In 1991, abia iesisem de sub aureola sistemului comunist, si Romania era intr-o criza, chiar daca se instalase de putin timp democratia. Astazi, suntem in 2010, intr-o epoca moderna si ne luptam cu o alta criza, de data aceasta financiara. Ati trait acea senzatie atunci, si sunteti acum in mijlocul alteia. Daca ar fi sa faceti o comparatie intre cele 2 perioade, credeti ca v-ar fi mai greu ca atunci astazi sa dati nastere unei astfel de afaceri? Sau conditiile sunt mai bune, in ciuda recesiunii?
Cred ca totusi situatiile sunt destul de diferite. In 1991 tara era fragila, si multe domenii de business nici nu existau. Pentru un afacerist provenit dintr-o alta tara, riscurile erau numeroase, si nu numai din punct de vedere financiar. Astazi, tara s-a dezvoltat foarte mult. Recesiunea nu s-a instalat numai in Romania, si desi este greu de crezut acum, sunt increzator ca tara va iesi din aceasta criza si va relua dezvoltarea cu succes a unor noi afaceri, dar si continuarea proiectelor deja existente.
Ati lucrat in echipa cu mai multe femei, asa cum declarati in carte. Cum vi s-au parut in comparatie cu barbatii ca spirit de competitie intr-o astfel de afacere? A fost diferit sa lucrati cu ele? Dati-ne un exemplu!
Gasesc ca femeile sunt intr-adevar competitive. Sunt extrem de dornice sa reuseasca pe piata muncii si consider aceasta o calitate si o plusvaloare oricarui management. Un foarte bun exemplu din afacerea Pepsi este Anca Podoleanu, care a fost directorul nostru de HR foarte multi ani la rand, facand o treaba excelenta si fiind astfel un pion important in business-ul nostru, in echipa de conducere.
Aveti in echipa si astazi femei. Cum caracterizati femeia business a anului 2010? S-a emancipat ea in comparatie cu anii 90?
Echipa noastra de conducere din afacerea Pepsi Bulgaria include doua femei. Una dintre ele este chiar romanca, expatriata, Andrea Nastase, care este director de marketing, iar cealalta este manager local, adica director de HR. Consider ca astazi femeile sunt mult mai implicate si antrenate in functiile de conducere decat acum 20 de ani. Nu sunt sigur daca sunt "emancipate", ci mai degraba consider ca barbatii au invatat sa aprecieze mai mult abilitatile si calitatile unice ale femeilor in mediul afaceristic si au acceptat sa le puna in functii de conducere.
Credeti in zicala „in spatele oricarui barbat de succes sta o femeie puternica”? Daca da, agumentati-ne alegerea, si spuneti-ne cine este acea femeie puternica din spatele dumneavoastra?
Cred ca tarie ca in spatele oricarui barbat de succes sta o femeie intelegatoare (care il sustine in ceea ce face). Mediul business este foarte solicitant, si sunt situatii in care o persoana trebuie sa-si focuseze toata energia si atentia in dezvoltarea unei afaceri. Este esential sa ai alaturi de tine pe cineva care sa te inteleaga si sa te sustina in ceea ce faci, pentru ca o relatie sa functioneze. Sun norocos ca am o astfel de sotie, care mi-a permis in primii ani ai lansarii ai afacerii Pepsi in Romania sa-mi aloc tot timpul si tot efortul in acest sens, departe de casa.
Ce vreti sa demonstrati sau sa transmiteti, dvs. personal, prin aceasta carte? Ce vreti sa inteleaga generatia 2010 de potentiali afaceristi din ea?
Ceea ce eu doresc sa transmit cititorilor prin aceasta carte este extraordinara aventura a numerosilor ani petrecuti in Romania facand afaceri; acel element unic (punct forte) care ne-a permis sa realizam ceea ce la ora actuala este un fapt. Nu este vorba numai despre a "demonstra" ceva, ci mai degraba despre bucuria de a impartasi aceasta experienta cu toata lumea, nu numai cu oameni de afaceri. Cred cu certitudine ca sunt in carte anumite elemente (strategii) de business, despre cum sa lansezi o afacere, sa o conduci, sa o optimizezi si sa-i constientizezi si fructifici potentialul, care sunt valabile si se pot aplica cu succesul si in business-ul anului 2010.Daca ar fi sa faceti un top de 5-10 pasi pe care trebuie sa ii respecti intr-un business pentru a avea succes, care ar fi acestia?
Nu am o lista prestabilita de pasi in acest sens. Totusi, consider ca primul lucru pe care cineva trebuie sa il faca atunci cand se hotaraste sa puna pe picioare o afacere este sa isi stabileasca clar un plan despre ceea ce vrea sa faca si mai ales unde vrea sa ajunga, ce intentii are cu ea. Trebuie ca toate elemente sa fie bine comprimate si structurate intr-un plan - de la viziune, la multele ramuri ale unui business (productie, finante, vanzari, marketing, etc.), la capitalul necesar. Apoi, acea persoana trebuie sa analizeze bine planul si sa fie convinsa ca afacerea este fezabila, inainte de a o lansa. Atunci cand pui planul in aplicare, cel mai important lucru de care ai nevoie este sa gasesti oamenii potriviti care sa faca parte din executiv. Acesta este un punct crucial, pentru ca o afacere este buna in masura in care oamenii care o conduc sunt potriviti si cei mai buni in acel business. Si in sfarsit, mai trebuie o persoana care sa fie intotdeauna foarte aproape de afacere, in sensul de implicare, de monitorizare a tuturor activitatilor si a aspectelor cheie ale afacerii si care sa fie un cautator de noi valori si noi idei pentru dezvoltarea ei.
