Dacă te-ai găsit cel puţin o dată în situaţia de a cumpăra un cadou doar pentru că se potriveşte perfect cu preferinţele tale, ai căzut în capcana proiecţiei sociale. Fenomenul apare atunci când un individ presupune că propriile preferinţe sunt împărtăşite de cei din cercul de cunoştinţe. Cercetătorii de la Baylor University's Hankamer School of Business au realizat un studiu pe tema proiecţiei sociale, intitulat "Iubesc acest produs, dar oare îţi va plăcea şi ţie? Rolul stilurilor de ataşament interpersonal în proiecţia socială", în cadrul căruia au fost chestionaţi 1.272 de subiecţi.
Potrivit cercetării publicate în Psychology & Marketing, indivizii care dau dovadă de încredere în sine în cadrul relaţiilor interpersonale sunt cei mai predispuşi la a cădea în capcana proiecţiei sociale, făcând alegeri pentru cei din jur în baza propriilor preferinţe. Deloc surprinzător, cei care nu se descurcă la fel de bine în situaţii sociale şi au episoade de anxietate în timpul interacţiunii cu cei din jur sunt mai puţin tentaţi să creadă că alţii pot împărtăşi aceleaşi preferinţe. Aceşti indivizi au o perspectivă mai sănătoasă când vine vorba de a intui ce simt şi îşi doresc alte persoane şi nu fac alegeri în baza propriilor preferinţe.
"Ai crede că oamenii siguri pe ei, care au mulţi prieteni şi relaţii interpersonale sănătoase ar avea o idee mai clară despre ce şi-ar dori cineva drept cadou, dar nu e cazul. Această cercetare arată că indivizii anxioşi în situaţii sociale, care au mai puţini prieteni apropiaţi, pot prevedea mai degrabă ce ar putea plăcea celor din jur", explică Meredith David, profesor de maketing şi autor al studiului.
Aşadar, cei care se descurcă de minune în situaţii sociale au şi tendinţa de a neglija relaţiile interpersonale, pretinzând ca apropiaţii să fie pur şi simplu disponibili la nevoie, fără a fi necesară depunerea unor eforturi semnificative pentru a menţine relaţia. În schimb, indivizii cu un stil de ataşament anxios nu au aşteptări pozitive în ceea ce priveşte relaţiile interpersonale, motiv pentru care se străduiesc mai mult să cultive legăturile cu puţinii apropiaţi pe care îi au şi, prin urmare, sunt mai atenţi la nevoile celor din jur.