Nu stii nimic despre firma - prilej de gafe monumentale!
Daca nu te vei pregati suficient inainte -asta inseamna sa stii cat mai multe despre firma si despre noul tau loc de munca, despre viitoarele tale atributii- exista posibilitatea ca tu sa devii personajul principal al unor gafe monumentale, care au tendinta sa ramana in memoria colectiva multa vreme. E bine, sustin Dan Ciampa si Michael Watkins in cartea lor "Right from the Start - Taking charge in a leadership role", sa te pregatesti serios pentru noile tale responsabilitati.
Cum te pregatesti pentru noul loc de munca? Ai putea crede ca e cazul sa-ti acorzi o mica vacanta inainte de a merge la noul loc de munca si ca meriti putina relaxare dupa ce ai trecut atatea probe si ai reusit sa iei interviul. Gresit! Inainte de a te relaxa trebuie sa afli cat mai multe lucruri despre compania sau firma la care te-ai angajat. Poti folosi informatiile de pe internet, poti incerca sa afli mai multe de la oameni care au colaborat sau colaboreaza cu firma. Cel mai important lucru este sa vii in prima zi la munca pregatit pentru a-ti asuma rolul pe care il vei juca in companie!
Nu ceri ajutorul nimanui? Nu primesti nicio bila alba!
Esti tentat, cel putin in primele zile la un nou loc de munca, sa le dovedesti colegilor si superiorilor ca au facut foarte bine ca te-au angajat si ca te descurci indiferent ce ai de facut! Imi amintesc cat de sigura pe mine incercam sa par si cum incercam sa nu cer ajutorul decat in cazul in care nu m-as fi descurcat deloc. Aceasta e cea mai buna cale de a gresi!
E esential, sustin specialistii, sa creezi relatii cu cei din jur mai ales in primele zile intr-un nou loc de munca. Asa ca nu incerca sa le faci pe toate de unul singur si fara niciun ajutor. S-ar putea sa reusesti, dar vei pierde pentru ca nu iti vei crea relatii cu cei din jurul tau!
Esti omul cu pareri? Abtine-te!
S-ar putea sa iti fie foarte usor sa vezi de la inceput solutia unor probleme existente in departament. Daca vei alege sa iti exprimi aceste pareri vei fi considerat o persoana aroganta sau care incearca sa isi mascheze o anumita nesiguranta. In plus, noii tai colegi nu vor mai avea incredere in tine daca vor observa ca esti o persoana care are mereu pareri despre orice.
Fiecare dintre noi isi doreste sa faca o buna impresie intr-un nou loc de munca. Astfel putem foarte usor sa ii "calcam pe bataturi" pe oamenii mai vechi sau sa gresim mult pentru ca ne-am asumat task-uri prea mari pentru experienta noastra. Invata sa iei usor lucrurile!
Nu le dai sansa altora sa se afirme?
S-ar putea ca dorinta de a te afirma numai tu sa iti reduca sansele de reusita, pentru ca ceilalti vor descoperi rapid ca nu esti o persoana care sa se gandeasca si la echipa, ci numai la binele personal. Lasa-i si pe altii sa "straluceasca"!
Nu-ti cunosti aliatii?
Stim cu totii ca fiecare coleg va incerca sa te atraga in primele zile si sa se asigure ca faci parte dintre simpatizantii sai sau dintre aliatii viitori. E bine sa nu crezi tot ce ti se spune -nici despre firma, nici despre alte persoane- si sa nu te increzi totalmente in nimeni in primele zile!
Competitia dura ucide echipa!
Daca unul dintre colegi te va identifica -corect sau gresit, asta nu are importanta- drept o persoana care ii ameninta propriul sau job sau propriile vise de avansare acesta va incerca sa te saboteze si sa iti blocheze toate posibilele sanse de avansare. E bine sa nu simti nevoia de la inceput sa iti arati toate atu-urile!
Incearca sa iti cresti credibilitatatea in cadrul firmei sau al departamentului tau si sa ii faci pe altii sa aiba incredere in tine, pentru ca acesta este un drum sigur catre succes. Cultiva-ti calitatile de lider, invata sa iei decizii rapide si corecte si bucura-te de ceea ce faci!
Ce ai fi vrut tu sa stii in prima zi de munca si nu ai stiut? Povesteste-ne!