Mitul 1. Cel mai bine este sa alegi compania de asigurari cu cele mai mici tarife.
Fals. Alege in cunostinta de cauza compania de asigurari, fara a te lasa indusa in eroare de aparente sau fara a sti nimic despre aceasta. Exista o multime de criterii importante, cum ar fi: rapiditatea platii despagubirilor, calitatea serviciilor oferite. Informeaza-te cu atentie in ceea ce priveste sediul agentiilor, programul, daca mai cunosti pe cineva care a apelat la ei. Trateaza cu rezerve sediile situate in spatii dubioase, apartamente de domiciliu etc. Daca pretul este scazut, ai putea intampina urmatoarele probleme, din pricina carora sa pierzi o multime de timp:
- sa aiba mai putini inspectori de daune constatatori decat necesar;
- sa aiba mai putini angajati la evaluarea dosarelor de dauna;
- sa lucreze numai cu service-uri ieftine, care fac lucrari „aproximative";
- sa plateasca despagubirea sau contravaloarea reparatiei cu mare intarziere si numai dupa mai multe interventii, etc.
Ca sa fii sigura, cel mai bine este sa apelezi la reprezentantii directi ai unei companii, pe care stii intotdeauna unde sa ii gasesti si pe a caror seriozitate poti conta.
Mitul 2. Casco acopera toate dotarile masinii.
Fals. Orice nu este in dotarea standard a masinii si nu e trecut in polita nu este asigurat. Valoarea asigurarii se stabileste in functie de valoarea de nou a masinii (cat a valorat respectiva masina cand avea 0 km la bord), la care se aplica o uzura valorica, pe baza unui tabel propriu fiecarui asigurator, in functie de varsta masinii, ce se scade din valoarea de nou, obtinandu-se valoarea ramasa (valoarea la zi) a masinii, iar, optional, se adauga valoarea dotarilor suplimentare, obtinandu-se suma asigurata (SA). Aveti grija sa mentionati toate dotarile care nu fac parte din cele standard.
Mitul 3. Fransiza este o taxa suplimentara.
Fals. Fransiza este acea parte din valoarea fiecarei daune pe care o suporta proprietarul masinii. Cu alte cuvinte, stabilesti impreuna cu asiguratorul o suma fixa minima pe care te angajezi sa o suporti in caz de accident. In plus, fransiza iti poate aduce un avantaj: diferenta de prima obtinuta ca urmare a existentei unei fransize minime poate fi mai mare decat valoarea unei singure daune minore. Acest avantaj este oferit doar de unii asiguratori, asa ca te sfatuim sa analizezi cu atentie ofertele existente pe piata.
Fransiza a fost inclusa in ultimii ani in ofertele asiguratorilor din Romania. Aceasta este o componenta de baza a unei polite de asigurare in tarile din vestul Europei, considerata ca un indicator al „civilizatiei", principalul rol fiind acela de a spori grija asiguratului fata de masina pe care o conduce, ducand, astfel, la scaderea ratei accidentelor rutiere. Poate ca, daca facem fiecare un mic efort, strazile din Romania vor fi mai sigure.Mitul 4. Casco nu acopera furtul masinii
Fals. Riscurile asigurate se impart in 4 mari categorii:
a. avarie partiala (accident in trafic; avarie in parcare);
b. avarie totala;
c. furt partial (furtul unor parti din masina; avariile produse de hoti, chiar si in cazurile de tentativa de furt);
d. furtul total (disparitia totala a masinii).
Mitul 5. CASCO acopera toate riscurile.
Fals. Exista riscuri pe care asigurarea CASCO nu le acopera. Situatiile difera in functie de asigurator, dar in majoritatea cazurilor nu se acopera daunele rezultate din urmatoarele situatii: atunci cand soferul nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a conduce; atunci cand masina nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a circula; cand avariile sunt produse cu buna stiinta de catre proprietar sau prepusi ai acestuia; furtul cu chei potrivite, CASCO despagubind doar furtul prin efractie (cand exista urme de patrundere fortata) etc. Asigura-te ca ai primit toate informatiile de la asiguratorul tau, ca sa nu fii luata prin surprindere!
Mitul 6. Nu pot merge decat la service-uri agreate de asiguratorul meu.
Fals. Poti merge la un service care nu este agreat de asigurator, cu o singura conditie: platesti tu toata reparatia si iti recuperezi banii ulterior. Trebuie sa depui toata documentatia necesara la asigurator si iti primesti banii inapoi de la acesta (de regula, termenul de plata este prevazut in contract si curge din momentul in care ai completat dosarul cu toate documentele necesare). In acest fel, lucrurile se vor desfasura mai rapid si nu va fi nevoie sa pierzi timp pretios.
Mitul 7. In caz de avarie totala, trebuie sa accept despagubirea pe care mi-o propune asiguratorul.
Fals. Avaria totala este atunci cand masina nu mai poate fi reparata sau cand reparatia costa mai mult decat suma asigurata, din care se scade fransiza aplicabila. Majoritatea asiguratorilor iti vor propune ei o suma pentru epava (de regula 15 – 30% din SA). Ceea ce trebuie sa stii este ca NU esti obligata sa accepti propunerea lor, daca nu iti convine suma propusa.
In cazul in care refuzi propunerea asiguratorului, poti negocia cu el aceasta valoare, sau ai obligatia sa cauti sa valorifici cat mai bine epava. Aceasta inseamna ca vei cere oferte de la 2-3 cimitire de masini pentru preluarea epavei, vei cere oferta de la Remat, vei da anunt in ziar si vei nota ofertele primite intr-un termen rezonabil (2-4 saptamani). Cu toate aceste valori, te poti adresa asiguratorului dandu-i acestuia posibilitatea sa aleaga.
Cel mai bine este insa sa alegi ca si asigurator o companie care se ocupa ea insasi de valorificarea epavei, ramanandu-ti numai sa incasezi suma asigurata.
Chiar daca pare putin complicat, singura ta grija reala, atunci cand inchei o asigurare Casco, este sa alegi o companie in care ai incredere si pe care sa stii ca te poti baza la nevoie. Daca stii ca esti in siguranta si chiar rasplatita pentru prudenta ta in trafic, ca in cazul alegerii fransizei, te poti urca la volan fara griji, bucurandu-te de noua ta „prietena".