Talentul dumneavoastra este o mostenire de familie? Stim ca mama dumneavoastra a fost actrita si ca a jucat in filme ca "Haiducii lui Saptecai", "Zestrea Domnitei Ralu", "Fiul risipitor", "Saptamana nebunilor"…
Cu siguranta am mostenit ceva din talentul mamei mele, dar a trebuit sa muncesc foarte mult. De fapt, in aceasta profesie 95% este munca si 5% talent. Am inceput cu studiul pianului, incercand sa cant si la alte instrumente, cum ar fi vioara si chitara, dar le-am abandonat destul de repede, axandu-ma pe pian. De mica imi placea sa cant si in general imitam solistele de opera. Daca eram racita si lipseam de la scoala eram foarte bucuroasa deoarece aveam timp sa ma manifest, cantand ore intregi, chiar si muzica usoara. Stiam pe de rost toate cantecele interpretilor de muzica usoara, dar si arii din opera si cantecele patriotice interpretate de solistii de opera, in spectacolele care il omagiau pe Nicolae Ceausescu. La 14 ani am inceput sa studiez canto.
Am avut profesori buni, cum ar fi doamna Arta Florescu si apoi doamna Maria Hurduc, iar la Viena am studiat cu Helga Wagner. De la fiecare am invatat ceva care si astazi imi este util. Si acum mai merg din cand in cand la un profesor, domnul Harumichi Fujiwara, care ma ajuta la pregatirea rolurilor pe care urmeaza sa le interpretez si care este unul dintre cei mai buni profesori pe care i-am intalnit. Este japonez si locuieste de mai bine de 20 de ani la Viena.
Exista un sfat pe care mama dumneavoastra vi l-a dat si pe care il urmati si acum? V-a sprijinit in alegerea carierei?
Dumnezeu mi-a daruit o mama extraordinara, careia ii datorez tot ce sunt eu azi. Este cea mai buna mama din lume, m-a sprijinit in alegerea carierei si imi este alaturi in continuare, in acest "voiaj" lung si anevoios. Daca nu aveam sprijinul mamei mele, nu cred ca as fi ajuns atat de departe. Bineinteles ca am primit foarte multe sfaturi de la mama, unul dintre ele ar fi, "Cand iti doresti ceva, ramai fidela acelei dorinte sau obiectiv si cu siguranta se va indeplini". Cand eram studenta il ascultam pe maestrul Carerras aproape zilnic, aveam toate inregistrarile sale si, iata ca dupa cativa ani cant alaturi de domnia sa.
Stim ca ati studiat cu Luciano Pavarotti. Un mare talent isi poate inhiba studentii sau dimpotriva, faciliteaza o mai mare comunicare?
Sa stiti ca marile personalitati nu te inhiba, ci dimpotriva, te stimuleaza. Oamenii care au reusit in viata sunt mult mai modesti si mai generosi decat cealalta categorie. Chiar si atunci cand te critica, o fac intr-un mod constructiv, menit sa te ambitioneze sa fii si mai bun. Maestrul Pavarotti m-a criticat de multe ori dar m-a si laudat cand era cazul. Domnia sa m-a sfatuit sa nu citesc cronicile dupa un spectacol, sau eventual sa am pe cineva care sa selecteze, si la mine sa ajunga doar ce e de bine. Nici nu va puteti inchipui cat de diferite pot fi cronicile! Unii pot spune ca ai fost genial si altii ca ai fost catastrofal.
Studiile la Viena v-au deschis un drum pe care nu o puteau face studiile in Romania?
Sunt convinsa ca drumul meu ar fi fost acelasi chiar daca as fi studiat doar in Romania. Eu am dat examenul de admitere la Academia de muzica din Viena si dupa 2 ani m-am transferat la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti. Aici sunt niste profesori exceptionali si multi dintre dansii au cantat pe cele mai mari scene ale lumii: Doamnele Silvia Voinea, Maria Slatinaru, Eugenia Moldoveanu, si domnii Ionel Voineag si Pompei Harasteanu.
Ati cantat cu Placido Domingo. Cum este sa canti alaturi de o voce atat de mare si de o personalitate pe masura?
Din respect pentru public, ma pregatesc la fel de bine, indiferent alaturi de cine cant. Concertul cu Placido Domingo nu a fost usor, domnia sa avand o voce foarte puternica si repertoriul fiind deasemeni, foarte dificil. Oricum, a fost un concert reusit.
