Totul a inceput in 1995, cand am fost solicitata la un interviu la Sofitel. Nu intelesesem despre ce era vorba, dar m-am dus cu placere si detasare. Interviul a decurs destul de neobisnuit, in limba franceza in totalitate. Motivul pentru care mi s-a parut astfel a fost faptul ca am vorbit foarte mult despre Romania si am incercat din rasputeri sa transmit o opinie pozitiva despre noi, atat ca fel de a fi, dar si ca o importanta economie, explicand faptul ca lucrurile vor merge in directia cea buna, chiar daca va dura ceva timp. Am mai oferit cateva detalii despre facultatea pe care o terminasem si cam atat. Am plecat multumita, deoarece stiam ca am creat o impresie favorabila pentru tara mea si pentru romani, ca popor, dar nu m-am gandit ca voi fi aleasa sa lucrez intr-o astfel de companie. Ma refer la WTC. Am intrat in contact cu un sistem de management care mi se parea ca avea raspuns la absolut toate problemele…Si nu erau putine! Lucram intr-un mediu in care aveam impresia ca sunt la un interviu ori de cate ori vorbeam cu un client. Acestia nu erau romani, si la inceput nu mi-a fost foarte usor. Adaptarea s-a facut insa extrem de rapid, pentru ca nivelul serviciilor oferite cerea atentie si implicare maxima din partea angajatilor.
Am avut foarte multe traininguri, am calatorit in hotelurile din reteaua Accor si acest lucru a fost extraordinar pentru formarea mea. In fine, asa au trecut 4 ani si jumatate. Am simtit nevoia sa incerc un alt domeniu, fara sa pot explica de ce. Am actionat din instinct. Cred ca faptul ca aveam biroul in zona de nord, oarecum izolat de oras, a constituit un motiv, si daca ma gandesc bine, chiar acesta a fost. Am avut sansa sa fiu acceptata intr-o noua companie de telefonie mobila, care nu exista practic, ci a luat fiinta sub ochii mei. Am inceput in vanzari, ca si key account manager si apoi am ajuns la postul de project manager in departamentul de marketing. Intr-adevar, in acest moment am stiut foarte clar ce imi doream sa fac: marketing. Sigur, toata lumea vrea asta, si doar cei care inteleg ce inseamna activitatea de marketing intr-o companie de telefonie mobila inteleg ca m-a atras complexitatea si extraordinara satisfactie pe care ti-o da reusita unui proiect, dar si riscurile foarte mari la care esti expus in mod direct. Costurile pentru greseli erau greu de calculat, si, recunosc, eram destul de stresata din aceasta cauza. Am decis ca am nevoie de ajutor, am ales un program de Executive MBA.
In timpul studiilor la acest program, am lucrat si am urmarit cu atentie segregarea activitatilor de marketing, incepand cu proiectarea de produse, studii de geomarketing, strategia de lansare si altele de acest gen. Aici ma refer numai la marketingul pentru produs. Strategia de Brand era la alt departament. Au mai trecut 4 ani, si am ajuns apoi in alt domeniu - real estate -, insa ca director de marketing la Bucuresti Mall. Aceasta a fost o alta experienta care m-a atras cu totul, am invatat enorm si am inteles ce inseamna cladirea unui business si perceptia publicului, asa-numitul „end user”, ca sa folosesc un termen din marketing, si efectul direct asupra retailerilor a ceea ce inseamna marketing centre comerciale. Intr-un moment conjunctural in care decizia mea a avut un caracter personal, am ales sa lucrez intr-o companie de real estate, Activ Consulting. Aici am continuat sa ma ocup si de activitatea de inchiriere in centre comerciale, pe langa conducerea departamentului de marketing. Ulterior, compania Activ Consulting a fost cumparata de gigantul mondial Cushman&Wakefield, devenind Cushman&Wakefield Activ Consulting. Bineinteles, atributiile mele au devenit cu mult mai complexe, dar intotdeauna mi-au placut provocarile. Ce pot sa mai spun, decat ca, in acest moment, Cushman&Wakefield Activ Consulting este cunoscuta ca fiind una dintre cele mai mari companii de Real Estate pe piata romaneasca, si imi place sa cred ca mi-am pus amprenta asupra acestei marci.
