Faptul ca cineva nu isi doreste un copil nu inseamna ca acest copil imaginar nu exista. Astfel, putem vorbi despre a nu dori ceva dar in momentul in care spunem ca nu ne dorim un ceva acel ceva are o reprezentare in mintea noastra. Stim cumva cum este si nu ne dorim sa avem acel ceva. Faptul ca nu ne dorim nu inseamna nimic altceva decat ca acel copil imaginar exista ca reprezentare interioara si atunci pozitia pe care o adoptam este de a-l refuza.
Cum a ajuns aceasta propozitie sa existe? Pentru ca cineva sa gandeasca ca nu vrea sa aiba copil aceasta presupune ca inainte de a gandi exista cateva operatii anterioare. Putem sa spunem ca in relatie cu un barbat real, imaginar sau ideal persoana respectiva si-a pus problema copilului. Astfel nu ar fi ajuns sa existe o parere despre asta. Daca lucrurile nu ar sta asa atunci am vorbi despre cineva care nu stie cum se procreeaza copiii si atunci am vorbi despre o problema importanta la nivelul functionarii psihologice. Dar in acest caz vorbim despre relatia cu acest barbat care poate sa fie real, partenerul de cuplu, imaginat sau fantasmat ca fiind intr-un anumit mod sau pur si simplu idealizat, un copil ideal cu un barbat ideal iar copilul nu este dorit in timp ce barbatul este. Implicit apare problema cuplului care nu este conceptul in absenta unui copil care are o trasatura aparte – este de nedorit. Asadar copilul nu este absent ci are o alta trasatura specifica legaturii de cuplu – este de nedorit.
Exista dorinte pe negativ? Este o alta intrebare pe care autoarea ne-o propune. Nu iti doresti o prajitura? Dorintele par sa fie ceva afirmativ. Ele sunt in sine la afirmativ. Iti doresti tandrete, iti doresti iubire, iti doresti bani, credinta, sanatate, casa, o pozitie superioara. Cum ar fi sa nu iti doresti ceva? Sa luam oricare din cele de mai sus. Sa plecam de la sanatate. Cineva ar putea spune: „nu imi doresc sa fiu bolnav in loc de a spune „imi doresc sanatate”? Aparent da. Cele doua propozitii sunt identice ca si continut. Este evident ca sanatatea este cea dorita. Daca luam partea negativa am putea gandi ca exista un motiv pentru care boala este cea de nedorit? Adica de ce ne+am dori sa nu ne imbolnavim? Poate pentru ca boala este resimtita ca un pericol suficient de puternic? Dar asta presupune pe undeva in campul psihologic o preocupare privind boala. Similar se poate vorbi despre oricare valoare dorita. Sa fie copilul un pericol pe care incercam sa il evitam atunci cand nu il dorim si spunem asta?
De asemenea, o alta concluzie vine din practica mea de terapeut. Cand citeam acest comentariu imi venea in minte in special o pacienta. Ea spunea ca nu isi doreste un copil, o spunea cu amuzament, cu ironie, se lega de mamele din parcuri si de comportamentul lor. El nu insista nici sa aiba nici sa nu aiba un copil. Analiza acestui continut a evidentiat o fantasmare a modului in care vin copiii pe lume, a fantasmei de pierdere a copilului, de scapare a sarcinii, a unor fantezii ale copiilor care tin de evolutia lor psihosexuala. Analiza lor a evidentiat contrariul – ca lectura propozitiei „eu nu imi doresc copil” era „as vrea un copil insa mi-e atat de frica de acest lucru ca nu pot sa il am iar aceasta frica este pastrata inca din copilarie”. Doi ani mai tarziu pacienta a fost insarcinata si pare sa fie o mama suficient de buna.
In afara acestor consideratii introductive, as face urmatoarea precizare – si comentariul si paragrafele de mai sus se refera la un copil real, la un proces de fertilitate in sine, la un copil concret. Aici ne apropiem mai mult de tema infertilitatii decat a copilului imaginar. In articolul precedent vorbeam despre un copil imaginar care este creat interior. El nu este necesar sa fie nascut ca si copil si poate lua orice alta forma corespunzatoare – poate sa fie casa, firma pe care cei doi o fac impreuna, grija comuna pentru o alta familie, etc. Cand acest copil imaginar nu exista, problemele de cuplu isi fac aparitia cu repeziciune. Este necesar sa sesizam aceasta diferentiere dintre lucrurile care se intampla in mod concret, in viata reala si cele care sunt in planul psihologic.
Psihoterapeut Claudiu Ganciu
0722 453 906
037 11 70 435