Imagineaza-ti ca seful tau iti promite o prima consistenta daca termini un proiect dificil in cel mai scurt timp posibil si apoi ii propune unui alt coleg acelasi proiect, numai ca nu ii ofera si prima respectiva in caz de succes. Cine crezi ca va termina mai rapid, tu sau colegul tau?
Potrivit teoriei elaborate de Daniel Pink, autor al cartii “Adevarul surprinzator despre motivatie”, colegul tau va termina inaintea ta.
Inainte sa protestezi, spunand ca banii te motiveaza, iti vom spune ca Daniel Pink are dreptate. De ce? A accepta un proiect pentru ca este interesant si a lucra la el pentru ca iti plac provocarile reprezinta o motivatie intrinseca, fiind mult mai productiva decat cea extrinseca, de tipul “daca faci asta, iti dau atatia bani”, model pe care, din pacate, multi angajatori il adopta in relatia cu angajatii.
Practic, metoda recompensei da gres prin simplu fapt ca te vei concentra mai degraba asupra sumei frumusele pe care o vei primi la sfarsit si nu asupra unei modalitati eficiente de a duce la bun sfarsit proiectul.
Pentru a fi mai productiva trebuie sa inveti sa te bucuri de fiecare lucru pe care il faci si sa te simti rasplatita atunci cand un lucru este facut asa cum trebuie. Astfel, in subconstientul tau, se va face schimbarea din “pentru ca trebuie” in “pentru ca vreau si imi place”, ducand la un randament crescut.
Dar vorba lunga, saracia omului. Problema este cum anume sa ajungi sa iubesti cu adevarat ceea ce faci atunci cand jobul nu este tocmai cel la care ai visat?
Fa-ti testul randamentului
Seteaza-ti pe calculator sau pe telefon o alarma care sa se declanseze in diferite momente ale zilei, de 40 de ori intr-o saptamana.
De fiecare data cand alarma se declanseaza, noteaza-ti undeva ce faceai la momentul respectiv, cum te simteai si daca nivelul tau de concentrare era la nivel maxim. Odata adunate toate cele 40 de insemnari, analizeaza tiparul in functie de urmatoarele intrebari:
In ce moment te simteai cel mai “in forma”? Unde te aflai? Cu cine erai?
Exista momente ale zilei vizibil mai productive decat altele? Cum ai putea sa-ti reorganizezi ziua de lucru bazandu-te pe acest lucru?
Cum ai putea sa cresti numarul momentelor optime, in care randamentul dat este crescut si sa reduci perioadele in care concentrarea este scazuta si productivitatea redusa?
Citeste in continuare cateva legi pe care trebuie sa le respecti pentru a-ti creste productivitatea.
Horoscopul carierei: Cum avansezi in functie de zodie
Calea spre succes: Top 10 mituri demontate despre cariera
Ce-ti rezerva astrele in cariera in 2012
Regula lui Pareto
Vilfredo Pareto, economist italian, a creat o formula prin care descria inegalitatea distributiei bogatiei, formula potrivit careia 20% din populatie detinea 80% din bogatia totala. Pe baza acestei formule, Joseph M. Juran i-a atribuit economistului regula 80/20. Potrivit acestei reguli, in ceea ce priveste munca, 20% reprezinta esentialul, iar 80% reprezinta micile detalii mai putin importante, care ne ocupa timpul. Managerii sustin ca 20% din munca pe care o depui intr-o zi, primele 10% si ultimele 10%, consuma un procent de 80% din timpul alocat si resursele disponibile.
Astfel, este esential sa concentrezi doar 20% din timpul si energia ta asupra procentului de 80%, compus din detalii nesemnificative, alocand restul de 80% din timp si resurse pentru lucrurile cu adevarat importante.
Prin urmare, regula presupune concentrarea acelor pasi marunti care nu sunt neaparat necesari, dar care iti mananca o gramada de timp, astfel incat sa te ocupi de ei fie la inceputul programului, fie la sfarsit.
Seteaza-ti un scop si concentreaza-te pe task-urile care te vor duce la indeplinirea lui, ignorand pentru moment alte indeletniciri nesemnificative.
Redu din timpul alocat scrierii unor e-mailuri si concentreaza-te pe task-urile importante.
Spune nu atunci cand cineva iti cere sa faci ceva ce poate face si singur sau ceva care nu intra in mod direct in lista ta de indatoriri. Daca este neaparat nevoie, asigura-te ca iti vor fi recunoscute meritele. Nu iti amana propriile indatoriri pentru a le rezolva pe ale altora.
Aloca timp mai mult studierii conceptelor esentiale si redu pe cat posibil analizarea detaliilor mai putin semnificative.
