Slujba versus Eu – 1 la 0
Iti place prea mult ceea ce faci, ii acorzi tot mai mult timp si a ajuns ca munca sa fie cea care te defineste? Indiferent daca te afli intr-un moment importat al carierei sau nu, e momentul sa te opresti putin, sa respiri adanc de cateva ori si sa te intrebi care a fost ultima oara cand nu ai mancat in birou, in fata calculatorului, cand ti-ai luat ultima vacanta in care n-ai raspuns la telefon si cand ai plecat ultima oara la ora la care programul tau se sfarseste. Daca nu iti amintesti raspunsul la niciuna dintre aceste intrebari, e momentul sa iti regandesti prioritatile.
Imi place foarte mult atitudinea pe care unele dintre femeile puternice si foarte ocupate pe care le-am cunoscut o au fata de timp, pe care considera ca "nu ti-l da nimeni" si "nu se cumpara" ci, daca vrei cu adevarat, "ti-l faci si dispui de el".
Adevarul este ca slujba nu poate fi cea in jurul careia se invarte intreaga noastra viata decat in cazul in care permitem lucrul asta si in cazul in care nu ne-am setat de la inceput limite. Nu-i nimic daca nu am facut-o de la inceput, putem face asta pe parcurs! Incepe cu pasi mici: nu mai manca la birou, fa cateva pauze sau, daca insisti sa mananci la birou, ocupa-te in pauza cu mersul pana la un magazin mai indepartat pentru fructe sau o sticla cu apa. Iar daca nu reusesti sa pleci la timp de la munca obisnuieste-te sa iti dai intalnire cu cineva sau inscrie-te la o ora de gimnastica...orice te ajuta sa poti pleca la timp si sa ai restul serii doar pentru tine.
Vei descoperi, cu mici exceptii ale fiecarei meserii, ca nu exista nimic atat de urgent ca sa justifice raspunsul la mailuri sau telefonul de serviciu in timpul liber. Cum te-ar putea ajuta asta? Vei fi mai energica, mai creativa si, sustin studiile, mai ferita de atacuri de cord, depresie si probleme in relatia de cuplu.
Nu vezi nimic bun in fata?
Daca nu te asteapta nicio posibila ascensiune profesionala si nicio marire de salariu in viitorul apropiar ai putea avea impresia ca toata munca e in zadar.
Intr-o lume ideala fiecare reusita si fiecare "hei, rup" ar fi rasplatite cu laude si prime. Din pacate, lumea reala in care traim ne ofera prea putine momente de acest fel, asa ca, in loc sa asteptam ca cineva sa ne laude sau sa ne avanseze ar trebui sa ne asumam propriile decizii si sa facem ceva in aceasta privinta.
Daca tu crezi ca seful tau este deschis si ca poti avea incredere in el / ea, incearca sa il/ o intrebi cum vede performantele tale si o posibila evolutie. In plus, incearca sa te apropii - colegial si uman – mai mult de superiorul tau direct, fie la masa, fie in pauza de cafea. Fa-ti totusi, o evaluare personala cat mai obiectiva inainte de a merge la superiori. Si, in caz ca nu stiai, atitudinea conteaza! Studiile – 225 de studii publicate in Psychological Bulletin – au toate aceeasi concluzie: persoanele cu o atitudine pozitiva sunt mai motivate, cei din jur lucreaza cu ele cu placere si manageriaza stresul mai bine decat persoanele morocanoase si, cel mai important, sunt promovate mai des si au o mai mare stabilitate a locului de munca.
Nu-ti place nimic la locul de munca
Simti ca certurile, vestile proaste, stresul si barfele de la locul de munca te incarca cu energie negativa? Primul lucru pe care il poti face este sa nu mai barfesti!
Un studiu recent publicat in SUA in "Proceedings of the National Academy of Sciences" spune ca discutiile pozitive si chiar barfele pot creste productivitatea. Cum stii ce poti spune si ce nu? Simplu, spun cercetatorii, poti spune orice vrei, daca ai putea repeta totul si in fata persoanei despre care vorbesti.
Cum iti face rau sa te plangi? Te face sa te simti neputincios si, in plus, nu ajungi niciunde. Incearca sa rezolvi problemele, nu sa discuti despre ele sau sa te plangi.
Munca de Sisif?
Ai inceput sa simti ca nimic din ceea ce faci nu e destul si la finalul zilei ai impresia ca ai tot ce ai facut este in zadar?
E extrem de greu sa te concentrezi atunci cand mailurile vin, telefonul suna, oamenii au sa-ti comunice cate ceva...de aceea trebuie sa pui pret pe fiecare secunda, minut si ora atunci cand esti la munca. Fa-ti liste cu prioritatile zilei si incearca sa le indeplinesti! Nu uita pauzele si fa-ti un obicei din a-ti verifica mailul la ore fixe, de cateva ori pe zi, si nu de a te opri din treaba pentru a raspunde fiecarui mail venit.
Iti asumi si lucrurile bune, si lucrurile rele?
Se spune ca femeile nu se multumesc niciodata sa isi indeplineasca propriile sarcini si ca obisnuiesc sa preia si din sarcinile oamenilor alaturi de care lucreaza, din dorinta de a-i ajuta sau din perfectionism. Eficientizeaza-ti munca: ajuta doar atunci cand ti se cere ajutorul si lasa pe fiecare sa aiba rolul sau in echipa!
Nu te poti concentra
Femeile tind sa rationeze mai mult ca barbatii, au viziune de ansamblu, sunt serioase si muncitoare dar...nu se concentreaza de cele mai multe ori, vrand sa faca prea multe lucruri in acelasi timp. De aceea tindem, uneori, sa nu ne putem concentra asupra lucrurilor cu adevarat importante si nu reusim sa facem lucrurile "exceptional" si nu doar "satisfacator".
Ai tot timpul din lume?
Printre greselile pe care tindem sa le facem sunt cele referitoare la planificarea carierei: asteptam mereu ca un superior sa ne observe munca, ca o anumita etapa sa treaca cu bine sau...sa consideram ca am ajuns sa meritam o promovare sau o alta functie. Femeile nu sunt percepute de obicei ca fiind extrem de decise si de ambitioase si de aceea tind ca la unele promovari sa fie "sarite" sau chiar pierdute din vedere. Crezi ca ai tot timpul din lume pentru a face ce-ti doresti? De ce nu ai face ce-ti doresti exact din aceasta clipa?