Pentru a afla mai multe detalii despre "personal shopper" m-am dus direct la sursa, adica la unul dintre ei: Ramona Voicu. Ramona Voicu este una dintre cele mai apreciate femei din zona "fashion-styling". Am discutat cu ea despre diferenta dintre un stilist si un "personal shopper" sau despre ce inseamna sa ai stil.
Exista o diferenta intre stilist si "personal shopper", dar nu una foarte mare. "Un stilist este angajat la o revista de moda, unde i se da sa lucreze un editorial de moda pe o tema anume – se considera din start ca el are 'skills-urile' necesare pentru acest lucru. Un stilist poate sa nu fie 'personal shopper' – una e sa imbraci un model cu dimensiuni standard pe o tema, sa zicem anii '20, si alta e sa imbraci un om normal. Stilistul se documenteaza despre perioada respectiva si alege tinutele potrivite. Modelul nu poate sa refuze o rochie propusa de stilist pentru editorialul de moda, deoarece asta este treaba lui. Pe cand daca imbraci un om normal care se duce zilnic la birou trebuie sa tii cont de preferintele lui. 'Nu-mi place negrul sau nu-mi place verdele'. Tu ca 'personal shopper' trebuie sa tii cont de ce iti spune clientul si de faptul ca nu este un model, nu are masuri standard. Un 'personal shopper' iti poate face 'stylingul', dar tot timpul acesta trebuie sa tina cont de personalitatea clientului, sa incerce sa-l inteleaga si mai ales sa-i inteleaga nevoile", mi-a spus Ramona Voicu.
Daca de exemplu are o clienta care o suna la 10 seara ca iese la restaurant sau la un alt eveniment din oras, aceasta incearca sa-i gaseasca niste solutii de tinuta, mai ales ca ii cunoaste intreaga garderoba. Este de fapt ceea ce ei ii place sa numeasca "terapie stilistica". In legatura cu denumirea de "personal shopper" Ramona Voicu mi-a spus ca acest termen este prea mult si ca prefera mai degraba sa i se spuna "consilier de imagine" sau "private styling".
Trebuie sa ai studii ca sa faci asta?
Nu trebuie neaparat sa ai studii de specialitate pentru o astfel de activitate. Ramona Voicu a terminat Facultatea de Jurnalism, dar pentru ca nu a vrut sa ramana in presa romaneasca, a ales sa faca si cursuri de moda la Paris. Recunoaste ca ii place moda foarte mult. Pe langa asta, a facut traininguri in domeniu si este o persoana autodidacta. Citeste multe reviste, este curioasa sa afle noutatile, pleaca in afara.
Traim intr-o lume in care informatia circula repede, iar ea profita din plin de acest lucru. Si ca sa-mi demonstreze ca nu scoala clasica este importanta in acest proces, mi-a dat-o ca exemplu pe asistenta ei: "Oana este asistenta mea, studenta la design. A facut la scoala si un curs de moda pentru reviste, dar nu ii foloseste la nimic pentru ca in viata de zi cu zi nu poate sa aplice ce invata acolo. Ea este fericita ca lucreaza acum la mine pentru ca asa invata ceva practic". Stiu exact ce vrea sa zica Ramona despre scoala din Romania si cum se face, este aproape imposibil sa stai 4 ani de zile in banca apoi sa iesi afara si sa ai pretentia ca stii sa faci acel lucru pentru care se presupune ca ai fost instruit.
Statutul de "personal shopper" s-a combinat natural cu meseria ei, asa a si inceput sa faca acest lucru. "A reiesit din meseria mea. Asa cum cineva face o cafea buna in fiecare zi si apoi apelezi la el zilnic pentru ca iti place cafeaua respectiva, asa a fost si la mine". Deci da, poti sa faci o cariera din asta: trebuie sa fii informata, sa ai imaginatie, rabdare si perseverenta.
Clientele Ramonei Voicu sunt persoane cu varstele cuprinse intre 26 si 32 de ani. Nu sunt neaparat din media, sunt persoane care lucreaza in lumea afacerilor, femei puternice, cu personalitate puternica care stiu exact ce vor. Ce se intampla insa daca o clienta anume nu este multumita de propunerile ei? "Se intampla sa nu le placa, atunci incerc sa inteleg de ce nu le place. Trebuie sa ai rabdare, sa gasesti contextul in care clienta ta va primi un feedback pozitiv. Daca este flatata, normal ca va incepe sa aiba incredere in tine si in tinutele pe care i le propui. Un lucru de baza este sa nu o conditionezi si sa mergi dupa principiul 'ce tie nu-ti place altuia nu-i face'".
