„Nu este nimic complicat la principiile de relationare umana ale lui Dale Carnegie. Inca de la prima lor publicare, in 1936, au atras numerosi critici care au acuzat faptul ca sunt doar lucruri de bun simt. Raspunsul autorului a fost un ‚simplu’ adevar deosebit de profund - ‚Bunul simt nu devine automat practica zilnica’ (‚Common sense is not common practice!’). Dificultatea nu apare atunci cand citim principiile sau incercam sa le intelegem. Ea apare odata cu incercarea de a le pune in practica in relatiile cu cei din jur, in fiecare zi. Primele 9 principii, din setul de 30, se concenteaza pe modalitati de a deveni genul de persoana cu care cei din jur chiar isi doresc sa petreaca timp. Ca ele sa aiba un efect real, este esential sa ne uitam cu multa sinceritate in oglinda si sa ne recunoastem noua insine ca actiunile noastre uneori sunt unele pe care le-am condamna daca ar veni din partea altcuiva. Doar ca suntem mai indulgenti cu noi si ne gasim mai usor scuze. Daca nu practicam cu adevarat aceasta onestitate, vom respinge usor principiile Carnegie ca pe o simpla ‘aiureala americana’”, spune pentru inceput specialistul!
1. Nu critica, nu condamna, nu te plange!
„Desi este singurul principiu al lui Dale Carnegie ce contine o formulare negativa, consecvent aplicat, acesta duce la o atitudine pozitiva prin excelenta. Dificultatea consta in depasirea unui instinct uman foarte raspandit, si anume acela de a ne concentra mai intai pe partea negativa a unei situatii/persoane etc. Nu este greu sa constientizam ca daca incercam sa vedem latura pozitiva mai degraba decat dezavantajele intr-o situatie, calitatile unei persoane mai degraba decat defectele, ne facem chiar noua viata mai usoara. De fapt, e vorba doar de a ne concentra pe aspectele pozitive in primele secunde. Oricum cele negative ies la iveala si fara ajutorul nostru.”
2. Ofera apreciere in mod sincer!
Andrei Popescu spune ca „de multe ori comportamentele celor din jur ajung sa devina ceva firesc, normal, asteptat, ce nu mai merita apreciere. Grija si atentia parintilor, sprijinul si timpul acordat de persoana iubita, o ureche ascultatoare a unui prieten, ajutorul pe un anume proiect acordat de un coleg de birou. La toate spunem un 'Multumesc' aproape automat, dar nu intotdeauna le aratam cu adevarat acestor persoane cat de important e gestul lor pentru noi. De cele mai multe ori trebuie sa pierdem ceva ca sa ne dam seama cat de mult conta. De ce sa asteptam pana cand e prea tarziu?”
3. Genereaza intentia de a actiona!
„Oricine se poate folosi de diverse metode autoritare de a-i face pe cei din jur sa actioneze
intr-un anume fel. Fie ca amenintam, pedepsim sau manipulam, sunt persoane care vor ceda. Insa stim ca in momentul in care indepartam elementul de presiune, si comportamentul se va schimba, revenind la cel dinainte. Daca insa ne preocupam un pic de ceea ce are acea persoana de castigat, de beneficiile reale pe care le poate obtine, si le prezentam pe acestea inainte de orice, vom observa o transformare in reactia celui din fata noastra. Va intelege de ce sa faca un anume lucru si il va face fara sa stam noi cu ochii pe ea.”4. Dezvolta un interes autentic fata de cealalta persoana!
„Ne putem face mai multi prieteni intr-o zi devenind interesati de ei, decat am putea sa ne facem intr-o luna incercand sa ii facem pe ei interesati de noi. Cu siguranta avem cu totii multe lucruri interesante de impartasit despre propria persoana si daca le povestim cu pasiune, oamenii vor fii atenti. O singura data. Insa vor aprecia mult mai mult, chiar daca nu constientizeaza, sa fie in compania noastra atunci cand noi ne interesam de ei, de situatia lor, de problemele si bucuriile lor, de dorintele si aspiratiile lor. In orice grup de oameni, centrul gravitational este acela care ii cunoaste bine pe cei din jur si isi doreste sa ii inteleaga si mai bine.”, ne invata Andrei Popescu.
