Se spune ca arta poate schimba felul in care vedem lumea. Arta ne incita simturile, ne dezvolta imaginatia si ne face sa visam. Insa putine persoane recunosc ca nu stiu sa vada. Puse in fata unei picturi abstracte acestea nu vor spune niciodata "eu nu stiu sa vad" ci isi vor exprima prima senzatie pe care acea lucrare le-o va transmite.
Artele vizuale sunt un element esential, ele au rolul de a ne dezvolta intelegerea spre perceptie, de a ne "educa" modul de a vedea. Insa se nasc o serie de intrebari: cum privesc femeile lucrurile si realitatea? dar barbatii? Poate cumva aceasta diferenta influenta modul in care este vazuta lumea? Cum vad si inteleg ei de fapt arta?
Frumusetea este in ochii celui ce priveste, chiar daca ochii apartin unei femei sau unui barbat. Este cunoscut, conform studiilor stiintifice, ca barbatii privesc ansamblul, pe cand femeile detaliile. Aceasta diferenta ar putea afecta in mod evident realizarea plastica a unei lucrari, insa cele doua sexe se aseamana mai mult decat difera. Evolutia si emanciparea femeii, usoara schimbare de roluri, fac deja ca diferentele sa fie asimilate aproape total, ramanand o chestiune de ideologie si creativitate.
Creativitatea experimentala sau acea "inspiratie geniala" este sub presiune astazi prin ceea ce numim universalitatea sau "Industria creativa". Automat, numele spune ca miscarea este bazata pe faptul ca directia spre care tinde creativitatea este acea a unor rezultate cunoscute, previzibile si specifice si duc la o aplicare instrumentala prin industrie. Un exemplu concret este ca daca acum 20 de ani, preferam o lucrare unica a unui artist plastic, generatia curenta isi decoreaza peretii cu printuri semnate Ikea.
Totusi expresia artistica este prin natura sa cu un final deschis, non-linear, imprevizibil si se bazeaza pe o cercetare, pe practica si pe experienta. Aceasta cercetare se poate gasi in absenta unei tinte anume, departe de industrializare si de productia de masa. O masina automatizata, in urma unei poze ce imita realitatea (sau nu), nu va putea niciodata sa inlocuiasca creativitatea individuala, geniul personal si statusul mintal al artistului.
"Cu cat arta devine mai dificila cu atat publicul va scadea si arta va deveni ceva elitist" o afirmatie total eronata. Arta se adreseaza oricui si tuturor. Cine nu a plecat de la un eveniment artistic, de la o expozitie, concert mai inspirat, relaxat, cu moralul ridicat si motivat sa indeplineasca mai mult in viata lui? Cine nu a plecat visand si la alte lumi si posibilitati, cine "nu a vazut" si altceva decat artistul?
Daca in istorie, arta a fost practicata in mare parte de barbati, inca de la sfarsitul anilor 1960 (cand miscarea feminista a prins amploare) femeile au manifestat un interes crescut in ceea ce priveste acest domeniu.
Grupul "Guerrilla Girls" format in 1985 a publicat o lista interesanta in 1989:
Avantajele unei femei ca artista
1. poti lucra fara presiune;
2. nu trebuie sa fii alaturi de barbati, unul nu iti va fi niciodata sef;
3. arta este o poarta de scapare, si o imbinare de mai multe joburi;
4. cariera ta nu se termina niciodata, nici atunci cand ai 80 de ani;
5. netinand cont de curentul in care te incadrezi opera ta va fi numita arta;
6. iti poti vedea idealurile traind;
7. asa femeile au mai mult timp pentru un lucru placut ce le permite sa se dezvolte;
8. de ce nu sa apara poza noastra intr-o revista de arta imbracate exact cum ne dorim - doar suntem artiste!
Feminismul a punctat si anumite subiecte controversate: ce este de fapt obscenitatea si pornografia? De unde vin si ce rezultate au? Care este locul lor in arta?
Estetica fundamentala a erosului este o tema permanenta in istorie, chiar daca mascata. Interogatii reprezentative si priviri radicale s-au derulat in aceasta directie. Datorita epocii contemporane si moderne si schimbarilor de mentalitate si de perspectiva, am ajuns sa privim cu detasare si admiratie prezenta imaginilor sexuale (alta data controversate) in arta.