Asa a fost de la inceputuri, de la Adam si Eva, cand setea ei de cunoastere a dus la izgonirea lor din Gradina Edenului.
Interesant este ca unul dintre personajele feminine care au luat parte la scena Invierii Mantuitorului continua acelasi tipar al femeii pacatoase.
Maria Magdalena este pomenita, de regula, drept prostituata care i-a spalat picioarele lui Iisus. S-a mai spus despre ea chiar ca ar fi fost sotia lui Iisus, gratie romanului "Codul lui Da Vinci", unde Dan Brown cultiva in mintea cititorului posibilitatea unei legaturi carnale.
Insa niciuna dintre aceste teorii nu surprinde adevarul.
Niciuna dintre cele patru Evanghelii nu o prezinta drept sotie a lui Iisus si doar trei dintre ele o descriu ca fiind unul dintre martorii prezenti la crucificare si inmormantare. Toate cele patru Evanghelii o plaseaza in scena invierii, desi Luca nu vorbeste despre ea ca martor. In plus, doar in Evanghelia dupa Luca apar vagi trimiteri catre faptul ca ar fi avut un trecut indoielnic.
Secole la rand, teologii au incercat in mod clar sa minimalizeze rolul Mariei Magdalena ca adept influent al lui Iisus. Ba mai mult, s-a facut tot posibilul ca ea sa fie identificata cu femeia pacatoasa care ii spala picioarele lui Iisus cu parul ei, scena care apare in Evanghelia dupa Luca, sau chiar cu femeia vinovata de adulter, pe care Iisus a salvat-o de la lapidare, prin celebrul indemn catre cei care se stiu fara de pacat.
In timp ce multi vad in Maria Magdalena o prostituata cu acte in regula, "gratie" Papei Grigore I cel Mare, aceasta femeie ar putea fi considerata chiar un soi de "apostol al apostolilor", avand in vedere ca ea este cea care le-a vestit Invierea Domnului.
Maria Magdalena poate fi considerata unul dintre apostoli pentru simplu fapt ca a ascultat predicile lui Iisus, a fost prezenta la moartea si invierea Mantuitorului si a dus mai departe cuvantul Sau.
Mitul Mariei Magdalena ca prostituata a fost insa pe placul slujbasilor bisericii, incepand cu Papa Grigore I cel Mare, care a transformat-o intr-un model al penitentei in cadrul unei predici tinute in secolul al VI-lea.
Astfel, Maria Magdalena a ajuns sa fie una si aceeasi persoana cu pacatoasa care i-a spalat picioarele lui Iisus sau cu Maria din Betania, sora Martei si a lui Lazar, teorie care nu sta in picioare, dat fiind ca femeile proveneau din orase diferite. In plus, in 1969, Biserica Catolica a infirmat zvonul potrivit caruia Maria Magdalena ar fi fost o prostituata.
De ce au ales sa incurajeze un astfel de zvon? Pentru ca era avantajos sa sustii acest lucru astfel incat sa restrictionezi accesul femeilor la functii din ierarhia bisericeasca.
Intrebarea fireasca, luand in considerare femeile demonizate fara o baza reala de-a lungul istoriei, ar fi: "Cata putere zace nevalorificata intr-o femeie, oare, de trebuie subjugata astfel?"
Si am mai putea indrazni sa adaugam, oare daca personaje feminine precum Eva sau Maria Magdalena nu apareau sub aceasta forma in Biblie, n-ar fi fost create oricum, sub o alta forma, in societatea patriarhala, pentru a servi drept argument pentru discriminarea sexuala?
Si ma gandesc, pe buna dreptate, cat le iubesc, pana la urma, barbatii pe femei, daca atitudinea lor este ghidata din umbra de nevoia de a le subjuga? Ce iubire este aceea care iti ingradeste libertatea si te face sa te simti mic, neputincios?
Pana cand sa ne justificam pentru pacate pe care nu le-am comis, pentru borcanele sparte de altii inaintea noastra sau pentru boacane inchipuite ce ne sunt puse in carca?