Ce alegi?
Sa incepem cu ceva despre care stie toata lumea, sunt sigura: facebook.com. Acest website a fost infiintat de niste studenti, Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz si Chris Hughes de la Harvard Business School. Initial a fost creat sub ideea unui portal privat pentru studentii universitatii, dar, in scurt timp, s-a extins, astfel ca, in prezent, sunt aproximativ 600 de milioane de utilizatori activi pe acest site de socializare.
Ce inseamna de fapt facebook.com?
Un raspuns amuzant, totodata sarcastic adresat sub forma de intrebare, a fost dat de Entertainment Weekly, cand a inclus site-ul in lista "best of": "Cum ne-am fi putut spiona fostii , aminti de zilele de nastere ale colegilor de serviciu sau prietenilor, ne-am fi enervat prietenii prin , mesaje, tagguri sau orice alte nebunii inainte ?"
Ei bine, reteaua de socializare nu este doar atat, aceasta este latura amuzanta a portalului. Acesta poate deveni foarte usor un CV pentru un angajator si, mai nou, la fel ca si Gmail, Yahoo! Mail, posta electronica. Ce sa vrei mai mult, un site care poate sa le faca pe toate.
Aici pot si companiile care nu doresc sa investeasca bani sau doresc sa investeasca, dar capitalul pentru marketing on-line este redus, sa isi construiasca imaginea si sa o dezvolte foarte puternic.
Coca-Cola este unul dintre cele mai puternice branduri din online, pe facebook.com are peste 30 de milioane de like-uri, adica, 30 de milioane din cei peste 600 de milioane de utilizatori ai site-ului plac acest brand, care isi etaleaza informatia despre noile produse, campanii, concursuri pentru consumatorii intr-un mod exclusivist: "doar pentru utilizatorii de facebook, acestea sunt informatiile noastre. Sigur, le gasiti si pe site, dar de ce sa va deranjati sa deschideti o pagina noua pentru a afla lucruri despre noi, fiti fara griji, va informam noi cu un singur click al butonului de facebook."
Desi, la inceput, ideea a fost ca acest site sa fie destinat studentilor si nu oricaror studenti, ci doar unui grup select de studenti de la Harvard, acum orice poate si isi cam face un cont pe facebook.com. Barack Obama are cont, Kim Kardashian, Mircea Cel Batran are, a, da, Bianca Dragusanu are cont pe facebook.com.
Si ca tot veni vorba de persoane publice, pentru ele este un foarte mare plus acest portal. Nici nu va puteti imagina cate persoane ii scriu, in fiecare zi, lui Jennifer Lopez ca o plac, o iubesc, o invideaza, o divinizeaza, o cred proasta, o cred puternica, o urasca etc. Prin aceste site-uri de socializare V.I.P.-urile pot pastra legatura mult mai usor cu fanii. De exemplu, cand Oprah a sustinut ultima aparitie in emisiunea care a consacrat-o, a scris o scrisoare pe care a facut-o publica in discursul ei de adio, iar apoi, a doua zi postat-o pe facebook, unde peste 14.100 de oameni au citit-o si careia i-au dat un Like.
Intrebarea este cine nu are, in ziua de azi, cont pe facebook si mai important, cum il administrezi daca ai un astfel de cont?
Din punctul meu de vedere, oricine vrea sa fie "cool" are un cont pe facebook.com, dar nu oricine stie exact cum se mananca acest portal stie sa il si foloseasca in avantajul sau. In prezent, din cei 600 de milioane de utilizatori, cel putin o cincime nu isi "ingrijesc" contul. Din pacate, cum a spus si presedintele Statelor Unite intr-un interviu, odata ce permiti unei informatii sa apara in online, aceasta nu mai dispare niciodata, orice ai face.
Ideea acestui articol nu este sa facem un top al celor mai bune site-uri de socializare, ci sa expunem cateva dintre ele, pentru a te informa despre ce poti face in online, altceva descat shopping si porno.
Asadar, cea de-a doua retea pe care am ales-o este LinkedIn. Eu, personal, tin foarte mult la aceasta retea. Imi place, mi se adreseaza, avem o relatie deschisa, pana acum nu ne-am certat niciodata in mai bine de un an si jumatate.
