Pe mana cui sunt banii?
Potrivit aceleiasi cercetari, in Romania, femeia hotaraste ce se cumpara pentru casa, dar si unde merge familia in vacanta (48%), in timp ce barbatul decide cumpararea televizorului, a altor obiecte de divertisment pentru familie si a masinii (45%).
Femeia are chiar mai multa autoritate in Rusia si Ungaria fata de Romania, unde 69% (Rusia) si respectiv 68% (Ungaria) dintre respondenti o considera administratoarea bugetului familiei. Acest rol este justificat si confirmat de increderea mult mai mare a reprezentantelor sexului frumos (83%) in abilitatea lor de gestionare a banilor. Comparativ cu acestea, barbatii cred doar in proportie de 76% ca sunt buni administratori ai bugetului familiei.
Aptitudinea romancelor de a gestiona banii familiei vine dintr-o cunoastere mai buna a cheltuielilor lunare decat barbatii. In Romania, 85% dintre femei, fata de doar 75% dintre barbati stiu exact cat cheltuie in fiecare luna. In plus, potrivit aceluiasi studiu, femeile incearca mai mult sa isi reduca cheltuielile de zi cu zi.
Totodata, femeile par a prefera in proportie mai mare decat barbatii imprumuturile in moneda locala, in detrimentul celor in valuta.
Cumparaturile. O necesitate sau o forma de relaxare?
Prin toate aceste masuri femeia ajuta la eficientizarea bugetului familiei, lucru care se reflecta in rezultatul general al studiului GE Money, potrivit caruia 80% dintre romani sunt de parere ca isi gestioneaza eficient banii. Dincolo de buna cunoastere a veniturilor si a cheltuielilor lor, aceasta atitudine pozitiva fata de administrarea bugetului reiese si din faptul ca 73% dintre romani nu percep cumparaturile ca pe o forma de relaxare. Aceeasi perceptie se intalneste si la 67% dintre polonezi, 65% dintre letoni, la polul opus aflandu-se cehii, cu numai 58%.
Sinceritatea in familie cand vine vorba de bani
In cadrul aceleiasi cercetari, romanii au declarat in proportie de 72% ca spun partenerului de viata cat castiga in realitate pe luna. La acest capitol, Romania este devansata doar de Cehia, cu un procent de 75%. La polul opus se situeaza rusii - doar 58% dintre cei intervievati sunt sinceri cu partenerii in privinta castigurilor. Tot alaturi de partener sunt luate si deciziile legate de banii destinati copiilor, 53% dintre respondentii romani declarand ca nu ar da bani celor mici fara sa se consulte inainte cu sotul sau sotia.
Educatia financiara a copiilor
79% dintre romani cred ca este foarte important ca tinerii sa invete la scoala lucruri de baza despre bani si despre cum poate fi gestionat corect un buget. In plus, aproape jumatate din respondentii din Romania au declarat ca discuta cu copiii despre cum trebuie sa isi "gospodareasca" banii de buzunar.
Un partener cu bani sau unul frumos?
Perspectivele sunt foarte diferite in tarile din Europa Centrala si de Est cand vine de vorba de ce inseamna un partener atractiv. Daca pentru 40% dintre romani un partener/a bogat/a este atractiv/a, situatia este complet diferita in Cehia, unde corelatia dintre bani si atractivitatea unui partener este slaba (7% dintre cehi cred ca un partener cu bani este atragator). Partenerii instariti sunt cei mai atractivi pentru maghiari, 55% dintre acestia declarand ca apreciaza aceasta calitate.
Cine plateste la intalnire?
43% din romani - dintre care 60% barbati si 65% femei - considera ca la o intalnire barbatul trebuie sa plateasca mai mult decat femeia, la foarte mica distanta aflandu-se Ungaria cu 42%. Cei mai de acord cu aceasta afirmatie sunt rusii cu 59% si letonii cu 54%. De cealalta parte sunt cehii si polonezii cu 28% si respectiv 27%.
La acest studiu regional au raspuns 3600 de persoane (aproximativ 600 respondenti din fiecare tara), cu varste cuprinse intre 18 si 65 ani din sase tari europene: Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Rusia, Letonia. Studiul a fost realizat in perioada iulie-august 2008.