1. Vezi in fiecare om un posibil client
Sa incerci sa-ti vinzi produsele sau serviciile unor oameni care pur si simplu nu sunt interesati de ele e o pierdere de timp si de energie. Daca anticipezi mai multe batai de cap decat profit, ocoleste-i. Rezerva-ti timpul pentru clientii si posibilii clienti care chiar merita.
De asemenea, daca e cineva interesat sa faca afaceri cu tine nu te simti dator sa bati palma. Daca presimti ca pranzul de afaceri programat pentru saptamana viitoare nu va duce nicaieri, probabil ca asa si este. Nu-ti pierde timpul luandu-ti astfel de angajamente. Intr-adevar, trebuie sa-ti faci relatii, dar printre oamenii de care chiar stii ca vei avea nevoie in viitor.
2. Cheltuiesti prea mult
Nu-ti cheltui capitalul de inceput decat daca este absolut necesar. Fiecare banut investit trebuie recuperate ulterior din vanzari. Scopul afacerii este sa aduca profit. Asadar, pana sa te inhami la cheltuieli mai putin prioritare, fii sigura ca stii cum, cand si daca iti vei recupera suma investita. Prin urmare, noile birouri si upgrade-ul aparatelor de aer conditionat mai poate sa astepte.
3. … sau prea putin
Nu insista sa le faci tu pe toate, doar pentru a economisi bani. S-ar putea sa nu te descurci atat de bine pe cat crezi sau pur si simplu sa nu faci fata si sa intri in criza de timp. Angajeaza-ti un contabil care sa se ocupe de facturi si chitante si o secretara daca simti ca-ti pierzi ziua raspunzand la telefon. Nu te obosi sa investesti in echipamente electronice de ultima generatie; ai insa grija ca cele pe care ti le permiti sa functioneze decent.
4. Spui “noi” in loc de “eu”
Multi antreprenori folosesc pluralul in loc de singular atunci cand vorbesc despre afacerea lor, lucru un pic fortat, daca nu chiar stupid, avand in vedere incurajarile si expansiunea de care se bucura companiile mici in ziua de azi. Daca esti propriul si singurul tau angajat, lasa bravada si vorbeste onest, la persoana I singular, despre afacerea pe care o conduci. Un “eu” iti va aduce mai multe avantaje decat un “noi”; posibilii parteneri sau clienti vor sti ca nu se vor izbi de birocratie si ca promisiunile pe care le-ai facut vor fi respectate, dat fiind ca acest lucru nu depinde decat de tine. Promisiunile facute la persoana I plural nu mai sunt atat de credibile.
5. Iti pui prea multe sperante in contracte
Un contract, fie el si semnat, nu este decat o foaie de hartie. Nu valoreaza nimic daca nu este dublat de o relatie bazata pe incredere. Daca relatia dintre tine si client se raceste, nu te baza pe contract pentru a o mentine sau resuscita. Scopul unui contract este acela de a defini, in mod clar, rolul si angajamentele fiecarei parti implicate. Dar daca un angajament este sau nu dus la bun sfarsit nu mai depinde de semnatura, ci de calitatea relatiei dintre iscalitori. De aceea, contractul nu trebuie confundat cu deal-ul in sine; el nu este altceva decat umbra lui. Adevaratul deal este relatia care se dezvolta intre tine si partener, chiar si atunci cand bati palma cu un gigant corporatist, birocratic si fara suflet.
6. Actionezi impotriva intuitiei
Ai fi umita sa afli cate dintre parteneriatele incheiate intre firme mici si corporatii pica pentru ca un director executiv s-a aflat in toane proaste la momentul cu pricina. Contrar asteptarilor, nu logica este limbajul afacerilor, ci intuitia, din simplul motiv ca nu putem fi niciodata 100% siguri de reactiile celor din jur. Tinand cont ca afacerile depind de relatiile dintre tine si parteneri, vei vrea sa stii la ce sa te astepti de la ei pe trmen lung, odata ce semnati contractul. Daca intuitia iti spune ca nu sunt persoane de incredere, stai deoparte. Daca ai un sentiment bun in privinta lor, semneaza, dar fii precauta.
7. Esti prea formala
Stii cum arata corespondenta standard intre doi parteneri de afaceri, nu? Are cel putin un paragraf care se vrea introductiv dar din care nu intelegi nimic, fiindca autorul se pierde in formule standard si politeturi. Nu face exceptie nici corespondenta online. Nu ai prefera mai degraba sa prmesti un mail cu “Buna X, mi-ar placea foarte mult sa colaboram pentru ca… si ca…”, scurt si la obiect? Si tu si posibilul asociat/partener/client ati economisi timp, punand in acelasi timp bazele unei relatii umane in adevaratul sens al cuvantului. Profita de faptul ca nu esti o corporatie pretentioasa si fii ceva mai umana, mai deschisa, mai calda. Formalitatile sunt plictiositoare si obositoare. Trateaza-ti partenerii de afaceri ca pe niste prieteni, nu ca pe niste roboti.
8. Iti sacrifici personalitatea
Nu tuturor ni se potriveste stilul office, cu camasa si sacou. Nu toate mancam pe paine afacereza. Nu iti ascunde personalitatea sub haine care nu ti se potrivesc si sub o functie care da bine pe cartea de vizita (“”Director Executiv”, “Chief Officer” sau “President”) cand tu esti propriul tau angajat si nu mai ai pe nimeni in subordine. Nu iti stirbi din personalitate straduindu-te sa fii o femeie de afaceri ca la carte, intruchiparea unei antreprenoare de succes…mai ales daca abia ai implinit 25. Fii tu insati, originala, spontana, sincera si nu te lua prea tare in serios. Inspira-te de la Steve Jobs.
9. Reduci totul la profit
Paradoxal, intr-o epoca a materialismui - asemeni celei pe care o traversam – singurul mod in care poti face fata concurentei e sa produci sau sa vinzi ceva folositor, ceva de care clientul sa aiba nevoie (produs sau serviciu care eventual sa-I devina indispensabil). Altfel spus, ceva de valoare. Afacerea ta trebuie sa aiba un scop, altul decat cel de a-ti aduce profit. Trebuie sa serveasca cuiva, fie ca este vorba de o firma care produce invitatii de nunta sau de o pensiune pentru animale. Concentreaza-te asupra publicului tau tinta si asupra nevoilor lui, pe care te angajezi sa le satisfaci.