Un lider eficient este constient ca este imposibil ca fiecare decizie luata sa fie cea corecta. Poti, insa, sa diminuezi pierderile evitand greselile comune pe care orice incepator intr-o pozitie de conducere le va face cu siguranta.
1. Ia tot greul pe umeri sai
Cheia succesului cand vine vorba de leadership este sa inveti sa delegi eficient responsabilitatea de a duce la bun sfarsit indatoririle, dar si o parte din autoritatea necesara pentru ca lucrurile sa mearga snur. De fiecare data cand vrei sa preiei un nou proiect sau o noua atributie, gandeste-te daca nu cumva poate unul dintre subalterni sa se ocupe de ea.
25 de intrebari cheie de la lideri de succes pentru aspiranti
2. Nu stabileste teluri
Telurile pe termen lung, cat si cele pe termen scurt, sunt importante nu numai pentru ca le ofera o directie clara angajatilor si un scop anume pentru eforturile depuse, ci si pentru ca astfel te asiguri ca acestia stiu clar care este directia generala in care se indreapta organizatia.
3. Cauta solutii rapide
Oricat de dificila ar fi problema, exista intotdeauna o solutie rapida. Problema este ca din dorinta de a repara degraba problema, trecem cu vederea o solutie care ar putea da roade mai bune pe termen lung. Vrei sa evoluezi cat mai repede, e de inteles, insa un lider isi cantareste atent optiunile inainte de a alege calea cea mai scurta.
4. Nu comunica
E dificil, avand un program incarcat, sa iti tii angajatii la curent cu tot ce misca, insa fa un efort si nu ii lasa in bezna pana in ultima clipa. Informandu-i le castigi respectul si te asiguri ca isi pot desfasura activitatea la parametri optimi. In plus, cu cat ai usa deschisa mai des, cu atat exista sanse sa nu treaca pe langa urechile tale informatii importante referitoare la planurile lor de viitor sau chiar idei stralucite pe care ar dori sa ti le impartaseasca si pe care le vor tine pentru ei daca tu esti tot timpul ocupat cu alte chestiuni, aparent mai importante.
5. Nu mai stie sa invete
Orice om, oricat de talentat si meticulos, mai face si greseli. Insa un angajat bun se diferentiaza de ceilalti prin capacitatea de a invata din greselile lui si din ale celorlalti. Cei mai buni lideri sunt cei care asigura un mediu in care angajatilor nu le este frica sa isi asume riscuri in mod prudent, chiar daca asta inseamna sa mai dea chix din cand in cand. Un lider de succes este acela care invata la randul lui, zi de zi, cot la cot cu ceilalti membri ai organizatiei.
6. Se opune schimbarii
Daca ai impresia ca lumea va sta in loc doar pentru ca tu te incapatanezi sa mentii aceleasi reguli ca in urma cu 10 sau 20 de ani, te inseli amarnic. Liderii de succes anticipeaza schimbarile si fac planuri pentru a le aborda inainte ca acestea sa se produca.
7. Nu are timp pentru angajati
Sa fii lider inseamna automat sa lucrezi cu oamenii. Cand un angajat are nevoie sa iti vorbeasca, indiferent de motivul invocat, lasa munca deoparte, inchide telefonul si concentreaza-te asupra angajatului. Daca nu esti disponibil in momentul respectiv, stabileste o intalnire cat mai curand posibil. Nu lasa zilele sa treaca fara sa afli ce are de spus, fiindca s-ar putea sa gaseasca o alta companie dispua sa-i asculte ideile si sa i le puna in aplicare.
8. Ia totul prea in serios
Da, sobrietatea isi are locul ei la locul de munca, insa nu uita ca inainte de a fi sef, esti om si angajatii tai la fel. Iar oamenii au nevoie sa se destinda din cand in cand. Daca tot isi petrec o treime din viata la locul de munca, ai putea sa le asiguri conditii primitoare si sa incurajezi discutiile degajate, pauzele de relaxare si sa lasi din cand in cand seriozitatea in buzunar. Nu iti cad gradele daca radeti cot la cot in pauza de masa. Ba din contra!
9. Nu isi apreciaza angajatii
Da, le dai un salariu pe masura efortului depus, insa aprecierile verbale nu te costa nimic si valoreaza adesea cat o marire de salariu. Sporeste-le loialitatea si performanta oferindu-le din cand in cand motive de mandrie in randul colegilor. Recunoaste-le meritele si vor munci de doua ori mai cu spor, pentru a dovedi ca se ridica la inaltimea asteptarilor.
Citeste si: