Dar, nu stiu cum se face, hotararile razboinice si atitudinea de invingatoare ne parasesc incetul cu incetul pe parcursul anului si ajungem sa uitam cel putin jumatate din ceea ce ne-am propus.
Stii deja ca anul se anunta critic cel putin in prima sa jumatate, asa ca nu voi mai incerca sa intorc "cutitul in rana". E suficient sa iti spun ca depinde de noi sa facem din 2010 un an bun pentru noi si un an in care reusim tot ceea ce ne-am propus. Pentru asta am cerut ajutorul specialistului in Resurse Umane Mihaela Costea, care ne-a explicat care sunt cele mai importante feluri in care ne putem asigura un 2010 asa cum ni-l dorim!
"Ca in fiecare an, fiecare dintre noi ne facem o mica analiza asupra anului care a trecut si asupra celui care abia a inceput. Si facem acest lucru cu avant, cu inima deschisa si avem impresia ca am putea muta muntii din loc daca am vrea. Ar fi bine sa nu ne pierdem din acest avant -asa cum se intampla, in cele mai multe cazuri- si sa ne gandim ca putem invata ceva din fiecare obstacol intalnit in cale", ne explica Mihaela Costea.
Plaseaza-te in etapa corecta!
E foarte bine si foarte important sa fim cat mai buni in ceea ce facem, dar e important -cred eu -sa stim in ce moment suntem si care e miscarea urmatoare -promovare, alt job, schimbare totala de directie-, ca sa stim ce putem face in viitor. De aceea trebuie sa identifici etapa profesionala in care te afli! Cum faci acest lucru? Ne explica specialistul!
"Daca firma la care lucram nu face evaluari anuale sau semestriale, cea mai buna optiune este sa mergem la superiorul nostru sau la managerul firmei si sa avem o discutie cu acesta in care sa vedem unde suntem din punct de vedere profesional. Nu trebuie sa ne ducem pregatiti doar pentru a primi explicatii, ci pregatiti cu o auto-evaluare. Nici nu trebuie sa zici: "Vreau sa stiu unde stau", ci sa fii pregatit sa iti explici -si tie, si lui-reusitele si insuccesele anului trecut. Poti spune, de exemplu: "Am avut rezultate la acest proiect; nu mi-au iesit anumite lucruri (X si Y) decat pana intr-un punct pentru ca....", crede Mihaela.
Trebuie, insa, sa incerci sa destinzi atmosfera discutiei inca de la inceput, crede specialistul, pentru ca altfel am putea avea surpriza ca superiorul sa fie reticent la o astfel de discutie, crezand ca urmaresti (numai) o marire de salariu. E mai bine sa spui ca vrei o simpla evaluare inca de la inceputul discutiei!
Esti in training continuu!
Invatam ceva aproape in fiecare zi: din atitudinea cu care unul dintre colegii nostri "dezamorseaza" o anumita situatie, din felul in care superiorul nostru face fata unor urgente...Nu intotdeauna este vorba de a acumula cunostinte strict in domeniul nostru profesional, dar intotdeauna avem ceva de retinut, daca stim unde sa privim si pe cine sa ascultam.
Care ar fi cel mai pozitiv fel in care sa privim si sa folosim acumularea de cunostinte in fiecare zi in domeniul nostru de munca?
"Nu poti acumula cunostinte noi in chiar fiecare zi. Pericolul, dupa cum il vad eu, este sa ne plasam in rutina, sa mergem pe un drum pe care il cunoastem bine, in loc sa incercam sa vedem daca putem gasi si o alta cale sau un alt mijloc de a face un lucru pe care -poate- il realizam zilnic. E important sa mergem la traininguri daca isi permite asta compania la care lucram, dar sa realizam ca depinde si de noi pentru a merge la traininguri pe care, poate, nu ni le va oferi compania."
Cum putem face pentru a trece dincolo de job-ul nostru de zi cu zi si a gandi mai mult decat -poate ar trebui- pentru a deveni proactivi si a ne face remarcati?
Mihaela Costea: "Ar fi pacat sa pierzi idei geniale pentru ca alegi sa nu le spui nimanui. E foarte bine sa alegi sa ii spui superiorului tau care iti sunt reusitele, pentru ca, daca in privinta problemelor si a greselilor nu poti spera ca vor fi "trecute cu vederea", reusitele -indiferent cat de greu au fost obtinute- sunt deseori trecute cu vederea."
E bine sa spui, ne exemplifica specialistul: "Uite, am facut si X, si Y si Z. Si uite care au fost conditiile in care am reusit sa fac lucrurile astea...". Daca alegi sa nu spui, n-au de unde sa stie. Asa ca spune-ti realizarile cu voce tare si pentru sef si pentru eventualii colegi "necolegiali", care ar putea invata ceva despre tine si de la tine cu ocazia asta!
Tu, in afara biroului!
Trebuie sa acordam importanta si timpului nostru liber, dar si corpului nostru -20 de minute de gimnastica de cateva ori pe saptamana ne pot ajuta sa devenim mai productivi, spun studiile-. Cum putem face asta fara a ne simti vinovati sau fara a ne inchipui fie ca "suntem prea obositi"?
"Daca ramanem in plus la munca atunci cand suntem obositi sigur vom gresi, la un moment dat. Daca, insa, vom merge la sala sau la aerobic, sau pur si simplu la o plimbare in aer liber, ne vom intoarce la munca a doua zi revigorati. Nu suntem roboti si trebuie sa gasim un echilibru in toate", crede Mihaela.
Nu trebuie sa ne uitam colegii, un element important in viata noastra profesionala si, fie ca ne place sau nu sa auzim asta, oamenii alaturi de care petrecem mai mult timp decat alaturi de familie si alaturi de prieteni. Cum le putem acorda importanta si de ce ar fi bine sa o facem?
Specialistul ne-a spus ca e bine sa le lasam intotdeauna o usa deschisa si sa ii ajutam atunci cand au nevoie sau cand ni se pare noua ca sunt prea impovarati de sarcinile de serviciu. O simpla incurajare, intr-un moment in care acestia se simt prost sau sunt demoralizati ar putea face minuni.
Nu in ultimul rand, ar fi bine ca in acest an sa ne preocupe mai mult felul in care alegem sa comunicam cu cei din jurul nostru: ar trebui sa ne alegem cu grija cuvintele, spune Mihaela Costea si sa alegem mesajele potrivite! In plus, raspunde prompt la e-mailuri, la cererile celorlalti si invata sa asculti ce spun!
Tu ce ti-ai propus pentru 2010?