Pana acum, in functie de cat de bine ne iesea acest bilant personal, practica obisnuita era sa ne punem intrebarea daca, pe fondul acestor rezultate, am putea cere o renegociere a salariului sau chiar am putea cauta un post mai bun. "Fata de alti ani, cand eram prinsi in valul cresterii si tot ce ne interesa era sa ne gandim la a cere o promovare sau mai multi bani, acum este momentul in care ne aducem, cu foarte multa luciditate, aminte de responsabilitatile noastre", precizeaza Iuliana Stan, business manager la Human Synergistics.
Iuliana ne explica mai multe: "Daca in alti ani nu ne placea atmosfera de la serviciu sau consideram ca nu suntem destul de bine platiti, plecam si in foarte putina vreme gaseam un alt loc de munca. Acum, pe fondul acestei crize economice, lucrurile nu mai stau asa. Lumea va fi foarte atenta, cel putin in prima jumatate a lui 2009 si atat angajatorii, cat si angajatii vor lua decizii mult mai greu decat pana acum."
Pentru ca acest sfarsit de an sa nu ne aduca surprize neplacute, atat in cazul in care ne conducem propria afacere, cat si in cazul in care suntem angajatii unei organizatii sau companii, am intrebat-o pe Iuliana Stan care ar fi cea mai buna atitudine. Iata ce ne-a raspuns: "Atitudinea care ne poate aduce cele mai mari castiguri, in 2009, se poate traduce printr-un singur cuvant, si acesta este flexibilitate. Aceasta ar putea reprezenta singurul fel in care am putea castiga in acest an. Daca in anii trecuti, pe fondul cresterii economice, era suficient sa fim previzibili si sa ne facem planuri pentru a avea succes, lucrurile s-au schimbat."
Cu alte cuvinte, vor supravietui cei care vor intelege toate aceste fenomene:
- Salariile vor fi inghetate si nu vor mai exista cresteri economice, spune Iuliana Stan. Angajatii care vor intelege ca este vorba de o masura temporara, menita sa ajute compania sa gestioneze mai bine efectele crizei - necunoscute pana acum, intrucat cei mai multi dintre noi nu au trecut prin aceasta experienta si nu stim la ce sa ne asteptam, vor fi cei care vor supravietui pe piata muncii.
- Problemele de lichiditate. E important ca firmele si angajatii sa inteleaga foarte bine felul in care ei depind de furnizori si trebuie sa ii ajute si pe acestia "sa treaca" criza pentru a le fi bine si lor, cei care au nevoie directa de furnizori.
- Disponibilitatea manageriala. Iuliana Stan: "Daca in aceste momente nu mai poti da prime si cresteri salariale rational, fa-o emotional. Mai bine spus, incearca sa ii stimulezi cu cea mai buna atitudine, fa-i sa isi inteleaga importanta in cadrul companiei."
Trebuie sa ne gandim, indiferent de statutul sau de rolul nostru in cadrul organizatiei, nu la zilele care vor urma, ci la anii pe care ii avem in fata. Business managerul de la Human Synergistics spune ca in aceasta perioada de criza trebuie sa ne gandim la felul in care compania o va duce maine, dar ca este cel mai important sa ne punem problema si asupra a ce se va intampla poimaine sau in anul urmator.
Si totusi, cresterea salariala….
"Nu spune nimeni ca nu trebuie sa incerci sa obtii bani mai multi daca tu esti unul dintre oamenii care si-au indeplinit foarte bine obiectivele propuse. Dar asa cum tu ceri o crestere financiara, managerul firmei trebuie sa aiba abilitatea si intelepciunea de a-ti transmite un mesaj, fie ca acesta este pozitiv sau negativ. Nu cred ca exista persoane care sa refuze sa isi recompenseze angajatii, sau sa le refuze maririle de salariu, daca firma merge foarte bine."
Dar toate aceste atitudini cer maturitate emotionala, spune specialistul. Pentru ca nu avem sa stim ce se va intampla dupa criza, trebuie sa ne mentinem cu mintea deschisa la oportunitati, dar si la contextul in care ne aflam, precizeaza Iuliana Stan.
Pentru ca totul sa iti fie mai clar, iti vom da un exemplu. Dealerii de masini au, de cele mai multe ori, oameni angajati in show-room-uri si care nu au iesit niciodata in afara acelui loc pentru a vinde, efectiv si in mod practic, o masina. De aceea, unii dintre ei sunt deranjati atunci cand sunt intrebati de diferitele avantaje ale unui model de masina sau atunci cand sunt rugati sa faca o comparatie cu un alt tip de automobil. Acest tip de angajat va trebui sa "isi merite banii", spune Iuliana Stan.
Cele doua cuvinte ale anului 2009 in cariera: flexibilitate si cumpatare
Pe langa flexibilitate, de a carei importanta in afaceri am discutat putin mai devreme, Iuliana Stan ne spune ca al doilea cuvant al anului 2009 va fi cumpatarea. "E un moment in care cu totii ne vom antrena sa rezistam ofertelor si sa nu plecam acasa cu fiecare lucru care ne face cu ochiul in magazin. De asemenea, oamenii trebuie sa inteleaga faptul ca nu trebuie sa isi faca probleme cei mai performanti dintre ei."
De cumpatare vor da dovada si companiile, atunci cand vor decide ca nu vor mai investi decat in oamenii-cheie ai organizatiei. Pentru a supravietui perioadei de criza, va fi necesar ca oamenii importanti dintr-o firma sau organizatie sa acumuleze cat mai multe skill-uri si abilitati.