Explicati-ne cum decurge o zi obisnuita la munca pentru dvs.
Inainte de orice, imi consult agenda… Acest orice se numeste e-mail. El imi da peste cap uneori ziua mea cu grija organizata si asezata pe niste directii foarte clare. Comunicarea joaca un rol esential in activitatea mea de zi cu zi. Avem 10 departamente cu care comunic in permanenta. Nu cu toate odata, desi nu sunt departe de o astfel de performanta. De asemenea, discut si cu colegii mei din alte tari, dar mai ales cu cei din Londra, de la care am invatat foarte mult, iar acest proces continua.
Cu ce se ocupa, mai exact, un director de marketing al unei companii mari?
Nu stiu ce sa spun despre un astfel de director. O companie mare sau mica trebuie sa aiba un departament de marketing puternic, la propriu si la figurat. Trebuie sa ai o personalitate puternica, integritate, stiinta, dar si experienta in domeniul in care activezi. Aceasta este parerea mea, si e nevoie de ani multi ca sa ai o balanta echilibrata intre studiu si experienta profesionala. Nu am sa va spun ce activitati am, pentru ca nu stiu cat de interesant ar fi acest aspect. Am descris insa calitatile pe care trebuie sa le ai ca sa conduci un departament intr-o companie mare, si cred ca va dati seama de complexitatea si de rolul pe care il are un astfel de director. Deciziile pe care le iau intr-o singura zi sunt foarte multe, iar acest lucru asigura dinamism si reusita, si depind de aceasta calitatea ta ca director de marketing. Nu in ultimul rand, creativitatea, fara de care nu poti sa iei nici o decizie…
Daca ar fi sa identific una anume, ar fi cumpararea, de catre Cushman&Wakefield (una dintre cele mai mari companii din lume de Real-Estate, cu peste 15000 de angajati in 58 de tari), a Activ Consulting (de asemenea o importanta companie de Real-Estate), la data de 1 Ianuarie 2007, dupa 11 ani de parteneriat. Comunicarea la nivel national si obtinerea de notorietate pentru aceasta companie nou-infiintata a fost una dintre marile provocari si realizari personale. Integrarea marcii pe piata din Romania s-a facut cu succes si, asa cum spuneam, Cushman&Wakefield Activ Consulting este astazi una dintre cele mai mari companii de pe piata romaneasca de Real-Estate. Profitabilitatea biroului din Romania este una dintre cele mai mari din reteaua Cushman&Wakefield.
In ce fel va catalogati reusitele? Asteptati aprecierile superiorilor inainte de a va simti multumita pentru un proiect dus la bun sfarsit?
Niciodata nu am avut reusite fara sa muncesc foarte mult si cu mare atentie la acel proiect. Asta este singura categorie pe care o cunosc. Imi face mare placere sa primesc aprecierile superiorilor, la fel ca oricarui angajat, dar nu pentru asta lucrez, in marketing este o directie gresita. Multumirea superiorilor fara satisfactia pe care o au angajatii fata de strategia ta de marketing nu te bucura foarte mult. Trebuie sa ai un succes complet, altfel nu este un succes….
Cum va alegeti colaboratorii? Aveti criterii de la care nu va abateti?
In primul rand, trebuie sa aiba un caracter corect si onest, sunt calitatile pe care le apreciez cel mai mult. Trebuie sa fie comunicativ, o fire deschisa si prietenoasa. Este important sa fie atent la tot ce se intampla in companie, dar si in piata de Real-Estate, trebuie sa relationeze foarte bine cu ceilalti colegi, iar restul se invata.
Aveti un fel aparte in care abordati situatiile de criza? Cum reactionati in astfel de momente? Ne puteti povesti o astfel de situatie?
