E de-a dreptul imposibil să eviţi divergenţele de opinie, pentru că vor exista mereu puncte de vedere diferite cu privire la strategiile propuse şi tacticile abordate în cadrul companiei. În plus, e contraproductiv să fii mereu de acord cu membrii echipei în care lucrezi. Încurajarea diferenţei de opinie este cheia către a găsi soluţii mai bune şi mai rapide.
Important este ca divergenţele să aibă o bază sănătoasă. Dacă nu poţi să-ţi păstrezi calmul şi să încerci să înţelegi exact cum poţi trece peste un astfel de conflict, încearcă să foloseşti următoarele trucuri:
Priveşte în oglindă înainte de trage cu ochiul pe fereastră
Când constaţi că nu poţi ajunge la un numitor comun cu un coleg, încearcă să te uiţi în oglindă înainte de a te uita pe fereastră, în încercarea de a găsi un alt ţap ispăşitor. Reflectă asupra acţiunilor şi perspectivei tale înainte de a analiza ce se întâmplă cu interlocutorul. Acest sfat este util şi în al soi de situaţii. În majoritatea cazurilor, fiecare dintre părţi crede cu tărie că face un lucru corect.
Cu toate acestea, punctele de vedere nu coincid, iar dacă un conflict este abordat printr-o încercare de a înţelege perspectiva interlocutorului, sporesc şansele de a găsi o rezolvare pozitivă.
Vorbeşte cu un mentor
Te ajută o perspectivă ceva mai obiectivă asupra situaţiei, însă ai grijă să apelezi la cineva discret, în care poţi avea încredere şi, mai ales, cineva care poate să îţi adreseze întrebări pertinente cu privire la subiect.
Abordează o atitudine pozitivă
După o perioadă de reflectare, oricât de neplăcut ţi s-ar părea, cel mai productiv este să stai de vorbă cu cel tabăra adversă. Însă cheia este să nu îl tratezi ca pe un adversar, ci mai degrabă ca pe un coleg de la care ai nevoie de câteva lămuriri, astfel încât să progresaţi către o soluţie care să vă mulţumească pe amândoi.
Adresează-i întrebări, încearcă să îl ajuţi să îţi înţeleagă punctul de vedere şi cere-i ajutorul, la rândul tău, în acest sens. Dacă vă luaţi amândoi un angajament pentru a găsi un compromis şi sunteţi flexibili, şansele de a aplana conflictul cresc considerabil.
Apelează la un intermediar
Bunele intenţii s-ar putea să nu te ajute atunci când eşti direct implicată într-un conflict, pentru că ai putea să te loveşti de reticenţa interlocutorului în a-ţi asculta punctul de vedere. Dacă vezi că nu e receptiv, apelează la o a treia persoană în calitate de mediator, care să ajute la crearea unui mediu constructiv de discuţie. Încearcă, totuşi să nu apelezi la un coleg care de regulă este de partea ta, dar nici pe cineva care este mai apropiat de "adversar". Consultă-te cu cealaltă parte implicată şi alegeţi împreună un mediator convenabil.
Odată ce aţi ajuns la o concluzie, chiar dacă nu îţi place să recunoşti că ai greşit, exprimă-ţi părerea de rău pentru că ai contribuit, fără voia ta, la amplificarea conflictului, din convingerea că făceai ceva corect. De asemenea, dacă dreptatea este de partea ta, asigură-l pe colegul care avea o opinie diferită că vei încerca pe viitor să fii mai deschisă şi să îi înţelegi mai bine punctul de vedere.