1. Ramai offline
Stii ca retelele de socializare precum Twitter, Facebook sau chiar LinkedIn pot fi cai prin care iti sabotezi singura sansele de avansare in cariera, postand diverse fotografii sau informatii care iti strica imaginea, asa ca e de inteles ca vrei sa fii cat mai discreta sau chiar sa ramai in totalitate offline.
Insa este o mutare cat se poate de gresita, spune Cheryl Palmer, coach certificat in materie de cariera si detinator al Call to Career.
“Potrivit unor date recente, majoritatea recrutorilor cauta online surse alternative de informatie despre candidati. Informatii online pozitive iti imbunatatesc sansele de a fi angajat, fiindca asta ii ajuta pe angajatori sa decida pe cine cheama la interviu.”
Nu e de ajuns doar sa ai un profil, ci sa ai o prezenta dinamica. Ai lucrat la o noua campanie? Anunta pe Twitter! Ai adaugat fotografii in portofoliu? Urca-le pe Facebook! Daca ai citit ceva interesant, poti da share pe LinkedIn.
2. Te imprietenesti la birou
Da, e bine sa petreci timp in compania celor din echipa, sa iesiti la o cafea, sa participi la sesiuni de teambuilding, insa legatura devine problematica atunci cand esti prea apropiat de unii si prea distant cu altii. Gresesti daca te aliezi cu o singura persoana, atentioneaza Marian Their, fondator si C.E.O al firmei de coaching, training si consultanta Expanding Thought.
6 replici care iti scot din sarite colegii - Evita-le!
“Desi este tentant sa te apropii de persoana cea mai puternica sau de un grup, nu faci decat sa te indepartezi de restul companiei. Si-atunci ce faci cand apar schimbari de personal, cand cineva pica in dizgratie sau ai nevoie de sprijinul cuiva care nu face parte din grupul apropiat de prieteni?”
Pentru a impiedica astfel de legaturi periculoase, ia pranzul cu oameni diferiti in fiecare zi, ia un loc langa altcineva de fiecare data cand participi la o sedinta si fa scurte pauze in care sa te dezmortesti la ore diferite in fiecare zi, pentru a te intalni pe hol cu alte persoane.
Pe masura ce avansezi, este important sa fii mai prudenta si sa observi tot mai atent ce se intampla in jurul tau. Tine minte ca este important sa ai aliati, dar este la fel de important sa existe oameni care sa te provoace, sa iti puna la indoiala cuvantul si sa te determine sa iesi din rutina ta zilnica.
3. Prea multe job-uri de compromis/sezoniere
Nu e o rusine sa accepti un job care nu are legatura cu studiile pe care le-ai facut sau cariera aleasa, astfel incat sa iti permiti sa cauti alte variante mai bune, insa un angajator va vedea prea mult timp petrecut pe un post “de compromis” ca o lipsa de determinare pentru a obtine ceea ce iti doresti de fapt.
In loc sa prezinti aceste job-uri in CV si sa spui ca te-au invatat ce inseamna tenacitatea si responsabilitatea, mai bine reduci drastic spatiul alocat posturilor care nu au legatura cu domeniul pe care il indragesti si sa te concentrezi asupra pozitiilor relevante pe care le-ai ocupat.
Daca, spre exemplu, ai petrecut sase luni ca vanzatoare de inghetata, iar acum te angajezi pe un post care nu are nicio legatura, in IT sau educatie, Meier recomanda sa elimini acea experienta de tot din CV. Daca la interviu esti intrebata in legatura cu perioada aceea de pauza din CV, poti spune ca te concentrai sa iti gasesti un post potrivit in vremuri atat de tulburi - este o scuza rezonabila daca este vorba de o perioada de mai putin de 12 luni.
4. Te bazezi pe argumente pro si contra
Ai facut vreodata o lista de argumente pro si contra in legatura cu un anumit job? Este o mutare fireasca, insa metoda rationala nu este intotdeauna cea mai buna. Daca ai senzatia ca nu este in regula sa lucrezi pentru un anumit sef, daca intuitia iti spune altceva decat lista de argumente rationale, atunci ai face bine sa o asculti, explica Cheryl Rich Heisler, fondator si presedinte al site-ului de consultanta in cariera Lawternatives.
Daca dupa ce ai facut o scurta cercetare si ai aflat mai multe informatii despre companie tot nu iti vine sa accepti oferta lor, ai face bine sa te reorientezi. Cei mai fericiti angajati sunt cei care lucreaza intr-un mediu care le transmite energie pozitiva, intr-o industrie pe placul lor.
5. Esti tot timpul disponibila
Daca seful tau vrea sa fie pus la curent tot timpul, probabil ca ai tendinta de a fi tot timpul disponibila. Insa daca raspunzi constant, chiar si cand esti in vacanta sau in weekend, nu faci decat sa dai impresia ca nu esti in stare sa delegi responsabilitatile. Iar asta, in ochii angajatorului, nu inseamna decat ca nu poti fi mentor si supraveghetor, aspecte esentiale pentru o avansare, spune Bruce Hurwitz, recrutor si autor al cartii “Success! As Employee or Entrepreneur”. Este indicat sa apelezi la delegare si cand nu esti in concediu, fiindca altfel va parea ca ai un aer de superioritate, ca ai falsa impresie ca nimic nu se poate duce la bun sfarsit fara tine.
Incearca sa nu te mai gandesti ca un refuz il va enerva pe seful sau ca iti va afecta relatia cu echipa si conducerea. Incepe sa ii obisnuiesti cu aprobari conditionate, de tipul “Desigur, numai sa termin cu ce am de facut si daca inca mai e nevoie de ajutorul meu, ma gasesti aici” sau “Pana termin eu de facut raportul, X te va ajuta, sub supravegherea mea atenta”.
Astfel, iti obisnuiesti seful si colegii sa nu mai depinda atat de mult de prezenta ta. Arta delegarii este o abilitate pe care orice manager aspirant trebuie sa o detina.
Citeste si:
Capcanele functiilor inalte: 9 pacate capitale pe care sa le eviti
Arta persuasiunii in cariera - 9 secrete pentru a avea intotdeauna dreptate