Lucrez cu un „tablou de bord” si am indicatorii mei pe care ii urmaresc, iar daca este ceva care necesita atentie imediata, atunci pot spune ca este o criza. Totusi, nu cred ca aceasta definitie este cea mai potrivita. Gradul de implicare si timpul acordat unei anume situatii, felul cum organizezi ca acel lucru sa fie corectat, tine de experienta fiecaruia.
Da. Recent am avut o astfel de situatie. O fosta colaboratoare din departamentul meu a decis ca nu doreste sa faca anumite activitati care nu tin de pozitia in care se afla. Mie imi este foarte greu sa impart activitatile mele in concordanta cu pozitia ierarhica pe care o ocup, si ma astept ca si colaboratorii mei sa actioneze cu dedicatie si maturitate profesionala. Pentru mine este mult mai importanta activitatea de marketing, asimilarea de cunostinte noi si reusita proiectelor noastre. In cazul in care un coleg nu intelege ca ai nevoie de o fundatie stabila, de mai mult de un an si cateva luni de asimilare pentru construirea unei cariere, nu avem cum sa continuam colaborarea.
Evident, s-a produs o ruptura, pe care insa am acceptat-o, si in continuare cred ca in marketing trebuie sa ai un caracter special. Este o activitate complexa, este necesar un caracter vizionar ca sa poti trece peste anumite obstacole conjuncturale, dar nu oricine poate fi ales sa lucreze intr-un astfel de domeniu. In acest moment, totul a reintrat in normal, dar a fost o perioada de doua saptamani care m-au solicitat foarte mult.
Sunt printre primele femei certificate RICS in Romania. RICS este cel mai important organism de evaluare de pe piata mondiala de Real-Estate. Ca sa devii membru, trebuie sa ai minim 10 ani de experienta in Real-Estate, si sa ocupi o pozitie de conducere. Dar acest lucru nu este suficient. Trebuie sa te familiarizezi cu codul RICS, mai exact sa inveti principiile din „Red Book” din Marea Britanie, care sunt fundamentul activitatii in Real-Estate. Totul este prevazut in acest Red Book, proprietatea poate genera plus valoare daca sunt tratate absolut toate detaliile referitoare la acea proprietate. Complexitatea este covarsitoare, si pentru mine a fost o imensa mandrie si onoare sa fiu acceptata intr-o astfel de organizatie profesionala. Domeniul acoperit se refera nu numai la evaluare, ci la toate activitatile incluse in sectorul de Real-Estate. Apartenenta la o astfel de organizatie implica o inalta tinuta morala in viata profesionala si personala, iar daca nu sunt indeplinite aceste conditii, candidatul este respins, indiferent de anii de experienta in Real- Estate.
Care este aspectul care va multumeste cel mai mult, din punct de vedere profesional? Echipa, compania, pozitia pe care ati ajuns sa o ocupati?
Succesul proiectelor este un obiectiv foarte important pentru mine. Evident, tot ceea ce ati mentionat este important pentru mine: o echipa dedicata, lucrul intr-o companie reputabila si impartasirea experientei intr-o pozitie importanta in cadrul companiei au fost liniile directoare in crearea unei cariere.
Un rol important il are pregatirea colegilor din departament. Imi place sa explic intotdeauna actiunile, comunicarea in departament pentru mine fiind extrem de importanta. Mai multe minti sunt mai bune decat una singura, desi au fost situatii in care am ascultat parerea tuturor si am actionat poate altfel decat s-au asteptat colegii mei din cadrul departamentului. Acest lucru a creat tensiuni si a dus la dezbateri. Cine nu intelege acest proces, nu poate performa in acest domeniu. Trebuie sa fii si un bun psiholog si diplomat pentru a putea intelege cand trebuie sa faci anumite compromisuri. Din pacate, nu toti colegii mei au inteles acest lucru si, inevitabil, s-au produs rupturi, cum numesc eu procesul de modificare a echipei mele. In decursul carierei, am avut foarte putine schimbari de personal, ma refer la colegii alaturi de care lucrez. Nu exista o regula, insa imi place sa imi fidelizez angajatii, si tin foarte mult la acest aspect. Sunt atenta la nevoile lor si incerc sa ii sprijin din toate punctele de vedere. Stresul este mare si, daca nu ne ajutam unii pe altii, performanta profesionala scade. Impartasesc experienta mea fara retineri si dezinteresat, acest lucru ma ajuta tot pe mine, pana la urma. Singuri nu putem realiza obiective mari, pe termen lung. Ma refer aici la cazul izolarii informationale, cand comunicarea, atat in departament, cat si in intreaga companie, este insuficienta.
