Ce iti ramane de la scoala cand , sa spunem, ai 30 de ani si un copil pe care il trimiti acum in locul tau la scoala , in clasa intai ? Daca ti-a placut cartea, vei pastra deprinderea si placerea de a invata si unele cunostinte pe care le-ai retinut ca elev pentru ca te interesau si poate ca te mai intereseaza si acum.
Dar daca esti ca majoritatea elevilor, ca majoritatea actualilor adulti, pun pariu ca nu a ramas mare lucru din ce ai invatat la scoala. In afara de amintirile fericite ale unor vremuri fara griji.
Ceea ce ramane nu este vizibil. Pentru ca nu este la suprafata. Este in adancul mintii noastre. In subconstient. Acolo au fost inregistrate si depozitate toate intamparile, toate experientele din anii de scoala. Iar daca ele au fost traite cu intensitate sau au fost repetate deseori, s-au intiparit profund in subconstient si au devenit tipare mentale. Credinte, repere. Ele ghideaza viata noastra ceas de ceas, zi de zi, fara sa ne dam seama. 99% din viata o traim pe pilot automat, apeland la programe mentale adanc inradacinate in subconstientul nostru in timpul copilariei si anilor de scoala. Viata noastra este de fapt expresia acestor credinte si convingeri pe care le-am dobandit in primii ani de viata si de scoala.
Un copil care primeste note proaste si este de fiecare data admonestat de invatatoare cu un "Nu e nimic de capul tau !" va inregistra in subconstientul sau aceasta afirmatie ca pe o instructiune de program. Mai tarziu, cand in clasele mai mari sau in anii de liceu va mai auzi de la profesori replici asemanatoare, de genul "Nu o sa iasa nimic bun din tine !" mesajul initial va fi intarit si transformat in convingere. Copilul respectiv va avea sanse mari sa devina un ratat, un esec profesional si social. Mintea lui subconstienta a fost programata sa caute in experientele vietii dovezi ca el nu este bun de nimic.
Elevii care invata la scoala ca "Banii n-aduc fericirea " vor avea mari probleme financiare cand vor fi adulti. Cu atat mai mult cu cat aud si acasa asemenea afirmatii. Tiparele mentale gresite formate in scoala si cu sprijinul parintilor vor fi o frana serioasa in calea viitoarei lor prosperitati. Este foarte greu sa castigi multi bani cand "stii" ca ei nu iti aduc fericrea, ci dimpotriva !
In afara de virusii mentali transmisi de dascali, elevii invata si de la cei din clasele mai mari. Invata, de pilda, ca "Fumatul este un semn de barbatie" . Daca vor incepe sa fumeze de mici, la inceput pe ascuns, cand vor fi mari sau adulti nu vor putea renunta usor la acest viciu. Pana cand din mintea lor nu va fi sters acest mic programel : "Fumatul este un semn de barbatie" .
Lista lucrurilor gresite pe care le invata copiii nostri la scoala este mai lunga, din pacate. Mecanismul este mereu acelasi. Ceea ce este repetat de persoanele cu autoritate in fata elevului - dascali, colegi din clase mai mari - este inregistrat si intiparit in subconstient, devenind instructiune de program pentru viata lui de adult. N-ar trebui sa ne mai mire procentul atat de mare de oameni saraci si debusolati din societatea romaneasca. Tiparele mentale gresite functioneaza tragic pentru ei.
Ce ar trebui facut ? Parintii nu trebuie sa lase toata sarcina educatiei pe seama scolii. Mintea copilului trebuie hranita cu exemple pozitive, cu incurajari si ganduri pozitive, asa cum, pentru a creste mari si sanatosi, le dam mancare buna si vitamine. Multi parinti isi inscriu copiii la cursuri de arte martiale pentru ca ei sa se poata feri de posibilii agesori. Dar s-au gandit ca odraslele lor sunt supuse unei permanente agresiuni mentale, prin ceea ce aud si vad in scoli sau, mai rau, la televizor ?