Ramane insa adevarat ca petrecem la serviciu cel mai mult timp, iar in acest context, bunul simt ne ajuta sa relationam si determina mai ales pe termen lung succesul nostru in ceea ce facem.
Ce presupune
Bunul simt presupune in mod obligatoriu in acest context incredere in sine, maturitate si mai ales empatie. El tine de modul in care alegem sa relationam cu persoana de langa noi. La locul de munca se pune din ce in ce mai mult accent pe potentialul si atitudinea unui om. Dar fara o atitudine potrivita, potentialul nu va fi niciodata pus cu adevarat in valoare.
Gandim si simtim diferit; avem idei diferite in care credem cu putere pentru ca fac parte din noi si avem emotii diferite in relatiile cu sefii, colegii, clientii si evenimentele care au loc in activitatea noastra.
Este o relatie stransa, aproape ca-ntr-un cerc vicios: modul in care ne comportam influenteaza si este influentat si de ceilalti. Empatia – parte din inteligenta noastra emotionala – presupune de fapt sa intelegem ceea ce gandesc si simt in acelasi timp cei din jurul nostru si sa reactionam si in functie de acestea. Avem sarcini diferite, dar rezultate comune la care trebuie sa ajungem si acest lucru devine imposibil fara o relationare de calitate.
Cateva reguli de baza
Observa-i si asculta-i pe ceilalti – este un exercitiu zilnic foarte important care te imbogateste mult.
Intr-o discutie sau negociere (fie ea de idei, salarii, etc.), daca nu tii cont de punctul de vedere al colegului, sefului, clientului tau, te vei trezi blocat inevitabil intr-un punct. Cele mai mari frustrari si neintelegeri vin din faptul ca nu stim sa ascultam!
Cere si respecta argumentele celuilalt – nu vei sti pe ce anume sa insisti cand iti argumentezi propria varianta, daca nu intelegi motivele pentru care celalalt este pe alta pozitie.Bunul simt iti dicteaza aici sa nu intrerupi de exemplu ceea ce tocmai iti spune seful. Fie ca esti de acord sau nu cu ceea ce spune, simplul fapt ca il intrerupi va crea in mintea lui imaginea unui om care nu intelege sau mai rau, nu vrea sa inteleaga mesajul. De cele mai multe ori reactia imediata pe care o vei resimti din partea cealalta este de ridicare a unui zid; se transforma total din colaborare in lupta. Cel mai rau este ca poti rata astfel ocazia de a-ti expune si face auzita varianta proprie – care in fapt poate fi una foarte buna.
Transmite-ti ideile clar, dar nu-ti scapa din frau emotiile – nu putem sa separam emotiile de ganduri si fapte, dar putem sa le controlam in asa fel incat ele sa nu impiedice rezultatele.
Una este sa vorbesti pe un ton ridicat, sa folosesti injurii la adresa celuilalt sau sa razi dezaprobator si ironic la ceea ce auzi si alta sa ramai calm, sa-ti pastrezi un limbaj adecvat si sa-ti transmiti totusi ferm argumentele. Faptul ca esti furios, dezamagit, nemultumit poate fi exprimat in doua moduri: necontrolat, aratand nemijlocit ceea ce simti (sa tipi, sa trantesti obiecte, etc.) sau pastrand nota de respect atunci cand iti comunici emotiile ("Inteleg punctul tau de vedere, dar ma deranjeaza, ma nemultumeste, ma revolea ca…").
Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face – Cu siguranta fiecare dintre noi preferam sa nu fim tratati cu dispret sau ignoranta, sa nu fim sabotati, sa ni se respecte dreptul la liniste si igiena in spatiul comun, etc. Ne place sa fim intampinati cu „buna ziua", sa fim intelesi pentru diverse incidente, sa ni se raspunda la intrebari, sa ni se respecte promisiunile facute, etc.
Nu trebuie presupus insa opusul – daca mie imi place, celuilalt trebuie sa-i placa de asemenea sau sa suporte oricum ceea ce aleg sa fac: sa plescai de placere cand mananc, sa ascult muzica la volum maxim, sa vorbesc la nesfarsit in timpul de lucru cu cei dragi la telefon sau pe internet, etc.
De ce sa ai pana la urma bun simt la serviciu
Bunul simt este cel care ne face sa ne reglam, sa ne adaptam comportamentul in functie de context si de persoana. El ne ajuta sa separam zona publica de cea privata si sa ne exprimam punctul de vedere si preferintele tinand totusi cont si respectant pe ceilalti.
Diferenta este majora. Daca nu demonstrezi bun simt, prea putin probabil sa-l primesti. Daca totusi respecti cateva reguli de aur in socializare, ve primi respect si suport din jur in ceea ce faci, iar sansele de succes cresc considerabil. Nu plati imediat cu aceeasi moneda cand nu esti tratat cum se cuvine. Mai degraba stabileste tu regula jocului oferind prin tine un exemplu pentru cum ai vrea sa fii tratat!
La urma urmei, tu dictezi cum sa traiesti, porneste in primul rand de la fiecare dintre noi cum anume putem sa relationam mai bine.
Ioana Moholea
Project Manager
Perspective Group
Tel: (+40) 21 2119322
www.perspectivegroup.ro