5. Inteligenta Artificiala
Titlu original: A.I. Artificial Intelligence (2001)
Distributie: Haley Joel Osment, Jude Law, Frances O’Connor
Incasari: 230,000,000 $
Mai putin cunoscut decat Razboiul Lumilor (2005), dar nu mai putin spectaculos, A.I. are toate ingredientele pentru a fi un clasic marca Spielberg. Actiunea se petrece intr-un viitor in care resursele naturale sunt limitate iar tehnologia avanseaza cu viteza astronomica, intr-o societate in care tot ce misca este monitorizat, hrana este substituita de comprimate si cel care ti-o serveste nu mai e de mult o persoana in carne si oase. Totul este artificial. Gradinaritul, curatenia, sexul contra-cost... exista roboti care sa raspunda oricarei nevoi, mai putin celei de dragoste. Povestea este mai mult decat emotionanta, de-a dreptul sfasietoare, iar pe Haley Joel Osmont (Al saselea simt, Da mai departe) in rolul primului robotel programat sa iubeasca, blestemat parca sa nu-si gaseasca locul nici printre oameni, nici printre roboti, mai ca-ti venea sa-l iei acasa.
Oscar-o-metru: a pierdut trofeul pentru cele mai bune efecte speciale in favoarea primei parti a trilogiei Lord Of The Rings.
4. Jurassic Park
Titlu original: Jurassic Park (1993)
Distributia: Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, Richard Attenborough, Samuel L. Jackson
Incasari: 919,700,000 $
1993 a fost anul de glorie al lui Spielberg, cu doua Oscaruri (pentru regie si pentru cel mai bun film) castigate pentru Lista lui Schindler si incasarile de aproape 1 miliard de dolari inregistrate de Jurassic Park. Cel din urma, primul dintr-o franciza care avea sa numere inca trei (Jurassic Park 4 a fost anuntat ca fiind in lucru), a fost cel mai bine vandut film al tuturor timpurilor pana la Titanic (1998). Doar ca, spre deosebire de Cameron, despre Spielberg criticii pot confirma ca a transpirat cu folos. Peter Travers de la Rolling Stone, care i-a desfiintat fara mila ultimul film, Indiana Jones: Regatul Craniului de Cristal, a declarat filmul cu dinozauri fara rezerve drept „colosal!”. Nu-i de mirare. Spielberg a lucrat cu cei mai meseriasi oameni din bransa: scenariul a fost adaptat de insusi autorul seriei Jurassic Park, scriitorul Michael Crichton, compozitorul John Williams (Star Wars, Indiana Jones) a venit din nou cu o coloana sonora de zile mari iar Phil Tippett si Stan Winston au creat unele dintre cele mai memorabile efecte vizuale din istoria cinematografiei. Morala, dupa ultimul pumn de floricele si ultima gura de cola, e ca joaca de-a Dumnezeu e periculoasa. Chiar daca esti Richard Attenborough si le ai cu biologia, fiindca velociraptorii nu sunt chiar atat de prosti: stiu sa deschida usa, de exemplu. Nu mai vorbim de T-Rex.
Oscar-o-metru: trei Oscaruri tehnice - pentru sunet, editare de sunet si efecte vizuale.
3. Intalnire de gradul III
Titlu original: Close Encounters Of The Third Kind (1977)
Distributia: Richard Dreyfuss, François Truffaut, Melinda Dillon
Incasari: 303,788,635 $
Daca filmul ar fi avut premiera in zilele noastre, incantatia de cinci note pe care oamenii de stiinta o folosesc ca sa comunice cu OZN-ul mama ar fi avut toate sansele sa ajunga sonerie de mobil. Melodia cu pricina, ca intreg filmul, de altfel face parte deja din patrimoniul culturii pop. Trecand peste efectele speciale usor stangace (mai bune de atat nu se puteau in urma cu mai bine de 30 de ani), Intalnire de gradul III este primul si unul dintre putinele filme (altul ar fi E.T.) care sa ni-i infatiseze pe omuletii verzi (care, by the way, sunt albi, translucizi, subtiri si foarte inalti) in postura de baietii buni. De la Alien incoace, lucrurile aveau sa se schimbe. Din pacate insa, 1977 avea sa fie anul amicului George Lucas, si in istoria Star Wars, anul lansarii primei parti, devenita ulterior Episodul IV – A New Hope. Spielberg isi va lua revansa cinci ani mai tarziu, in 1982, cu E.T. Extra Terrestrial, care ii va surclasa in topuri pe Luke Skywalker, cu tatal lui cu tot.
Oscar-o-metru: a plecat acasa cu statueta pentru cea mai buna imagine. Le-a pierdut pe cele pentru regie, efecte vizuale, cea mai buna actrita in rol secundar pentru Melinda Dillon (castigatoarea a fost Vanessa Redgrave, pentru Julia), montaj, sunet si coloana sonora (John Williams). Richard Dreyfuss a castigat insa in acelasi an Oscarul pentru cel mai bun actor intr-un rol principal, pentru The Goodbye Girl.
2. E.T, Extraterestrul
Titlu original: E.T. The Extra Terrestrial (1982)
Distributia: Henry Thomas, Dee Wallace Stone, Drew Barrymore, Peter Coyote
Incasari: 756,700,000 $
Filmul care ne-a invatat ca extraterestrii pot fi mici, gumati si dragalasi si ca zborul pe bicicleta nu e un vis imposibil de realizat. E.T. e povestea unui baietel pe nume Elliott care descoperera ca un pui de extraterestru si-a facut culcus in spatele casei lui. Intre cei doi se leaga o prietenie stransa, culminata cu decizia de a se reintoarce in spatiu si apoi de moartea lui E.T. Spielberg a insistat ca povestea sa fie redata din perspectiva unui copil, o decizie inspirata avand in vedere ca filmul a inregistrat incasari uriase iar E.T. continua sa fie unul dintre cele mai indragite personaje din toate timpurile.
Oscar-o-metru: a castigat patru Oscaruri: pentru efecte sonore, efecte vizuale, sunet si coloana sonora. Le-a pierdut pe cele „grele”, pentru montaj, cinematografie, scenariu original (semnat tot de Spielberg), regie si pentru cel mai bun film (ambele castigate de amicul Sir Richard Attenbourough, pentru Gandhi).
1. Falci
Titlu original: Jaws (1973)
Distributia: Roy Scheider, Richard Dreyfuss
Incasari: 470,600,000 $
Probabil cel mai crud si totodata curat horror al tuturor timpurilor, Falci este motivul pentru care ne gandim de doua ori inainte de-ai lasa pe cei mici singuri in apa cu colacul. Cu raposatul Roy Scheider in rolul vanatorului de rechin care incearca sa salveze micutul orasel cu iesire la mare de la faliment si de la moarte si Richard Dreyfuss pe post de oceanolog dornic sa-si adauge la palmares capturarea celui mai mare exemplar al mareui alb vazut vreodata, Falci s-a impus ca cel mai de succes "summer movie" al tuturor timpurilor si primul film care a primit apelativul blockbuster. Cariera atunci tanarului Steven Spielberg a debutat sub auspicii bune.
Oscar-o-metru: a pierdut premiul pentru cel mai bun film in favoarea lui Zbor deasupra unui cuib de cuci. A plecat insa acasa cu statuetele pentru cel mai bun sunet, cea mai buna coloana sonora (acelasi John Williams, raspunzator pentru terifiantele acorduri care anuntau apropierea rechinului) si cel mai bun montaj.