Ca sa-ti faci o idee despre cum vede cineva din strainatate alternativa, am vorbit cu doamna Ramona Grommes. Are 47 de ani si din 1996 locuieste in Germania, unde are un magazin de biciclete intr-un oras micut de langa Munchen. Spre norocul meu de data aceasta am prins-o in Bucuresti (si aici are un magazin) si mi-a povestit mai multe despre cum sta treaba cu bicicletele in Germania: "Bicicleta n-ar trebui sa reprezinte o alternativa la masina, mersul pe bicicleta ar trebui sa devina un mod de viata pentru majoritatea oamenilor, copii , barbati, femei, asa cum este aici. Oamenii nu o fac cu gandul la mediul inconjurator, o fac sa-si puna corpul in miscare; sunt chiar batrani de 80 ani cu mici handicapuri care-si mai achizitioneaza o bicicleta si se mai bucura de putina miscare.
Cred ca deja in Romania oamenii au inceput sa-si schimbe mentalitatea, avem multi care solicita serviciile noastre de a-si achizitiona o bicicleta si in special femei. Parerea mea este ca s-ar circula mai mult si oamenii ar folosi bicicleta si in alte scopuri decat acela al plimbarii (cumparaturi, drumuri scurte), daca nu si-ar risca viata la orice colt in circulatia infernala din Bucuresti, daca s-ar crea piste speciale pentru ei si daca ar fi respectati in trafic. Am invatat sa merg pe bicicleta si sa inot la 40 de ani. Simteam ca pe un handicap faptul ca nu stiam sa fac un lucru pe care un copil aici il invata cum incepe sa paseasca. Cu siguranta in Romania generatiile de acum gandesc altfel si invata lucruri pe care noi nu am avut posibilitatea sa le invatam".
Ca avantaje, pe bicicleta faci miscare si nu consumi cine stie ce combustibil chimic care ar putea dauna plantei, dar pe de alta parte bicicleta nu este asa rapida si iti trebuie ceva timp ca sa ajungi de la marginea orasului in centru, la locul de munca. Asa ca o a doua alternativa la masina pe timp de primavara/vara ar fi scuterul. Ana Stanescu de la bikes.ro mi-a spus cateva ceva despre scuter in Bucuresti si cum este acesta receptat.
Am fost uimita sa aflu ca au multe femei cliente, care aleg scuterul ca modalitate de deplasare. Eu stiam ca motocicletele si scuterele sunt in general rezervate barbatilor. "Avand in vedere traficul infernal din Bucuresti, scuterul este cel mai rapid mijloc de transport, dupa motociclete. Te poti strecura mai usor, gasesti repede un loc de parcare, este usor de manevrat chiar si de o femeie. Cum toata lumea este intr-o graba permanenta, scuterul reprezinta o varianta viabila in transportul de zi cu zi", mi-a spus Ana Stanescu.
Este greu sa renunti la confortul pe care il ofera masina, cu toate acestea am aflat ca "segmentul 'consumatorilor' de scutere creste impresionant". Referitor la siguranta in trafic, Ana Stanescu incearca sa imi alunge temerile si zice ca "nu tine totul de tine, ca si scuterist, ci si de ceilalti participanti la trafic. Soferii s-au obisnuit deja cu noii 'colegi' si sunt mai prudenti. Revenind la trafic, in conditii normale de desfasurare n-ar trebui sa existe nici un fel de pericol; dar de ce exista reguli daca nu pentru a fi incalcate? In plus, exista benzi special destinate scuterelor/bicicletelor".
Recunosc ca am in continuare cateva intrebari carora nu le-am gasit inca raspuns: si daca mi-as lua unul, unde l-as putea "parca? Cablul antifurt sau blocatorul de disc cu cheie ar face fata "vecinilor" mei curiosi? Asa ca deocamdata raman la metrou, desi zilele trecute ma batuse gandul sa-mi iau scuter…