Vazuta de mute ori ca benefica si distractiva, barfa are de fapt o conotatie negativa, insemnand vorbe rauvoitoare, calomnie, ponegrire, defaimare sau a indruga pur si simplu verzi si uscate. Unde ar putea fi partea pozitiva in toata aceasta practica, mai ales in contextul unui loc de munca? Iata doar cateva din beneficiile barfei la birou:
Apropierea sociala, nevoia de atentie
Intr-un grup, cel care are "mici secrete" de spus pe care nu le stie nimeni, primeste atentia celorlalti. Din curiozitate, din tentatia unui lucru misterios, interzis, care poate aduce picanterie in monotonie, colegii vor asculta cu interes. Indiferent daca nimic din ce se spune nu este adevarat si cu atat mai mult cu cat exista un sambure de adevar de la care se porneste, este garantat pana la urma ca vei fi in centrul atentiei. Tu esti cel in jurul caruia se aduna lumea, cel pe care toti il asculta. Despre ce alegi tu sa vorbesti se sopteste in continuare si dupa.
Descarcare emotionala
Atunci cand nu iti mai place ceea ce faci, cand nimic nu pare sa iasa bine, indiferent de cauze, exista mereu un "tap ispasitor" – de cele mai multe ori un sef sau un coleg. Toata nemultumirea poate fi exprimata si aceasta descarcare capata o forta mai mult decat dubla atunci cand sunt macar cateva alte persoane la un loc.
Adunare de informatii
Exista persoane care printr-o simpla barfa starnesc intentionat polemici sau "descarcari" de tipul celor mentionate mai sus. In acest fel vor reusi sa afle ce s-a mai intamplat, cine si ce a mai auzit sau vazut, iar pe baza acestor informatii adunate de la ceilalti, poate sa gandeasca metode prin care sa isi urmareasca mai bine interesul propriu (avansare, marire, recompensare, etc.).
Daca ne uitam cu atentie, cele trei scopuri mentionate mai sus nu pot fi intr-adevar de condamnat, sunt nevoi firesti, cu atat mai mult cu cat orice om este supus greselii. In plus, in orice loc de munca (mai ales intr-o piata atat de dinamica) problemele nu intarzie sa apara si de multe ori incep sa faca parte din cotidian.
Dar atat nevoia de socializare, cat si cea de detensionare si de informare pot fi la fel de bine satisfacute si prin alte cai decat barfa. Aceasta este doar cea mai usoara, dar si cea mai periculoasa. Efectele barfei sunt de fapt acestea:
1. Izolare
Sa ne gandim numai la faptul ca persoanele care asculta barfele nu inseamna ca il vor si aprecia cu adevarat pe "barfitor". Din contra, vor avea grija ce spun in prezenta lui si nu vor avea niciodata incredere ca nu devin si ei la randul lor subiect de barfa. Intalnirile pot fi pastrate si povestile cu incarcatura pozitiva vor fi inca si mai mult gustate de colegi.
2. Incarcare emotionala negativa
In loc sa se simta mai bine, cel care barfeste va primi de fapt din "cocoasa emotionala" a tuturor celorlalti si va pierde din bucuria oricaror alte rezultate pozitive.
3. Adunare de informatii denaturate
Utilitatea acestor informatii venite ca reactie-raspuns la barfa este extrem de scazuta, nu reflecta realitatea complexa si nu va ajuta in cele din urma persoana sa se dezvolte in vreun fel. Din contra, ii va scadea concentrarea pe sarcinile de serviciu, ii va diminua randamentul.
Intr-o lume in care lejeritatea conversatiei este apreciata pozitiv, profesionalismul invita la selectarea si respectarea unor limite.
Iata si un exemplu care ofera el insusi un raspuns la intrebarea lansata la inceput: pentru un post de Executive Assistant al unui manager general intr-o multinationala, printre cerintele specifice au fost incluse si urmatoarele:
"persoana de incredere cu foarte bune abilitati de comunicare;
atitudine proactiva in rezolvare de probleme;
inteligenta, discretie si flexibilitate;
maturitate, incredere in sine."
In discutiile cu managerul respectiv, accentul a fost pus din start pe "de incredere", "discretie", "maturitate". Abilitatile de comunicare presupun nu doar sa poti vorbi "despre orice, oricand si oricat". Ele includ si conceptul de "asertivitate" – sa spui ceea ce gandesti si simti fara sa afectezi negativ pe celalalt. In plus, maturitatea, increderea in sine si atitudinea proactiva sunt importante pentru ca persoana sa nu adune nemultumiri si sa se descarce barfind. Sunt calitati care ii vor dicta in schimb sa actioneze, sa isi exprime direct eventualele nemutumiri, aducand totodata si posibile solutii. Aceste atribute fac dovada profesionalismului si sunt puternic valorizate de multe ori in companii, iar energia si eforturile trebuie orientate catre polul pozitiv. Sa ne amintim, "ce tie nu-ti place, altuia nu-i face!"
Ioana Moholea
Project Manager
Perspective Group
Tel: (+40) 21 2119322
www.perspectivegroup.ro