Am aflat cu totii ca dumneavoastra ati facut parte din echipa care a pregatit proiectul deschiderii primului mall din Sibiu. A fost acela un proiect dificil? Sunteti multumita de rezultate, acum, la doi ani dupa deschidere?
Sigur ca a fost un proiect dificil, din toate punctele de vedere. Sa inchiriezi pentru prima oara un proiect de Retail Park in afara Bucurestiului nu a fost deloc usor. Marketingul pentru un astfel de proiect trebuie sa asigure crearea unui business sustenabil, atat pentru chiriasi, cat si pentru proprietari. Experienta mea in retail, atat in ceea ce priveste activitatea de inchiriere intr-un centru comercial, dar si experienta mea anteriora ca direcor de marketing la Bucuresti Mall a avut un rol imporant in acest proiect. Sigur ca acum am predat stafeta si sunt extrem de multumita de echipa de marketing pentru centre comerciale din cadrul departamentului de Asset Management. Shopping City - Sibiu a devenit un model de management, iar activitatea de marketing in centre comerciale este extrem de importanta pentru mine si pentru departamentul nostru de Asset Management. Intodeauna am considerat ca managementul unui centru comercial poate face diferenta intre succesul sau insuccesul unui proiect de retail.
Cum evaluati dumneavoastra situatia imobiliara din Romania, in acest moment?
In acest moment, suntem afectati de ceea ce se intampla in alte tari, lipsa de lichiditati pe piata de Real-Estate creeaza probleme tuturor dezvoltatorilor, dar si ocupantilor.
Care ar putea fi tendintele in urmatoarele luni? Am observat ca foarte multi investitori incearca sa profite de perioada de criza pentru a cumpara (mai ales terenuri) la preturi cat mai mici.
Ceea ce putem sti cu certitudine este ca toata lumea asteapta si incearca sa gaseasca solutii pentru situatia prezenta. Nu stim foarte sigur ca titlul „criza” este la noi foarte potrivit. Eu nu cred ca in acest moment se poate vorbi de o criza. Nu pot anticipa tendintele, dar trebuie sa fim foarte atenti la toate actiunile noastre si sa analizam atent consecintele. Nu pot anticipa in privinta intregii piete de Real-Estate. Dar nu am observat faptul ca se cumpara acum ceva. Cred, mai degraba, ca se asteapta o scadere mai mare a preturilor, iar decizia de cumparare inca se lasa asteptata. Din discutiile avute cu colegii mei din departamentul de investitii, se observa o mai mare implicare a bancilor in evaluarea proiectelor pentru Finantare; astfel, acest lucru va avea efect in planurile de dezvoltare ale proiectelor.
De cat timp dispuneti, saptamanal, pentru dumneavoastra?
Mi-ati pus o intrebare grea si incerc sa maresc acest interval cat de mult posibil. In acest moment sunt foarte incantata de viata mea personala, dar recunosc ca am facut ceva schimbari, in sensul ca daca inainte vreme nu ma gandeam decat la intervalul cuprins in concediul legal de odihna, acum lucrurile stau altfel, si incerc sa nu repet greselile din trecut. Concret, in fiecare zi si cel mai mult in weekenduri, care au devenit timp privat in totalitate, sau aproape....
Aveti o activitate la care nu renuntati, in pofida programului incarcat?
Acord o foarte mare atentie cuplului si familiei, si ma ajuta enorm sa trec peste stresul zilnic; ma ajuta, de asemenea, sa rezolv toate problemele de serviciu cu mult calm si cu incredere. Eu nu cred ca poti avea o cariera multumitoare fara o reusita si in viata personala Toate sunt legate, este natural.