Toata treaba cu "personal shopper" este de fapt un proces de comunicare, in care trebuie sa ai rabdare ca sa ajungi la rezultate dorite. "Faci ca mine sau nu" – in nici un caz nu se procedeaza asa. Profilul clientului perfect este sa fie open mind. Daca i s-ar oferi sansa sa fie "personal shopper" pentru cineva din afara, acea persoana ar fi Kate Moss. Putin probabil, totusi, ca s-ar putea intampla, pentru ca Kate nu are nevoie de asa ceva... "Nu exista nici o diferenta intre o persoana din media si un om de afaceri, in ceea ce priveste stilul. Toti oamenii au aceeasi nevoie de frumos".
Mi-a spus totusi ca ar refuza oricand multe persoane din Romania, pentru ca sunt atatea lucruri de facut incat nu ar vrea sa-si piarda timpul sa convinga pe cineva sa se schimbe. "Romanii nu sunt open mind. Multe persoane publice cred ca stiu totul si la un shooting de exemplu ii spun hairstylist-ului cum sa fie coafate. Atunci la ce ii mai cheama daca omul ala a fost pus acolo special ca sa o coafeze?".
Pentru clientele sale, Ramona Voicu iese din tara de doua ori pe sezon. Se duce in primul rand la Paris, oras pe care il prefera pentru ca acolo gaseste un "mix fresh", apoi la Milano, New York, practic mai peste tot prin lume. Pe de alta parte iese lunar din tara, nu neaparat in slujba clientelor, desi daca gaseste ceva care s-ar potrivi uneia dintre ele are grija sa nu lase acel lucru in magazin.
Lucrurile pe care le cumpara? Nu trebuie sa te gandesti ca daca ai un "personal shopper" vei avea numai lucruri de firma, adica scumpe. "E absurd sa crezi ca a avea stil este egal cu a cheltui bani, brandurile nu iti asigura stilul. Este suficient sa porti o pereche de jeans cu o camasa alba ca sa fii eleganta. Clientele mele nu se sfiesc sa asorteze un top H&M la un sacou Chanel". Si daca tot am ajuns la stil, am intrebat-o ce-i cu stilul asta de care vorbeste toata lumea. "Stilul tine de atitudinea de relaxare pe care ar trebuie sa o invatam cu totii, este vorba despre acea stare de self confidence, brandurile nu-ti dau self confidence".
Sunt femei in Romania care isi doresc un "personal shopper", dar nu isi permit unul. Dar ele trebuie sa stie ca nu iti trebuie neaparat un personal shopper ca sa arati bine. O dovedesc mult femei care arata bine si fara un astfel de ajutor. Sfatul Ramonei Voicu este "sa fie atente la ele, nu la ce dicteaza moda – daca tie nu-ti place ce porti si faci asta numai de dragul modei, se vede si se simte". Un al doilea sfat este "sa se uite in revistele de moda, dar cu doza". Nu inseamna ca trebuie sa isi cumpere exact bluza sau rochia pe care o vad acolo. Intr-o revista de moda ti se prezinta niste tendinte, acolo de fapt este o poveste de unde tu sa te poti inspira. Este gresit sa vezi o pereche de cizme si apoi sa te duci direct in magazin sa ti le iei. Risti sa ajungi la o petrecere si sa vezi ca mai sunt alte cateva care au acelasi model sau sa primesti intrebari de genul: "Astea sunt cizmele din revista x?".
"Stilul trebuie sa fie clean, cu cat mai putine culori asortate, culori neutre, cat mai putine accesorii. Stilul nu inseamna cea mai noua colectie de la Prada. Prada sau oricare alt atelier de moda este in primul rand o industrie, nu un stil", imi spune Ramona Voicu. Un exemplu de stil pe care aceasta il propune este reprezentat de filmele anilor '40-'50, cand actritele purtau rochii simple si coafuri la fel de simple. Nu existau sute de magazine unde sa se duca pentru a-si face cumparaturile. "Nu trebuie sa ai bani ca sa ai si stil, cei care cred acest lucru dau dovada de lipsa de incredere in ei insisi", conchide Ramona.