Lucreaza cu imagini !
"Pregateste imagini captivante, care sa ilustreze exact ce ai tu de spus. Cu cat imaginile sunt mai la obiect, cu atat ajuti mai mult audienta sa faca conexiuni mentale. Imaginile usor amuzante pot fi foarte utile pentru destinderea atmosferei. Totusi, nu exagera cu ele. Important este ca in mintea auditoriului sa ramana imaginea ta, nu o secventa de fotografii. Daca nu este adecvat sa folosesti imagini proiectate, gandeste-te pur si simplu ce simbol vizual ai putea folosi pentru a atrage atentia. De exemplu… o fotografie, o floare, un ursulet de plus, un tricou inscriptionat cu un text semnificativ, etc..."
Invita pe altcineva sa te prezinte!
"Specialistii numesc aceasta metoda - credibilitate externa. Practic, atunci cand altcineva te prezinta, ceea ce spune va fi mult mai repede crezut decat daca ai vorbi tu despre propriile tale merite. Aceasta metoda nu poate fi folosita in toate ocaziile, insa atunci cand merge, are un efect de credibilizare aproape instantanee in ochii publicului. Iti sugerez sa 'pregatesti terenul', convenind cu persoana care urmeaza sa iti faca introducerea, ce anume va spune. Important este ca mesajul sa fie scurt si la obiect."
Te invit sa iti imaginezi ceva interesant...
"Foloseste cuvinte cu incarcatura emotionala puternica. In fraza de mai sus, cuvintele 'imaginezi' si 'interesant' au menirea de a capta atentia mai usor. Daca as fi spus de exemplu: 'Iti prezint urmatoarea idee....', exprimarea in sine este seaca si nu are sanse prea mari de a starni curiozitatea."
Sugestie: un alt cuvant extrem de util din aceeasi categorie este "secret".
Sa va povestesc ce mi s-a intamplat...
"Incepe cu o poveste. O poveste pe care o cunosti foarte bine te scapa de stressul inceputului. In plus, este probabil cel mai simplu mecanism prin care poti transmite emotie catre audienta. Creeaza-ti o 'tolba' cu astfel de povesti care sa se potriveasca in diverse ocazii. Cand spui povesti, ar fi bine ca acele povesti sa te contina. Ceea ce ti s-a intamplat tie este unic si te implica emotional si pe tine, nu numai pe cei din public."
Creeaza-ti o reclama personala!
"Daca ai avea la dispozitie doar un minut ca sa te prezinti, ce ai spune? Dar daca ai avea doar 30 de secunde ? Recent am fost pus intr-o astfel de situatie la un eveniment de networking. Dintre zecile de participanti, numai patru sau cinci au reusit sa transmita o imagine corecta, fara sa epateze gratuit si fara sa isi minimizeze inutil importanta. Mi-am dat atunci seama cat de important (a se citi esential) este sa stii dinainte ce vrei sa spui."
Sugestie: scrie un text de o jumatate de pagina, memoreaza-l si apoi cere-le prietenilor parerea despre cum l-ai putea imbunatati. Exista numeroase ocazii in care vei avea nevoie de o astfel de 'reclama personala'. De fiecare data cand cineva te intreaba cu ce te ocupi, e un bun prilej sa o folosesti.
Nu-i asa ca acum vorbitul in public pare cel putin cu o treapta mai usor?