Seful e un cosmar
Ai nevoie sa te racoresti pentru ca seful te scoate din sarite prin cerintele exagerate si refuzul de a-ti recunoaste meritele.
Vrei sa stii daca si ceilalti se confrunta cu aceeasi problema si eventual sa-i convingi sa faceti ceva in privinta asta.
De ce e riscant?
Evident, pentru ca vaicareala ta ar putea ajunge la urechile sefului.
Cum actionezi?
Testeaza terenul. Daca doar tu ai impresia ca seful e pretentios si enervant, tine-ti parerile acasa.Incearca sa te bazezi pe chestiuni legate de metodele de lucru ale sefului tau atunci cand aduci subiectul in discutia cu alti colegi si alege-ti cuvintele cu grija. Evita sa dai impresia ca il barfesti. Specifica exact ce anume din comportamentul sefului iti influenteaza in mod negativ activitatea zilnica. Odata identificate problemele, le poti aduce in discutie, dar fara sa il ataci concret pe sef.
Diplomatia este cheia, daca vrei sa iti pastrezi postul si sa ameliorezi situatia.
Ai avut o aventura cu seful
Este singurul lucru la care te poti gandi in timpul programului? Nu alegem de cine ne indragostim, iar faptul ca trebuie sa pastrezi secretul in ceea ce priveste relatia voastra te macina.
De ce este riscant?
Stii doar ca se spune sa nu amesteci munca si placerea. Cu toate acestea, aproape 40% din cupluri se formeaza la locul de munca, asa ca nu este nimic iesit din comun. Daca faci publica relatia, vei deveni probabil cel mai fierbinte subiect de barfa la birou. In plus, s-ar putea sa scazi in ochii celorlalti, riscand sa fiti suspectati de favoritism ori de cate ori primesti o avansare sau o marire de salariu.
Cum procedezi?
Asteapta sa vezi daca relatia devine serioasa. Nu trebuie sa spui nimanui daca nu esti sigura ca va dura. Cu toate acestea, odata ce s-a inchegat o relatie serioasa, este de preferat sa o faceti cunoscuta decat sa lasati loc de barfe si supozitii. Incepe prin a mentiona in cercul de colegi apropiati. Ai grija sa alegi cuvinte clare, care sa nu lase loc de interpretari si traseaza o limita clara intre viata privata si viata profesionala. Atata timp cat nu iti afecteaza activitatea zilnica, nu ar trebui sa deranjeze pe nimeni.
Te-ai pricopsit cu un intern incompetent
Ai cerut un ajutor si ai primit unul, numai ca in loc sa iti faca viata mai usoara, ai ajuns sa muncesti de trei ori mai mult, explicand, urmarind si corectand greselile altcuiva.
De ce e riscant?
Pentru ca poti parea neintelegatoare si pretentioasa. Imagineaza-ti ca si tu erai candva la inceput. Cu toate acestea, nu iti permiti sa pierzi timpul inutil.
Ce e de facut?
Nu va fi nici prima nici ultima data cand te intalnesti cu astfel de discrepante la locul de munca. Nu suntem toti la fel si nu poti avea aceleasi pretentia ca toata lumea sa tina pasul cu tine. Primul pas este sa iti analizezi comportamentul. Ai fost clara in explicatii? Ai avut destula rabdare? Daca esti convinsa ca problema nu vine de la tine, incearca sa vezi daca nu este o lipsa de comunicare. Cere-i persoanei in cauza parerea si compara punctele de vedere, pentru a vedea cum puteti remedia situatia. In niciun caz nu fugi imediat la sef pentru a te plange. Pana la urma, tu ai fost cea care avea nevoie de un ajutor, iar el ti-a facilitat acest lucru.
Ai obtinut avansarea dorita
Ai reusit sa il convingi pe seful tau ca esti cea mai potrivita alegere pentru postul respectiv si ti-ai dori sa le impartasesti vestea cea mare si colegilor cu care te intelegi bine.
De ce e riscant?
Pentru ca poate nu erai singura care vana postul respectiv. In timp ce unii colegi te vor felicita sincer pentru realizare, altii s-ar putea sa fie gelosi, mai ales daca postul pe care l-ai obtinut era dorit de mai multi. In cariera, competitivitatea este pe primul loc, asa ca avansarea este un subiect sensibil intre colegi.
Cum actionezi?
Daca vrei sa nu strici relatiile de colegialitate, evalueaza bine situatia. Succesul tau ii poate deranja pe ceilalti, chiar daca meritai avansarea, asa ca nu te lauda, asteptand aplauze si ovatii din partea colegilor. Actioneaza cu tact si nu te apuca sa ii agasezi cu detalii despre noul tau salariu. Poti sa le povestesti despre noile responsabilitati, dar fara a parea ca te lauzi.
Colegul are probleme cu igiena personala
Este evident ca trebuie sa faci ceva pentru a remedia situatia, dar cum subiectul este delicat, nu stii daca este tocmai bine sa il aduci in discutie
De ce e riscant?
Chiar si intre prieteni buni este dificil sa discuti despre astfel de probleme. Cu toate acestea, o buna cooperare la locul de munca presupune confortul ambelor parti si prin urmare trebuie sa actionezi.
Cum procedezi?
Evita mesaje cu un mesaj ascuns. Spre exemplu, nu e tocmai indicat sa ii plasezi un deodorant pe birou, sa te indepartezi de el sau sa deschizi fereastra cand afara este frig de ingheata pietrele.
In schimb, ia-l deoparte, in pauza de cafea si asigura-l ca iti este dificil sa aduci in discutie subiectul, dar ca tu consideri ca veti avea amandoi de castigat din discutia respectiva. Ulterior, spune-i ca este de inteles ca in situatii stresante sa te confrunti cu transpiratie excesiva. In cel mai fericit caz, nu va mai trebui sa adaugi si alte explicatii.
Iti cauti un alt loc de munca
Ai vrea sa impartasesti si celorlalti faptul ca vrei sa pleci, sa afli ce parere au. In plus, daca ajunge la urechile sefului, ar putea functiona in favoarea ta, facandu-l sa te vada ca pe o piesa valoroasa in compania lui, determinandu-l astfel sa vrea sa te pastreze.
De ce este riscant?
Acest lucru ar putea foarte bine sa actioneze si in defavoarea ta. Vorbind despre o potentiala plecare nu vei face decat sa iti arati lipsa de interes fata de companie si problemele ei si o lipsa de implicare pe viitor.
Cum procedezi?
Aici e simplu. Nu spui nimanui! Poti vorbi despre vreme, despre criza financiara sau orice altceva, dar nu divulga planurile de evadare pana nu ai stabilit ceva sigur. Imagineaza-ti ca lucrurile merg prost si nu se concretizeaza nicio colaborare cu o alta companie. Iti vei pierde credibilitatea. Este aproape imposibil sa restabilesti legaturile puternice si sa recastigi increderea echipei daca decizi sa ramai dupa ce ai lansat bomba plecarii.
Daca esti chiar pe punctul de plecare, anunta-i din timp si ofera-le posibilitatea de a se adapta inainte sa pleci. Nu faci o impresie buna lasand totul balta si lucrurile vraiste, in ideea ca peste o saptamana nu vei mai lucra acolo. Ultima impresie este la fel de puternica precum prima pe care o faci la locul de munca. Ai grija sa actionezi cu tact.
Tu te-ai aflat vreodata intr-o situatie in care nu stiai de e mai bine sa vorbesti sau sa taci? Cum ai actionat si care a fost rezultatul?