Afla ca exista 5 tipuri de angajati toxici de care trebuie sa inveti sa te aperi.
DEZASTRUL TOTAL
Este incompetent, dezorientat, nu te poti baza niciodata pe sprijinul lui si obisnuieste sa taie elanul si sa consume energia pozitiva a tuturor cei din echipa. Nimanui nu-i place sa vada pe cineva cum se chinuie, dar angajatul dezastru total obisnuieste sa iti imprastie frustrarile, doar ca sa stie ca cei din jur o duc rau. Fie nu stie sa isi faca treaba, fie nu este in stare de nimic, dar cert este ca trage de fiecare data echipa in jos.
Trasaturile acestuia sunt: dezorganizarea, neajutorarea, lipsa de credibilitate, pasivitatea si rezistenta la schimbare.
Ca sa ii faci fata angajatului dezastru, trebuie sa ai intotdeauna un plan de rezerva, sa iti cauti o alta persoana pe care te poti baza, sa ii aduci la cunostinta problemele si sa il consiliezi suplimentar in ceea ce priveste sarcinile pe care le are la birou.
CHIULANGIUL
Cauta metode prin care sa evite sa munceasca. Ca dezastrul total, nu face decat sa extraga toata energia pozitiva de la cei din jur si, chiar si entuziasmul. Chiulangiul este fericit sa ii lase pe ceilalti sa ii faca munca si nu obisnuieste sa ii pese ce cred cei din jur despre ceea ce face. Daca poate scapa cu asta, o face.
Caracteristicile chiulangiului sunt: lipsa motivatiei, nerespectarea termenelor limita, pierderea de vreme, absenteismul. Tratamentul pentru angajatul chiulangiu trebuie sa cuprinda: comunicarea asteptarilor, cerinte clare, impunerea unui program strict si verificari regulate, recunoasterea si recompensarea eforturilor.
MARTIRUL
Este opusul chiulangiului. Acesta exagereaza in unele situatii si vrea sa le faca el pe toate, lucru ce ii poate crea probleme grave atat lui, cat si intregii echipe. Nu este doar un angajat devotat, ci vrea ca toata lumea sa stie ce se sacrifica pentru locul lui de munca. Poate avea tulburari de comportament, sau poate sa isi dea pana si ultimasuflare pentru a-si demonstra ca este capabil sa duca la bun sfarsit sarcinile. Totusi, acesta aduce un dezechilibru in echipa, in loc sa colaboreze, prefera sa le faca pe toate.
Caracteristicile sale sunt usor de observat. Nu isi cunoaste limitele, se plange des si are o atitudine neconstructiva, vine la munca atunci cand este racit si ii infecteaza si pe ceilalti, nu are incredere in ceilalti membri ai echipei, munceste pana la epuizare.
Antidotul perfect pentru martir este sa delegi sarcinile, sa ii arati clar faptul ca in birou se munceste in echipa si nu independent, sa incurajezi zilele libere cu plata, sa introduci masuri de manageriere a stresului, stimuleaza munca de echipa mai mult decat efortul individual.
PERSOANA IMPORTANTA
Distractiv, anima atmosfera si este prietenul tuturor, persoana importanta considera locul de munca ca pe o petrecere personala sau scena pe care trebuie sa urce zi de zi. Fie ca se intampla la telefon sau pe la colturi, barfa este prioritatea acestuia. In timp ce distractia si tovarasia au locul lor la locul de munca, persoana importanta duce lucrurile la extreme. Cand pauzele sunt interminabile, acest angajat devine toxic pentru intreaga echipa.
Este destul de usor sa depistezi acest tip de angajat. Este galagios si un adevarat factor disturbator, nu se concentreaza, este imatur si nu-l intereseaza munca prea mult si ii place sa adune in jurul sau fani.
Daca vrei sa ii tii sub control, nu trebuie decat sa stabilesti pauzele clar si sa ii aduci la cunostinta care ii sunt atributiile, fii clara cu privire la comportamentul inadecvat, canalizeaza-ti energiile si nu-i lasa timp pentru taclale.
SOCIOPATUL
Este distructiv si usor de detectat. Acesta otraveste armosfera si creaza un mediu ostil pentru cei din jur. Un astfel de angajat poate sa distruga productivitatea intregii echipe si reputatia de la baza pana la varf.
Trasaturile sale sunt clare: are o atitudine agresiva, nu are cei sapte ani de acasa, are tulburari de comportament si probleme interpersonale, manipuleaza si saboteaza persoanele care nu-i sunt pe plac.
Pentru acest tip de angajat trebuie sa creezi un mediu sigur de lucru, sa iei in serios plangerile celorlalti angajati, sa interzici agresivitatea la locul de munca, sa te increzi in instinctele personale si sa te documentezi bine cu privire la comportamentele negative.
Citeste si:
Sindromul impostorului - Invata sa recunosti semnele
Cuvantul-minune care iti asigura succesul in cariera