Cantati alaturi de Jose Carreras, in memoria lui Luciano Pavarotti, fostul dumneavoastra profesor. Exista emotii inainte de concert?
Este a sasea oara cand cant alaturi de maestrul Carerras. Pentru mine este foarte emotionant sa cant in memoria maestrului Pavarotti. Sunt atat de ocupata pana la concert, incat nu am timp sa ma gandesc la emotii. Inaintea oricarui spectacol exista emotii, important este ca acestea sa fie constructive. Nu trebuie sa-ti fie frica de o nereusita. Chiar daca o nota nu iese asa grozav, si asta face parte din spectacol. Stiu ca ma aflu pe scena pentru a destinde publicul si ca eu ma pot simti bine alaturi de el.
Care este cea mai dificila partitura dintre cele interpretate pana acum?
Orice partitura are un grad de dificultate, nu as putea spune care mi s-a parut cel mai dificil.
Dar rolul dumneavoastra favorit? V-a inspirat o alta interpreta?
Rolurile mele preferate sint: Mimi din "La boheme", Desdemona din opera "Othello" si Salome din opera cu acelasi nume. Imi place foarte mult soprana Renee Fleming si ma inspira permanent. Imi place interpretarea ei in rolul Violettei din "La traviata", Desdemona in "Othello", Manon din opera cu acelasi nume. Din punctul meu de vedere, Renee Fleming este cea mai buna soprana din lume. Ma incinta tehnica ei vocala, rafinamentul interpretarii oricarui rol si prezenta eleganta si distinsa a domniei sale.
Stim ca aveti mare grija de vocea dumneavoastra si ca faceti pauza vocala intotdeauna cu o zi inaintea unui concert. Ati cantat vreodata cu probleme la corzile vocale sau racita?
Incerc sa vorbesc cat mai putin, chiar si atunci cand nu am spectacol. Tacerea este ca un balsam pentru vocea mea. In rest, nu am probleme, mananc foarte multa inghetata si chiar picant. Am cantat racita, chiar si cu febra, dar niciodata nu am avut probleme la corzile vocale. Cu siguranta, nimeni nu poate canta daca nu are corzile vocale sanatoase. Ar fi ca si cum un atlet ar alerga cu un picior fracturat.
Ati face un duet cu un interpret de pop-rock? Cu cine?
Nu este unul dintre obiectivele mele sa cant cu un cantaret de muzica pop sau rock dar daca s-ar oferi prilejul, nu as refuza.
Ati avut ocazia sa o cunoasteti pe Laura Bush cu ocazia vizitei presedintelui SUA in Romania. Va antrenati pentru un rol de viitoare sotie de presedinte?
Doamna Laura Bush este o doamna fermecatoare, care iubeste opera si am discutat mult si pe aceasta tema cu domnia sa. In strainatate, majoritatea politicienilor canta la un instrument, face parte din educatie. Doamna Condoleeza Rice, de exemplu, este o pianista foarte buna si chiar am discutat cu dansa posibilitatea de a face un recital impreuna, dupa ce isi va termina mandatul. In nici un caz nu ma antrenez pentru a fi sotie de presedinte, am alte teluri in viata si vreau ca atunci cand voi avea copii, acestia sa beneficieze cat mai mult de prezenta tatalui lor. Nu este o bucurie sa fii sotie de politician, mai ales daca acesta este si presedinte.
Ce presupune pregatirea pentru un rol nou?
Personal, incep prin a citi libretul, dupa aceea solfegiez partitura, dupa care incep sa o rezolv din punct de vedere tehnic, memorand-o in acelasi timp. Pe urma ascult diverse interpretari si incep sa analizez personajul si din punct de vedere actoricesc. La acest capitol nu ma mai inspira nimeni, imi place sa-mi creez singura personajul, fara a ma indeparta foarte mult de la ceea ce a gandit libretistul sau scriitorul. Merg la profesorul meu, domnul Fujiwara si lucram partitura pana la cel mai mic detaliu. Pentru interpretare apelez si la doamna Gönül Aptula, o pianista exceptionala, pe care o cunosc de cand eram mai mica si lucram cu doamna Arta Florescu. Cateodata nu am atata timp la dispozitie si in 3 saptamani trebuie sa invat un nou rol.
