Taxele oficiale sunt stabilite de fiecare biserica prin Consiliul ei parohial pentru fiecare serviciu in parte, botez cununie, inmormantare, pomenirea mortilor, taxa care intra pe registrul de venituri si cheltuieli ale bisericii. Pana aici totul pare in regula, mai ales ca in general este vorba de sume modice. Preotii nu dau insa si chitante pentru banii pe care ii pretind pentru diverse servicii religioase, si mai mult iti cer de la obraz sume de pana la 10 ori mai mari decat ceea ce platesti pe factura, dovada ce afaceri profitabile se pot naste, in ciuda crizei. O data se naste, se casatoreste (cel putin in teorie) si moare omul, asa ca dai, ce sa faci!
Daca in provincie taxele pentru o nunta incep de pe undeva de la 50 de lei, in Capitala acestea ii fac pe multi sa stea pe ganduri cand vine vorba de "cele sfinte". "Am avut nunta in Ploiesti in septembrie anul trecut, si am dat 50 lei cand am rezervat data si ora, cu chitanta, 15 lei sa impodobeasca biserica cu flori, aduse tot de noi in urma cununiei civile si 200 corul (optional, nu ni l-a impus nimeni). Cat au lasat nasii dupa nunta, asta nu stim ca nu i-am intrebat", se confeseaza o tanara pe un forum, precizand insa ca nimeni nu a cerut niciun ban in afara de taxa care era afisata la biserica.
"Am avut nunta pe 24 ianuarie. Am facut cununia religioasa la biserica din Moeciu de Jos. Preotul a tinut o slujba de vis - vreo ora si jumatate, dar nu a simtit nimeni cum a trecut timpul. A fost impresionant. Ne-a taiat chitanta pentru 150 lei, iar nasii au mai dat cred inca 200 lei, dar numai pentru ca asa au dorit. Am fost surprinsa de faptul ca preotul nu a dorit banii si chiar au dus multa munca de convingere pana i-a acceptat", spune o alta tanara, care se pare a intalnit o situatie exceptionala.
In Bucuresti, lucrurile sunt si mai complicate. Daca este vorba de o biserica in care slujeste un singur preot, taxa pentru o nunta este in jur de 600-700 de lei. Daca sunt mai multi preoti, se incepe negocirea de la cei 600-700 de lei in sus. Daca acolo mai exista si un cor, trebuie sa mai pui ceva, cel putin 200 de lei.
Preotul este de cele mai multe ori binevoitor. Taxa? O suma modica cu chitanta. Dar pana aici cu formalitatile, urmeaza platile informale: de 5, 6 pana la de 10 ori fata de suma "de pe chitanta". Corul, clopotarul, femeia de seviciu, omul care vinde lumanari, probabil inca ceva in plus. Dovada ca afacerile cu Doamne-Doamne merg foarte bine.
Astfel, la biserica de vizavi de intrarea de la metrou, la Piata Muncii, preotul cere din start 800 de lei, "taxa de casatorie". Daca mai vrei ceva in plus, trebuie sa cotizezi, asta pentru 15-20 de minute de binecuvantare in ziua cea mare. Desigur, la toate acestea se adauga micile "atentii" date personalului auxiliar. De la femeia care vinde lumanari, la cel care trage clopotul, pana la cea care trebuie sa mature orezul de pe treptele bisericii.
Exista biserici de cartier unde taxa e modica, de la cateva sute de lei vechi, si biserici mai selecte cum sunt Elefterie, Sfantul Spirodon cel Nou sau Domnita Balasa unde pentru maxim o jumatate de ora de binecuvantare se percep taxe intre 1000 de lei si 2000 de lei.
"Eu m-am casatorit in mai la Domnita Balasa. Am dat 4 milioane in avans si apoi a mai dat nasul inca 6 milioane. Bineinteles ca nu am primit nicio chitanta, nimic.", ne spune Tania, una dintre tinerele care anul acesta si-a oficiat relatia cu partenerul ei de viata. "O prietena de-a mea s-a casatorit tot anul acesta, la Sfantul Spiridon cel Nou. A dat 1100 de lei, tot asa, fara sa primeasca vreo chitanta", ne-a mai spus aceasta.
Maria ne spune ca la Biserica Bucur Ciobanul, aflata pe strada Radu Voda, vis- vis de Manastirea Radu Voda se percepe o taxa pentru cele trei ritualuri, insa sumele sunt modice si preotul chiar taie chitanta. Acolo se percepe taxa pe care toate bisericile le percep, dar aceasta este de cateva sute de lei vechi. "Mi-am botezat copilul. Am platit 50 lei si am mai donat cat am vrut eu pentru biserica. Nu mi-a cerut nimic, am dat eu, ca asa am vrut", ne spune aceasta, precizand si ca acolo preotul pastreaza ritualurile bisericesti "ca la carte".
In ceea ce priveste botezul, in Bucuresti, tariful pentru oficierea unei astfel de slujbe porneste de la 400 de lei si ajunge la 650-1000 de lei, in functie de biserica aleasa. "In bisericile de cartier din Berceni, un botez costa 400 de lei, iar o inmormantare 700 de lei, fara chitanta", ne spune Claudia.
Dupa cum vedem, cele sfinte necesita cheltuiala mare. Dar asta nu se opreste aici, atat dupa nunta, cat si dupa botez, cand se merge cu lumanarile la biserica, reprezentantul Domnului pe pamant mai cere ceva pentru "sfantul lacas", ca doar acolo, in altar nu-i vede nimeni. Bineinteles, fara chitanta, si daca nu reuseste sa te convinga, sau e mai sfios din fire sa-ti zica de la obraz (lucru greu de crezut), iti baga totusi pe sub nas cateva icoane protectoare de care nu poti sa te lipsesti daca vrei sa-ti mearga bine in casnicie sau copilul tau sa creasca sanatos.
Daca in ceea ce priveste nuntile si botezurile ne-am cam lamurit, in ceea ce urmeaza o sa vedem ca in Romania nu este greu doar sa traiesti, ci si sa mori. Pentru ca si cand este vorba de "marea trecere", precuviosii care sfintesc altarele bisericilor ortodoxe nu stiu cum sa-ti bage mai adanc mana in buzunar. Daca la o nunta sau un botez mai faci mofturi, mai testezi piata, cautand si o biserica mai indepartata de locul unde locuiesti, cand vine vorba de inmormantare nu prea ai de ales : "dai, ce sa faci, doar nu stai cu mortu'n casa".
Si aici preturile pornesc de la 100 de lei si ajung pana pe la 1000 de lei, bani pe care cei mai multi dintre preoti ti-i cer de la obraz.
O alta grija este locul de inhumare al decedatului. Unii isi cumpara locuri de veci inca din timpul vietii, ca o investitie pe termen lung. La cimitirele "de stat" cu toate taxele si spagile, un loc de veci costa cel punti 800 de lei, si asta daca ai noroc si gasesti. La privat, cu peste 1000 de lei poti sa speri ca o sa gasesti ceva, pe la marginea cimitirului. Urmeaza groparii, transportul, tamaitul, astfel incat, vorba romanului, "n-am bani nici sa mor", arata cat este de ancorata in realitate.
Din pacate reclamatiile nu functioneaza. In primul rand nu ai cum sa dovedesti infractiunea, si chiar daca ii filmezi pe ascuns, nu se intampla mare lucru. Birocratia si "iubirea de aproapele ierarhic" din sanul bisericii lasa greu loc pentru a se face ceva, poate la Judecata de Apoi!