Ai putea afla raspunsurile descoperind care sunt cele mai des intalnite "pacate" ale femeilor de cariera si vei invata cum sa le eviti si cum sa iti indrepti cariera pe un drum ascendent de la managerul de Resurse Umane Mihaela Costea. Ea a comentat, savuros si cu dezinvoltura, fiecare din aceste 7 pacate.
1. Nu se documenteaza, nu invata si nu se pun la punct cu toate detaliile muncii lor si toate "chichitele" proiectelor de care se ocupa.
Mihaela Costea: "Din pacate, sunt inca foarte dese situatiile cand tinerele, in special cele aflate la inceputul carierei, se ghideaza dupa principiul „lasa, ca merge si asa”, atunci cand primesc sarcini de indeplinit, sau chiar proiecte intregi. Ei bine, fetelor, in calitate de specialist in Resurse Umane si avand o limita foarte inalta a calitatii muncii, tin sa va dau o veste prosta. Nu, nu merge si asa. Merge doar asa cum trebuie sa mearga pentru ca sarcina sa fie dusa la indeplinire cat mai aproape de perfectiune.
Bine, bine, veti spune, perfectiunea nu exista. De acord, dar nici formula romaneasca, las’ ca merge si asa nu prea mai e utilizata in cadrul companiilor cu un anumit standard de performanta. Altfel, aveti toate sansele sa fiti catalogate drept superficiale si nimeni nu-si doreste o asemenea emblema, nu-i asa? Iar in zilele noastre, cand internetul e la indemana tuturor, e si pacat sa primiti o asemenea catalogare, de care ulterior e mult mai greu sa scapati."
2. Gandesc cu inima, asa cum sunt obisnuite, si nu cu capul. Nu trebuie sa fii nesigura pe tine, sa ceri sfatul tuturor (te face sa pari si nesigura si nepregatita!) si in lumea profesionala nu trebuie sa iti arati emotiile (mai ales daca lucrezi intr-un mediu in care barbatii sunt numerosi)!
"E adevarat ca majoritatea dintre noi suntem mai sensibile, dar ultimul lucru pe care trebuie sa-l facem este sa lasam emotiile sa ne conduca viata profesionala. Sunt convinsa ca multora dintre noi ni s-a intamplat sa ne facem o multime de ganduri, complexe, framantari inainte de a incepe un proiect sau o actiune pe care noi o consideram dificila, pentru ca, odata initiata, sa descoperim ca, de fapt era foarte usoara. Nu-i asa ca stiti despre ce vorbesc? Asa ca, fetelor, nu va mai framantati, lasati gandurile care va pun frane in urma voastra si actionati. Cu siguranta ca veti mai da si gres din cand in cand. E firesc, numai cine nu munceste, nu greseste! Dar cu siguranta va veti simti mult mai increzatoare in puterile voastre, iar data viitoare veti avea mai mare succes, si tot asa de la o actiune la alta.
Ok, hai sa zicem ca ati gresit. Se poate intampla oricui. Care e cel mai rau lucru care se poate intampla? Depinde de greseala, dar acum nu vorbim de cele grave, gen trimis lista de salarii pe mail catre toti angajatii. Nu radeti, am vazut cazuri si va asigur, aceasta este una din greselile pe care nu ati dori sa le faceti. Dar lasand cazurile extreme la o parte, ce se poate intampla daca gresiti? Vi se face observatie. De acord, neplacut, dar nu e un capat de lume. In general e bine sa priviti cu echilibru si actiunile pe care le intreprindeti, si urmarile acestora. Toti primim observatii de-a lungul activitatii profesionale, toti invatam si din actiunile, greselile noastre, dar si din observatiile pe care le primim. Asa ca nu e cazul sa dramatizam. Ne ridicam, ne scuturam si mergem mai departe.
Intrebari? Da, e bine sa puneti intrebari. Dar nu la fiecare pas, doar nu invatati acum sa actionati si in nici un caz acelasi lucru iar si iar. Prima data e in regula. Deja de a doua oara s-ar putea sa fiti privite cu o spranceana ridicata – „parca am mai avut discutia aceasta, sau ma insel?” Si orice ati face, incercati sa nu va puneti pe plans la birou. Stiu ca e greu, de fapt stiu prea bine, sunt o emotiva de felul meu. Dar credeti-ma, lacrimile si biroul nu fac casa buna deloc!", ne explica Mihaela Costea.
3. Se folosesc de atuu-urile sexului frumos pentru a inainta in cariera. Se imbraca provocator si ajung sa nu se remarce prin ascutimea mintii, ci prin adancimea decolteului.