A fost lansata in mai 2003 si aceasta este reteau destinata networking-ului profesional. Sub nicio alta emblema, aceasta retea nu functioneaza, ea este destinata exclusiv partii profesionale de socializare. Oricine stie ce inseamna corporatie, companie, brand, extindere, evolutie, dezvoltare ar trebui sa cunoasca ideea pe care a fost fondat acest site, iar acest video explica concret ce inseamna LinkedIn:
Ei bine, daca ai o mica afacere si in ultima perioada ai crescut, desi cu criza este cam dificil si nu stii exact la cine sa apelezi in diverse probleme, atunci apeleaza la contactele tale de pe LinkeIn pentru sfaturi. Aceasta retea a fost infiintata pentru a construi legaturi pentru aria profesionala, pentru a interconecta persoanele intre ele, pentru a usura munca de cautare, pentru a face un sistem mai usor de utilizat si de cautat anumite functii si servicii.
Cu cei peste 100 de milioane de detinatori de conturi pe aceasta retea de socializare, site-ul s-a extins in peste 200 de tari din intreaga tara. Fondatorii site-ului, Reid Hoffman, Allen Blue, Konstantin Guericke, Eric Ly si Jean-Luc Vaillant, de la inceput, au decis ca acest portal sa fie destinat relatiilor profesionale, unde oamenii isi pot uploada chiar si CV-ul in format PDF, Microsoft Word sau HTML.
Oamenii iti pot oferii recomandari, iar pentru a te promova pe tine, ca si om al muncii, angajat, expert in anumite domenii, poti upload proiecte la care ai participat sau pe care le-ai creat, articole pe care le-ai scris, de exemplu.
Partea care pe mine ma incanta in mod deosebit, este aplicatiile pe care le poti conecta profilului tau. De exemplu eu am TripIt, o aplicatie care iti permite sa scri despre locurile unde vei merge, poti descrie activitatile pe care le vei face, perioada pe care o vei petrece acolo. Ba mai mult, chiar poti sa iti planifici toata calatoria prin acea aplicatie, iti ofera posibilitatea de a-ti inregistra datele avionului, a hotelului sau a masinii de la firma de inchiriat masini, daca doresti.
Totodata se poate interconecta cu Twitter, Amazon, Events, WordPress, BlogLink, SlideShare sau altele. In concluzie, acest site iti este la dispozitie pentru promovare personala, dar si pentru interconectare cu alte persoane, pentru a-ti dezvolta reteau business.
KeyPeople este o comunitate premium a oamenilor de afaceri, care se adreseaza exclusiv persoanelor care influenteaza din pozitii de conducere sectorul de business din Romania. La fel ca si LinkedIn, reteaua KeyPeople este o retea de socializare business, care iti permite contactul rapid cu utilizatorii de acest tip din Romania.
Exista peste 16.500 de manageri din categoriile middle si top inscrisi in reteaua KeyPeopl. Gazda, redactia DailyBusiness.ro, "pazeste usa" de intrare si garanteaza pentru calitatea oamenilor de aici. Dar, mai important, este o comunitate romaneasca, unde invitatii comunica usor intre ei si se pot cunoaste in viata reala.
YouTube este liderul pe piata de online a portalurilor de videouri, utilizatorii pot viziona si incarca clipuri in format video. Infiintat in februarie 2005, fondatorii, Steve Chen, Chad Hurley si Jawed Karim, l-au vandut in noiembrie 2006 pentru 1.65 miliarde de dolari companiei Google Inc. Am gasit un numar incredibil in cercetarea pentru acest articol: 14 miliarde. Acesta este numarul de video-uri care au fost uploadate pe site pana in mai 2010, 48 de ore de videouri sunt uploadate in fiecare minut. In timp ce tu citesti aceasta pagina a articolului, se uploadeaza aproximativ 192 de ore de videouri pe acest portal. Dupa Google si facebook.com, YouTube este al treilea cel mai vizitat site in prezent.
Noii detinatori ai site-ului au incheiat contracte cu cei de la MGM, Lions Gate Entertainment si CBS pentru a le permite sa urce pe site filme si seriale TV acompaniate de reclame. La fel ca si pe facebook.com, YouTube-ul este un bun loc pentru branduri de a-si promova produsele, concursurile, reclamele, ofertele, iar pentru artisti muzica, filmele, campaniile pe care le sustin sau in care participa.
Ei bine, cand un cantaret sau o cantareata uploadeaza o noua melodie pe care au compus-o, daca nu face in prima saptamana cateva sute de mii de vizualizari, nu este o melodie buna. De exemplu, unele dintre cele mai multe vizualizari din istoria YouTube le-a avut Lady Gaga cu BadRomance si Telephone cu sute de milioane de vizualizari in cateva luni de la lansare.