Dati-ne un top de 3-5 aptitutidini pe care o persoana trebuie sa le aiba pentru a deveni un afacerist de succes!
Calitatile pe care le apreciez cel mai mult la persoanele de afaceri sunt: integritatea, determinarea, angajamentul, calitatatea de a fi lider, capacitatea/curajul de a-i imputernici pe altii (de a delega sarcini si responsabilitati).
Care sunt cele mai dese temeri/frici pe care le-ti intampinat ca om de afaceri si cum le-ati depasit?
Nu sunt sigur ca pot spune ca m-am "confruntat cu temeri" ca om de afaceri. Sunt situatii in care intampini dificultati, dar sunt de parere ca pe baza calitatilor enumerate la intrebarea precedenta, ar trebui sa reusesti sa le depasesti, ca om de business.
Care este drumul de la idee la practica? Caci idei avem cu totii, suntem vizionari, dar nu prea le punem in practica sau nu stim sa le punem in practica!
Aceasta este o intrebare foarte buna. Am subliniat mai sus cateva dintre lucrurile pe care trebuie sa le faci cand vrei sa lansezi o afacere. Mai presus de toate, trebuie sa crezi puternic in ideea pe care o ai, aceasta credinta iti va da curajul necesar sa o pui in aplicare in realitate. Tine de convingerea noastra interioara, asociata cu vointa de a-ti suma raspunderea pentru punerea in practica ideii; aceasta face diferenta intre a ramane doar cu "ideea" si convertirea ei in fapt.
In cartea dvs. fiecare capitol se deschide cu cate un citat/extras motivational celebru, care ofera o oarecare perspectiva asupra a ceea ce va urma; daca ar fi sa alegeti unul care v-a inspirat cel mai mult in ultimii 20 de ani sau care v-a ajutat intr-un anume fel, care ar fi acesta si cum a reusit sa va inspire? Sau altfel spus, care este motto-ul dvs. in viata si de ce l-ati ales?
Imi plac si apreciez foarte multe dintre citate. Iata una care are foarte mult sens pentru mine: "Un vapor in port este sigur, dar nu acesta este scopul pentru care este construit el." Acest lucru se traduce in afaceri prin ideea ca trebuie intotdeauna sa risti, caci nimic important nu se intampla in business fara sa existe si un risc implicit. In timp ce eu nu ma consider genul de persoana care isi asuma riscuri, sunt constient ca a-ti asuma riscuri cand esti la conducere este propriu activitatii de business, si acesta este un lucru care m-a indrumat in cariera mea de om de afaceri.
Rasfoind cartea dvs. am observat ca de foarte multe ori au aparut conjuncturi favorabile in acest business, unele dintre ele favorizand succesul afacerii. Credeti in ideea de noroc? Exista oameni cu adevarat norocosi, sau norocul si-l face omul singur?
Consider ca orice afacerist de succes ar trebui sa-si atribuie o parte din succes "norocului". In acest context, citatul cel mai apropiat de aceasta idee este "Intalnirea dintre pregatire si oportunitate genereaza ceea ce noi numim noroc." Acest lucru inseamna a norocul poate ajuta numai daca respectiva persoana se pune intr-o situatie anume in care elementul adaugat sa faca diferenta. Tnseamna ca norocul te-ar putea ajuta doar daca te plasezi intr-o pozitie in care un element in plus poate face diferenta.
Ati spus la un moment dat ca ati simtit gustul victoriei, atunci cand dr. Qusai v-a transmis vestea ca Pepsi si-a exprimat acordul de a intra in afacere. Ati intuit oarecum succesul ce avea sa vina! Ce a determinat aceasta credinta in victorie, inca de dinainte de a incepe lupta pentru ea?
De fapt, ceea ce am zis este ca se simtea in vocea lui (Qusai) un oarecare sens al reusitei. Era prea devreme pentru mine sa simt gustul viztoriei in acel moment. Insa chiar cred ca schimbarea de perspectiva, de la Coca Cola la Pepsi, ne-a permis sa aplicam cu succes propunerea noastra de afaceri, o schimbare fara de care am fi avut foarte putine sanse.
Cat de mult a fost sacrificata viata de familie, in urma succesului in business? Stiu ca aveti o casatorie frumoasa si 3 copii minunati! Care este secretul functionarii unui mariaj intr-un mediu business care provoaca permanent coloana vertebrala, etica si valorile?
In primii ani dupa inceperea afacerii viata de familie a fost intr-adevara scarificata. Am fost fortat de imprejurari sa petrec foarte mult timp departe de familia mea, ceea ce a fost extrem de greu pentru toata lumea. Totusi, cand am dus afacerea pe culmile succesului, am recuperat foarte mult, am petrecut timp semnificativ cu familia mea, incercand sa ma implic extrem de mult in toate momentele importante din viata fiecarui membru al familiei. Nu am un secret pentru functionarea mariajului meu, altul decat sa spun ca este ca si in afaceri, un angajament pe termen lung. Inchei cu un alt citat din carte: "Succesul este o calatorie, nu o destinatie".