Cate ore studiati pe zi? Dureaza mult pana va acomodati cu o noua partitura?
Studiez zilnic intre 3-6 ore. O partitura are nevoie de timp pentru a se aseza in voce dar, cum am mai spus, cateodata nu-ti permiti sa astepti prea mult.
Cand poti spune ca ai o cariera de succes?
Poti spune ca ai avut o cariera de succes dupa cel putin 15 ani si cred ca ingredientele sunt seriozitatea, munca, consecventa.
Pentru dumneavoastra, programul unei saptamani incarcate arata cum?
Cateodata sunt plecata si o luna din tara, asa ca nu pot acorda nici un pic de timp logodnicului meu, dar vorbim si de 6 ori pe zi uneori si ne trimitem mesaje. In Bucuresti stau cand nu am spectacole in strainatate si studiez un nou rol. Incercam sa stam cat mai mult impreuna, dar este greu deoarece si logodnicul meu este foarte ocupat. Nu este usor pentru doi oameni care se iubesc, sa stea atat de mult timp despartiti, dar daca exista respect si incredere, poate functiona. Adrian imi intelege profesia si ma sprijina 100%, la fel si eu pe el.
Ce muzica asculta soprana Alexandra Coman?
In primul rand ascult opera, dar imi plac si Julio Iglesias, Adriano Celentano, Toto Cutugno, Leonard Cohen, Elvis Presley, etc. Ascult si muzica romaneasca: Victor Socaciu, Stefan Hrusca.
Ce credeti ca va schimba casnicia in viata dumneavoastra?
Locuim impreuna de aproape 2 ani, asa ca ne simtim deja sot si sotie, chiar daca nu si in acte. Singura schimbare va surveni cand familia noastra se va mari si vom avea mai multe responsabilitati.
Veti avea un rol mai mare in viata politica dupa casatorie?
Nu am de gand sa ma implic in viata politica deloc, dar, ca si pana acum, ii voi fi alaturi viitorului meu sot de cate ori va fi nevoie. In schimb, as vrea sa ma implic in cat mai multe actiuni caritabile.
Intra copiii in planurile de viitor ale cuplului Coman-Cioroianu?
Atat eu, cat si viitorul meu sot ne dorim doi copii.
Ce parere aveti despre rolurile care presupun nuditate, atunci cand este vorba de puneri in scena avangardiste?
Sunt de acord cu aproape orice, atata timp cat exista o justificare. Din pacate, am vazut multe montari care nu urmareau decat sa socheze si in felul asta sa iasa in evidenta. Sunt impotriva exhibitionismului si vulgaritatii. In opera "Salome "de R. Strauss, mi se pare normal ca personajul principal sa se dezbrace in timpul dansului celor sapte valuri, dar cred ca scena de dragoste din opera "Romeo si Julieta" de C. Gounod trebuie doar sa sugereze nuditatea printr-un umar dezgolit al Julietei, de exemplu. Nu pot accepta nici o Violeta in blugi, se pierde farmecul specific epocii in care este plasata actiunea.
Este important aspectul fizic in meseria dumneavoastra? Exista o tendinta de a ridiculiza o cantareata de opera nu tocmai slaba si care a trecut de 50 de ani in roluri precum Susanna din "Nunta lui Figaro" sau Turandot.
Este important sa ai un aspect fizic placut pentru a fi credibil, dar acest atu iti aduce si deservicii. Trebuie sa muncesti mult mai mult pentru a fi apreciat deoarece lumea este tentata sa nu-ti ofere aceeasi credibilitate ca unei soprane putin mai plinuta. Oricum, daca se cauta o Julieta, cu siguranta o soprana slaba va avea mai multe sanse decat una mai plinuta, chiar daca vocea poate ca nu e la fel de buna ca a celeilalte.
Pentru o soprana, prestanta pe scena este foarte importanta. Aceasta se construieste in afara scenei. Dvs. ce faceti in acest sens?
Fac multa miscare, inot si exercitii pentru intarirea muschilor abdominali, atat de importanti pentru un artist liric. Nu pierd noptile, nu stau in spatii in care se fumeaza si nu consum alcool. Incerc sa dorm cel putin 8 ore pe noapte si cel putin o data pe saptamana fac masaj. Bineinteles, asa cum am mai spus, fac repaus vocal de cate ori pot.