5. Zambeste
„Singurul element de limbaj nonverbal care se poate transmite si la telefon este zambetul. Oamenii simt cand zambim si acest lucru le schimba starea de spirit. Nu discutam aici de zambetul artificial pe care reprezentantii unor anumite profesii par sa il fi cioplit direct pe muschii fetei. Un chip deschis si luminos, privirea zambitoare ce spune parca “Imi face placere sa stau de vorba cu tine” poate sa ne ajute mult in construirea relatiilor. Cu totii apreciem o persoana ce parca da energie celor din jur prin atitudinea sa pozitiva manifestata prin zambet. De ce acea persoana trebuie sa fie... altcineva?”
6. Aminteste-ti ca, pentru orice persoana, numele sau este foarte important!
„De cate ori ni se intampla sa facem cunostinta cu o persoana si in secunda urmatoare sa nu ne mai aducem aminte exact numele sau? Suntem atat de preocupati sa ne spunem numele nostru incat nu dam atata atentie la ce spune persoana din fata noastra. O secunda de concentrare la ce auzim, o asociere mentala cu un alt nume sau cuvant, repetarea numelui de cateva ori pe parcursul discutiei, acestea ne ajuta sa retinem un cuvant extrem de important pentru cel cu care stam de vorba. Un nou loc de munca, o noua scoala sau facultate, sunt situatii dificile tocmai pentru ca sunt multe nume de retinut dintr-o data, nu doar unul. Daca reusim ca la a doua intalnire sa retinem numele fiecarei persoane pe care am cunoscut-o, vom face cu adevarat o impresie foarte buna.”
7. Fii o buna ascultatoare! Incurajeaza-i pe ceilalti sa vorbeasca despre ei insisi!
„Dumnezeu ne-a dat fiecaruia doua urechi si o singura gura. Din pacate, multi oameni au tendinta sa le foloseasca in proportie exact inversa – vorbesc de doua ori mai mult decat asculta. Adevarul e ca este mult mai greu sa punem intrebari ce manifesta un interes real. E mult mai greu sa ascultam cu adevarat in loc sa dam doar din cap in timp ce ne gandim la ce vom spune in continuare. Dincolo de un aparent interes egoist (poate aflam ceva ce realmente sa ne fie de folos), o ascultare activa este o componenta esentiala a unei atitudini prietenoase.”8. Discuta tinand cont de interesele celeilalte persoane!
„‚Problemele mele sunt mai importante decat ale tuturor celor din jur, pentru ca sunt ale mele!’, afirma cu mandrie Ally McBeal. Nu trebuie sa fim in pielea ei pentru a gandi, de fapt, la fel. Iar persoanele cu care stam de vorba vor aprecia, uneori fara sa isi dea seama, ca intrebarile pe care li le-am pus nu au fost ‚de forma’, ci chiar am retinut ce ne-au spus, acele lucruri importante pentru ele. Chiar daca nu suntem in pozitia de a oferi idei sau solutii, simplul fapt ca discutam interesele celeilalte persoane poate insemna foarte mult pentru cineva care are nevoie doar de... un prieten.”
9. Fa-l pe celalalt sa se simta o persoana importanta si fa-o cu sinceritate!
„Cat de des discutiile intre prieteni, colegi, cunoscuti, nu se transforma in mici ‚competitii’ neoficiale pe diverse tematici, de la cine a avut un concediu mai interesant, la cine se intelege mai bine cu seful sau partenerul sau, cine a gasit cea mai buna oferta la ultimul shopping. Este foarte tentant sa ducem discutia in directia in care demonstram cumva, subtil, ca suntem ‚Cea mai…’. Este pe cat de greu pe atat de apreciat sa dam importanta cuvenita, fara ironie, actiunilor sau realizarilor persoanei din fata noastra. Chiar nu este o competitie, iar persoana din fata noastra ne va considera prietenoasa pentru valoarea pe care i-o recunoastem ei si nu pentru faptul ca ne recunoaste noua superioritatea!”
Te asteptam pe forum sa ne spui care este parerea ta despre aceste principii!