Oare de ce toti copiii, de la bun inceput, sunt incadrati in astfel de roluri? Oare fetele s-ar transforma in mesterul priceput daca ar primi unelte de plastic? Da, cu siguranta! Nimeni nu spune ca o femeie nu poate invata sa repare masini sau sa proiecteze zgarie-nori. Fara indoiala, creierul masculin si cel feminin functioneaza diferit, insa constientizarea acestui fapt este in avantajul stiintei!
Reprezentantii Centrului de stiinte Copernic din Varsovia, Polonia au ajuns la concluzia ca baietii sunt atrasi de procesul de mesterit in sine. Pe de alta parte, fetele trebuie sa stie care este scopul intregii actiuni: ce destinatie va avea cladirea, cine va beneficia de pe urma construirii noului pod si de ce anume trebuie sa proiectam un drum aici si nu altundeva?
Nimeni nu poate intui ce meserii vor avea cautare peste 10 sau 20 de ani. Marile corporatii internationale incearca sa anticipeze viitorul, dar nu reusesc sa vada mai departe de cinci sau sapte ani, in cel mai bun caz. Astfel, ne confruntam cu o intrebare esentiala: cum sa ne educam copiii in asa fel incat sa fie pregatiti pentru viitoarele cariere?
"Punand accent pe „competente si abilitati” care vor rezista in timp, instrumente care vor supravietui in fata tendintelor schimbatoare de pe piata muncii. Ma refer aici la competente practice, cum ar fi limbi straine sau matematica, dar si la abilitati sociale, cum ar fi spiritul de echipa, comunicarea si gandirea critica. Asa ceva nu se preda la scoala! De ce nu?", a declarat Robert Firmhofer, CEO, Centrul de stiinte Copernic din Varsovia, pentru blogul regional al GE.
O competenta extrem de importanta este abilitatea de a invata. Dar cum; nu stie toata lumea sa invete corect, dupa cel putin 17 ani petrecuti in tot felul de scoli? Ei bine, nici pe departe. In fiecare an scolar, studentii sunt coplesiti de informatii din toate domeniile de cunostinte posibile. Apoi vine examenul de bacalaureat, dupa care o iau de la capat. insa nu toata lumea viseaza sa ajunga la concursul „Vrei sa fii milionar?”!
"In Centrul de stiinte Copernic lucreaza aproximativ 220 de persoane. Cand unul dintre ei vine la mine cu o problema, are la dispozitie cel mult trei minute sa prezinte situatia si sa formuleze doua sau trei solutii. La inceput li se pare cam ciudat, pentru ca nimeni nu le-a spus niciodata cum sa procedeze. Cu toate acestea, au reusit sa prinda ideea si dupa cateva luni, toti au inceput sa se descurce de minune. insa in alte situatii, tineri inteligenti si bine educati nu isi pot valorifica pregatirea in interviurile de angajare din simplul motiv ca nu stiu cum sa comunice", a mai afirmat Robert Firmhofer, potrivit GEforCEE.
In loc sa incarcam mintile tinerilor cu cantitati imense de informatii generale, mai bine le asiguram competentele esentiale pe care chiar le vor putea aplica in viata reala. Si aici ar trebui sa se implice companiile. De exemplu, Wellcome Trust a lansat in Marea Britanie un parteneriat comun de cercetare si afaceri sub denumirea de Centru national de invatare a stiintelor. Partile implicate, atat studenti, cat si profesori, colaboreaza in vederea dezvoltarii propriilor competente profesionale. In Polonia, companii cu sediul in Aviation Valley demareaza initiative similare, desi la o scara mult mai mica. Este o raza de speranta, dar sistemul trebuie sa fie aplicat la o scara mult mai mare. Ministerele de resort nu vor actiona singure; practic, ceilalti factori implicati, inclusiv sectorul privat, trebuie sa treaca la actiune.
"Companiile ar trebui sa se intrebe - pe cine vrem sa angajam pe viitor? Tineri inteligenti care au invatat doar sa memoreze sau tineri talentati care pot si sa gandeasca creativ? Majoritatea companiilor incearca sa inoveze pentru a-si imbunatati activitatea – dar inovatia inseamna deseori sa gandesti neconventional. La fel trebuie sa faca si educatorii!", a concluzionat Firmhofer pentru blogul GE.
Citeste si:
Mama a 7 copii, insarcinata cu inca 13!
Acest cuplu sustine ca a gasit cheia fericirii: Fara copii, fara probleme