Verdictul Mihaelei: Si acest pacat este real. Ea spune: "Romania este considerata de multi o tara cu femei frumoase. Acum depinde de fiecare ce procent din frumusetile aflate in posesie doreste la lase la vedere. De acord, e chiar foarte placut sa fii admirata, sa se uite domnii... si doamnele in urma ta, unii admirativ, altele... mai degraba cu un alt tip de ganduri. Si nu este nimic rau in a fi imbracate elegant, in tiparele modei, chiar daca acest lucru inseamna o bluza nitel mai decoltata sau mai lasata pe un umar, sau o fusta nitel mai scurta, niciodata si una, si alta. Dar trebuie sa facem diferenta intre a fi eleganta si in pas cu moda si a fi ostentativa, frizand ridicolul. Iar o bluza din aceasta a doua categorie, care schimba centrul atentiei de la ascutimea mintii catre adancimea decolteului cu siguranta nu ne este aliat pe termen lung. Unde mai pui ca s-ar putea sa ne aflam in situatia de a avea o idee buna, dar decolteul sa ii obtureze gandirea participantului la brainstorming, iar ideea noastra buna sa se piarda in eter."
"Fetelor, in orice situatie v-ati afla la birou, dovediti ca aveti coloana vertebrala si ati inteles foarte bine pozitia pentru care ati fost angajate si cum trebuie sa va comportati pentru a fi remarcate!"- ne sfatuieste managerul de resurse umane al companiei Gemisa.
"A nu se intelege ca, pentru a fi promovate, va ascutiti coatele in fiecare dimineata, inainte de a pleca la munca. Nu e nimic rau in a fi ambitioase, dar nu acelasi lucru se poate spune despre a fi rele. Faceti-va remarcate, e bine sa munciti mult, cu siguranta cine trebuie sa remarce acest lucru mai devreme sau mai tarziu va remarca. E de preferat mai devreme. Dar e mult mai util sa munciti cu cap. Nu va faceti nici un serviciu daca va lasati exploatate de colegi din dorinta de a deveni populare, sau acceptate in gasca ce se duce cate 20 de minute pe ora la cafea sau la fumat. La sfarsitul programului de lucru ei vor pleca de la birou, iar voi veti sta sa va faceti treaba, pentru ca ati ramas in urma, doar i-ati ajutat pe ei sa-si termine proiectele, nu? Si, chiar daca nu e intotdeauna adevarat, orele suplimentare pot insemna si lipsa de organizare, iar aceasta poate lasa loc la interpretari privind capacitatea fiecareia de a fi promovata. Nici un sef nu are timp sa analizeze daca i-ati ajutat pe colegul de la departamentul acela sau celalalt sa-si indeplineasca sarcinile. Dar toti sefii vor analiza de ce ramaneti tot timpul peste program, cand sarcinile pe care stiu ca le aveti de indeplinit sunt relativ simple. Asa ca, fetelor, rele nu, ambitioase da!
5. Din dorinta de a arata ca sunt capabile, ajung sa ia prea multe task-uri si proiecte minore, care nu le vor arata niciodata superiorilor ca pot delega sarcini si ca pot „duce” proiecte importante si astfel isi „se taie” singure de pe lista avansarilor.
Mihaela Costea: "Am sa va dau un exemplu pe care l-am aflat recent, discutand cu o colega de profil dintr-o alta companie. Una din angajate, avand vechime de mai bine de trei ani, fusese restructurata, postul ei fusese eliminat din organigrama pe motiv ca acel cost nu-si mai gasea rostul in aceasta perioada de criza. In paralel alte pozitii, ai caror ocupanti erau mult mai noi decat respectiva angajata, fusesera pastrati. Aceasta in conditiile in care fata era muncitoare, devotata, statea ore nenumarate peste program, buna colega, dornica sa ajute pe oricine avea nevoie. Cum era firesc, am intrebat-o cum de o angajata clar dedicata companiei fusese eliminata. Raspunsul primit a fost pe cat de dur, pe atat de real – s-a imprastiat in prea multe sarcini marunte, si nu s-a mai concentrat pe directionarea carierei catre ceva superior ca importanta si grad de dificultate. Trist, dar adevarat.
Sunt situatii in care uitam care ne este obiectivul pe termen lung si privim doar la un pas in fata, sau in lateral. Ne imprastiem in sarcini marunte, uitand ca, de fapt, obiectivul nostru trebuie sa fie acela de a ne dezvolta profesional. Sunt utili si acest gen de angajati intr-o companie, cei buni la toate, dar acestia e posibil sa faca parte din categoria celor care nu doresc neaparat o evolutie profesionala. Iar noi, fetelor, nu facem parte din aceasta categorie. Noi suntem ambitioase, avem coloana vertebrala, cunoastem linia fina dintre eleganta si vulgaritate si nu o depasim si avem in fata o cariera ascendenta si plina de realizari frumoase."
