar despre ursii polari difuzat pe Discovery.
Capteaza atentia celor cu care comunici! Atunci cand reusesti sa starnesti interesul interlocutorului tau ai facut deja un pas urias catre o comunicare eficienta si incearca sa-ti angrenezi ascultatorul in conversatie! Provoaca-l! Intreaba-l ce ar vrea sa stie despre asta. Fii creativa.
4. Mesajul trebuie sa fie natural si destins. Modul in care comunici trebuie sa te reprezinte si sa confere personalitatii tale credibilitate!
Cum ar fi sa o vezi pe Mihaela Radulescu prezentand o emisiune in stilul Andreei Marin? Nu incerca sa pari altcineva in timpul in care incerci sa comunici. Te vei concentra mai mult la rolul pe care il interpretezi si mai putin la mesajul pe care il vei transmite, iar in cazul in care in tine nu se ascunde o mare actrita, rezultatul va fi dezastruos.
5.Convinge-i pe cei care primesc informatia ca acesta este importanta! Incerca sa eviti o pozitie prea relaxata. Ajusteaza-ti tonul vocii in functie de mesajul pe care il transmiti.
Chiar daca pantofii cu toc sunt inconfortabili si nu obisnuiesti sa porti, sau te strange sacoul, nu te legana de pe un picior pe altul cand trebuie sa comunici ceva, nu te cocosa. Pastreaza o atitudine si o postura distinsa.
6. Fa in asa fel incat atitudinea ta sa degaje siguranta si incredere in sine! Un mesaj transmis pe un ton neconvingator nu va reusi sa convinga pe nimeni. Evita atitudinile ezitante, cei care trebuie sa recepteze mesajul vor crede ca ascunzi ceva.
7.Incearca sa-l privesti in fata pe cel cu care porti o conversatie! Atunci cand ne uitam in ochii interlocutorului noastru aratam ca acordam importanta persoanei respective. Avantajele acestei metode este ca flateaza ascultatorul, capteaza atentia si creeaza credibilitate. Daca eviti privirea in timpul unei discutii se creeaza impresia de lipsa de interes fata de contiutul comunicational sau fata de vorbitor.
8. Cantareste-ti bine gesturile, dar nu le cenzura prea mult! Miscarile involuntare ale mainilor pot trada emotiile. La fel bratele incrucisate, unghiile rontaite, lovitul din picior, sau anumite miscari involuntare ale corpului. Toate tradeaza sentimente de anxietate, teama, nervozitate, lipsa de concentrare, disconfort. Daca nu te simti bine cand transmiti un mesaj aceste sentimente vor fi interceptate de cei cu care comunici, iar rezultatul va fi un dezastru.
9. Fa apel la limbajul trupului pentru a fi mai convingatoare! Mimica fetei si gesturile pe care le facem in timp ce vorbim constituie o parte integranta a mesajului pe care vrem sa il transmitem. Daca nu adoptam o expresie adecvata, in functie de intelesul pe care vrem sa-l dam spuselor noastre, daca nu ne adresam cuiva privindu-l in ochi si daca nu folosim gesturi deschise, nu vom reusi sa comunicam eficient.
10. Fii "autentica"! Este obligatoriu ca limbajul verbal si cel non-verbal sa se potriveasca. Daca spunem ceva, insa prin limbajul trupului dam de inteles cu totul altceva, aceasta neconcordanta va fi interpretata ca un semn al nesinceritatii noastre.
11. Vocea reprezinta o metoda puternica si eficienta de a capta atentia celorlalti si de a crea o atmosfera care sa-i incurajeze pe cei cu care comunici sa te a te asculta.
Astfel intensitatea si tonul vocii sunt foarte importante atunci cand transmiti un mesaj. Vocile joase sugereaza gravitate si tind sa fie luate mai in serios, in timp ce vocea stridenta, ascutia da impresia de exagerare sau lipsa a controlului. La fel ritmul. Un tempo moderat pastreaza atentia treaza, dand totodata posibilitateaca mesajul sa fie receptat si inteles corect, in timp ce un ritm prea rapid sau prea lent va face ca cei cu care vorbesti sa nu aiba ragazul sa absoarba ceea ce spui, sau din contra mesajul tau sa sune plictisitor. Inflexiunile vocii permit accentuarea anumitor cuvinte sau portiuni din relatare. Accentuarea are rolul de a atrage atentia ascultatorilor asupra fragmentelor mai importante ale comunicarii.
12. Treci cu umor peste micile probleme. Daca emotiile resimtite intr-un anumit moment sunt atat de puternice incat iti blocheaza cuvintele, daca ai facut o mica gafa sau pur si simplu nu stii ce sa mai spui, incearca sa scapi de anxietatea creata print-o gluma.
13. Zambeste! Psihologii vorbesc chiar despre faptul ca un zambetul care vine din interior (si nu zambetul de aparenta) schimba "chimia" creierului si ne face sa ne simtim mai bine, acesta fiind un sentiment care se comunica instantaneu. Un zambet doboara nenumarate bariere in cale comunicarii, trecand dincolo de granitele culturii, rasei, varste, clasei sociale.