Legea Parkinson
Potrivit acestei legi, munca va ocupa fix atata timp cat ai la dispozitie. Este un efect secundar al faptului ca te concentrezi asupra muncii propriu-zise si nu asupra terminarii unei sarcini.
Stabileste deadline-uri stricte si antreneaza-ti mintea sa functioneze contracronometru, impulsionandu-te sa termini ce ti-ai propus cat mai repede. Nu te limita la a bifa task-urile pe lista zilnica. Scrie in dreptul fiecarui lucru pe care il ai de facut si o ora la care te astepti sa fie gata si respecta termenul limita.
Propune-ti sa nu depasesti o ora si jumatate pentru un task mediu din punct de vedere al complexitatii. Stabileste de la inceput ca nu mai ai voie sa lucrezi la respectivul lucru dupa termenul limita si nu irosi timpul in zadar.
Imparte proiectele complexe in bucati mai usor de digerat si concentreaza-te pe fiecare in parte. Iti vei da seama mult mai usor de progresele facute si vei putea sa estimezi cat mai ai de lucrat la respectivul proiect, alocand portiuni clare de timp pentru fiecare task.
Femeia si succesul - Top ingrediente cheie
Avantajul de a fi femeie la locul de munca
Cariera de succes - Trucuri utile "furate" de la barbati
Foloseste uneltele potrivite
Exista o poveste in care doi taietori de lemne s-au luat la intrecere, pentru a vedea care dintre ei poate taia un copac cu trunchiul zdravani in cel mai scurt timp.
Primul si-a luat toporul ruginit si a dat fuga in padure de indata ce s-a dat startul concursului. Cel de-al doilea insa, a petrecut trei sferturi din timpul alocat ascutindu-si toporul si abia apoi s-a apucat de lucru, reusind sa dovedeasca lemnul in doi timpi si trei miscari.
Concluzia? Alege-ti cu grija uneltele si metodele.
Nu pierde timpul cu task-uri pentru care nu esti bine pregatita. In schimb, deleaga pe cineva care se pricepe sa se ocupe de acestea, in timp ce tu te ocupi de cele la care te pricepi cel mai bine.
Si inainte de toate, ascute-ti uneltele inainte de a incepe, deoarece indemanarea si alegerea metodei potrivite de abordare te ajuta sa economisesti timp.
Regula cifrelor
Estimarile sunt o mare pierdere de timp. Intuitia nu iti ofera o imagine clara asupra felului cum evolueaza lucrurile, motiv pentru care nu poti fi eficienta bazandu-te pe evaluari ochiometrice.
Rezultatele concrete, bazate pe cifre, ale unui test te poate scuti de orele pierdute in zadar.
Atunci cand te ocupi de un proiect, testeaza doua metode diferite simultan si noteaza-ti pe doua coloane cat timp aloci fiecarei etape de rezolvare a proiectului, prin fiecare metoda in parte. Asa iti vei dai seama clar care dintre cele doua da rezultate mai rapid.
Tine evidenta cifrelor. Atunci cand tii o dieta, nu este de ajuns sa citesti caloriile de pe ambalaje. Tinand o evidenta a caloriilor consumate zilnic, vei putea la un moment dat sa observi cresteri si scaderi survenite de-a lungul timpului. Acelasi lucru se intampla si la locul de munca. Fii practica si formeaza-ti un obicei din a urmari indeaproape cum decurge ziua de lucru, in cifre.
Regula calitatii
Este mai bine sa fii perfectionist sau superficial? Nu vei putea niciodata sa termini in timp util un proiect daca ti se pare ca are constant nevoie de imbunatatiri. Astfel, raspunsul la intrebare este simplu. Atunci cand timpul investit depaseste cu mult rezultatele obtinute in urma terminarii proiectului, este timpul sa te opresti.
Masoara diferenta dintre timpul alocat unui task si rezultatele obtinute. Astfel, ocupa-te de trimis e-mailuri 30 de minute pe zi, apoi 60 de minute pe zi sau 90 de minute pe zi. Compara rezultatele obtinute in functie de timpul alocat. Chiar este necesar sa petreci doua ore pe zi trimitand e-mailuri sau poti rezolva foarte usor acest task in jumatate de ora?
In plus, poti compara timpul alocat indeplinirii sarcinii respective cu timpul pe care il aloci detaliilor nesemnificative. Daca iti ia mai mul timp sa cizelezi decat sa rezolvi task-ul respectiv, atunci ar trebui sa reduci considerabil timpul de slefuire si sa te apuci de alte proiecte mai importante.
Zodia si colegii - Compatibilitatea la locul de munca
Zodia sefului tau: Cum sa ii faci fata cu succes
Horoscop: Reusita zodiei tale in viata