6. Nu isi construiesc o imagine profesionala! Din dorinta de a nu cadea in pacatele punctului 3 (il mai tineti minte, e cel care se refera la folosirea atuurilor fizice mai mult decat este cazul!), ajung sa nu foloseasca parfum si machiaj si sa prefere sa isi stranga parul, fara a-si da seama ca nu arata profesionist, ci doar neingrijit.
Romancele se fac vinovate (cel putin unele dintre ele) si de acest ultim pacat! Managerul de Resurse Umane comenteaza acest fapt: "E o vorba din batrani care spune ca femeia trebuie sa fie doamna in societate, bucatareasa la bucatarie (si inca ceva, care nu are legatura cu subiectul de fata, asa ca nu amintim). Doamna? Societate? Ei bine, da, fetelor, doamne in societate. Iar biroul este un aspect al societatii din care facem parte. Cat priveste felul nostru de a transmite in exterior ideea ca suntem doamne, avem sansa sa dispunem de nenumarate forme de a o dovedi. Spre deosebire de barbati, care nu se pot pune in valoare decat printr-o camasa, un tricou, sau un costum, care, oricat de renumita ar fi marca de pe eticheta, tot camasa, tricou sau costum raman, noi avem o mutitudine de elemente care ne pot pune in valoare. De la un parfum suav, la o poseta de clasa, o pereche de pantofi eleganti, sau o rochie dupa ultimele tipare ale modei, conditia fiind ca aceste tipare sa fie compatibile cu ale noastre. Nici o femeie nu trebuie sa uite de cei trei P – parfum, poseta, pantofi. Iar in zilele noastre, cand presa glam ne bombardeaza cu ultimele stiri la fiecare semafor sau la fiecare chiosc de presa, e si pacat sa nu ne punem in valoare atuurile feminitatii.
Nu castigati mai mult respect daca va prezentati la birou de parca abia v-ati trezit duminica dimineata si v-ati aruncat in primii pantaloni ca sa ajungeti mai repede la chioscul din colt pentru o cafea aburinda, pentru ca acolo ati descoperit cea mai savuroasa licoare pentru diminetile de dupa petreceri. O femeie trebuie sa fie femeie, chiar daca se afla in postura amintita mai devreme, sau se prezinta la birou – parul coafat, machiajul adecvat fiecarei situatii. Nu dati vina pe munca – am muncit pana tarziu si nu am mai avut timp sa ma aranjez. Machiajul, coafura reprezinta respectul de sine. Va respectati pe voi insiva, veti fi respectate."
Hai sa ne imaginam, spune Mihaela, o situatie: astazi stai cu fetele din departamentul Administrativ la cafeterie si le povestesti plina de aplomb cearta de aseara avuta cu logodnicul, toate cuvintele nu foarte elegante pe care vi le-ati adresat, cum el a iesit din apartament trantind usa, iar tu ai dat cu DVD-ul lui de pamant de i-au sarit toate surubelele. Cum mai tarziu in noapte el a venit acasa si ati avut parte de o impacare de care ai vrea sa ai parte cel putin o data la doua zile. Si totul cu lux de amanunte. Pauza de pranz se termina, iar seful te cheama la o discutie fulger, in care te anunta ca incepand de a doua zi tu vei ocupa pozitia de Office Manager si vei avea in subordine personalul din departamentul Administrativ, lucru pe care, de fapt, il doreai cu ardoare de cateva luni bune. Ei, acum sa te vad! Cum vei reusi sa te impui? Deja ti-ai ratat sansele cu foarte multe procente de a deveni un adevarat manager, asa cum iti doresti de foarte multe luni.
"Asa cum trebuie sa stim care este granita dintre elegant – modern si vulgar, la fel trebuie sa stim sa asezam bariera intre viata personala si cea profesionala. Prietenii nu ti-i cauti la birou. Nici confesiunile nu le faci la birou. Gandeste-te ca se poate intampla oricand ca un coleg sa-ti devina subaltern, iar atunci iti va fi foarte greu sa te impui, daca la fiecare decizie pe care o iei, intre voi rasare imaginea ta povestind, plina de patos, cearta si impacarea dintre tine si logodnic."- conchide ea.
Femeile si-au pierdut de mult statutul de "casnice" si lucreaza "cot la cot" cu barbatii. Femeile sunt din ce in ce mai puternice si mai prezente in viata sociala si profesionala. Cu toate astea, ne mentinem inca anumite "stangacii", cum sunt si "pacatele" de mai sus. Secretul ar putea fi asumarea feminitatii si pastrarea profesionalismului.