O simpla atasare a videoclipului pe pagina de pe facebook.com si Twitter si, odata cu vizualizarile, vin si like-urile si comentariile, astfel se creeaza un cerc care foarte repede aduce recunoastere si, evident, reputatie.
Mai nou, se utilizeaza o tehnic de marketing, prin care piesele si filmele ar trebui sa creasca si anume teaserele. Inainte ca trailerul unui film sa fie lansat oficial, se ofera publicului cateva secunde din acesta. La fel se face si cu melodiile, doar cateva secvente din videoclip si cateva note muzicale. Prin intermediul YouTube-ului, formatiile isi lanseaza oficial noile videoclipuri, persoane cer 1 milion de dolari. Un alt exemplu ar fi video blogul. Un cont pe YouTube poate inseamna si un videoblog, dar si o forma de instruire. O povestioara amuzant, o colega imi spunea ca a invatat de pe YouTube cum sa gaseasca Uraniu in natura. Dar, pe langa uraniul din natura sunt numeroase persoane de la care poti invata cum sa te machiezi sau cum sa faci anumite feluri de mancare, cum sa construiesti diverse lucruri sau cum sa dansezi vals, tango sau alte forme de dans de societate sau de strada, la fel ca si trucuri cu cartile.
Sau o foarte amuzanta idee prin a te apropia de vedeta de care iti place, prin intermediul YouTube-ului. Jessica Alba a fost suspa unei competitii: de a nu clipi. Iar aceasta a postat un video prin care a reusit sa il invinga pe Kevine, cel care i-a propus acest concurs. Acesta este un mod prin care vedetele se apropie de fani.
Asadar, YouTube-ul este o usa deschisa spre informatie si educare, chiar daca nu sub forma traditionala.
Twitter este un site de socializare, fondat de Jack Dorsey, Noah Glass, Evan Williams si Biz Stone, lansat in iulie 2006. Ceea ce este interesant la acest site este faptul ca iti impiedica accesarea la mai mult de 140 de caractere per tweet (mesajul pe care il postezi).
Acest site are peste 200 de milioane de utilizatori in intreaga lume, care genereaza aproximativ 190 de milioane de tweet-uri pe zi. Site-ul, printre celelalte site-uri de socializare, are cea mai mare rata de popularitate in randul vedetelor, care il folosesc ca pe un jurnal al activitatiilor sau ca o pagina dintr-o revista mondena de informare.
Dar sa nu ne aruncam cu capul inainte, in Romania, Vodafone a facut un lucru foarte practic folosindu-se de Twitter si anume: VodafoneBuzz. Acest cont l-au infiintat pentru a servi utilizatorilor de Twitter pentru a sta la dispozitie cu raspunsuri la nedumeririle pe care le au clintii in legatura cu diversele probleme pe care le expun.
Vedetele au un tratament special pe acest site. Poti identifica o persoana publica prin amblema pe care o poarta in dreptul numelui. Prin acest site vedetele raspund repede si la obiect intrebarilor si cerintelor fanilor. Dintre toate vedetele momentului Lady Gaga este una dintre cele mai urmarite persoane publice.
Un cont pe Twitter inseamna conectarea rapida si succinta, 140 de caractere, cu ceilalti oameni pe care ii urmaresti si care te urmaresc. Daca este o persoana careia sa ii place sa comunica mult, nu cred ca este locul special dedicat tie. In schimb acest site se incadreaza in top 10 cele mai vizitate site-uri de pe internet la momentul actual.
Myspace, inainte de toate celelalte retele sociale, a fost un bum pe internet, iar prin 2006 a devenit cel mai popular site accesat.
Acest site interesant si dedicat distractiei, reuneste oamenii pentru a savura muzica, filme, jocuri si multe altele. Dupa ce acesta a fost detronat de cel mai mare competitor al sau, facebook.com, este intr-o continua scadere din punct de vedere al numarului de membrii.
Muzica, videoclipuri, poti gasi orice legat de divertisment pe acest site, celebritati, evenimente, ce este la moda, ce celebritati sunt in voga, iti poti crea playlist-uri, poti afla ultimele stiri si iti poti personaliza pagina.Acest site este dedicat delectarii pentru cei aproximativ 30 de milioane de membrii.