Prea sincera?
Ne simtim foarte bine atunci cand le impartasim celor cu care lucram lucrurile personale care ne afecteaza, bucuriile si supararile noastre. Asta ne ajuta sa fim mai apropiati si deschiderea ne ajuta sa ne simtim mai putin apasati de probleme. Expertii spun, insa, ca este unul dintre cele mai rele lucruri pe care le putem face, pentru ca povestile personale -mai ales cele dramatice- au tendinta de a se propaga in toata compania si, in functie de persoana care aude povestea, poti parea victima sau, dimpotriva, persoana care a provocat incidentul. Oricum ai lua-o, fiecare poveste personala pe care o spui te arata celor din jur intr-un alt fel si iti influenteaza imaginea.
De aceea ar trebui sa pastram lucrurile cu adevarat importante pentru noi, familia si prietenii nostri, fara a le da celor cu care lucram posibilitatea de a ne judeca.
Fata care nu stia sa spuna "Nu"
Indiferent daca e vorba de un alt proiect menit sa iti faca firma sau locul de munca inca mai vizibile, de ajutorul oferit unei alte persoane sau de teama ta de a avea cea mai mica pretentie de la superiori sau colegi, trebuie sa inveti sa spui "Nu". Si, mai important, trebuie sa inveti sa spui/ceri ceea ce iti doresti. Nu primesti decat ceea ce ai cerut, de aceea ar trebui sa fii cat mai clara si mai concisa. Oamenii de succes au in comun faptul ca isi exprima foarte clar doleantele, fara sa incerce sa se fofileze sau sa se teama de reactia celor din jur.
Tineretea este uneori o scuza pentru a fi victima unor colegi sau superiori care se simt atat de recunoscatori pentru ca au un loc de munca si pentru ca sunt tratati normal -nu va inchipuiti ca este vorba de un tratament exceptional- sau care cedeaza manipularilor din partea superiorilor sau a sefilor. Ma gandesc acum la genul de sefa care spune, pe rand, fiecarei persoane din echipa sa "Tu esti o persoana pe care ma pot sprijini!" sau la sefii care afirma ca au in vedere interesele tale atunci cand raporteaza mai departe, superiorilor lor, orice comentariu sau nemultumire pe care ti-ai exprimat-o.
Iar daca aveti impresia ca toate fetele care abia au intrat in "campul muncii" sunt naive si lipsa lor de experienta le face cele mai bune victime ale unor sefi vicleni, o sa aflati ca nu este asa. M-a convins de asta exemplul lui L., care a stiut sa isi ceara drepturile ajungand cu o cerere legala -de care superiorii companiei din orasul sau nu vroiau sa tina seama- pana la patronul multinationalei, care a solutionat imediat situatia, asa cum era si normal.
Emotiile sunt foarte importante, dar este bine sa nu te lasi condusa de ele. Incearca -nu va fi usor- sa nu "pui la inima" toate maruntisurile, toate starile, toate comentariile, pentru ca avem de multe ori impresia ca am inteles un lucru comunicat asa cum trebuia si de fapt noi dam o interpretare proprie -uneori gresita- lucrurilor.
Un alt pas pe care il poti face este sa inveti sa iei criticile mai usor -nu sunt personale, oricat de rau te simti atunci cand le auzi- si sa incerci sa le folosesti pentru a te dezvolta si mai mult.