Eu una salut initiativa ceselor de moda de a realiza designul pentru unele telefoane mobile pentru ca reusesc sa faca dintr-un aparat folosit pentru comunicare verbala, unul care poate sa comunice moda. Dar ce este moda asta pana la urma? Raspunsurile sunt variate, de la cele mai filozofice pana la cele mai simpliste si naive. Moda poate fi in orice, de la haina de blana pe care o porti iarna, la, iata, telefonul mobil. Si aici ma refer la ultimele tendinte... sau fite? In materie de telefoane mobile, ma gandesc la telefoanele care au avut norocul sa fie gandite de creatorii de la marile case de moda de lux: Dolce&Gabbana, Prada, Giorgio Armani, Julian McDonald sau Cath Kidston.
Cu siguranta ca aceste telefoane exista in primul rand pentru a fi observate, si abia apoi pentru a rezolva problemele de comunicare. Iata ca telefonul mobil nu mai este ceea ce era odata, un simplu instrument de comunicare. A devenit un accesoriu de lux. Bineinteles ca vorbesc de cateva cazuri izolate de telefoane gandite de case de moda.
La inceput a fost Cath Kidston. Chiar daca la noi nu este asa cunoscuta, compania Cath Kidston Ltd este foarte apreciata in Marea Britanie unde produce materiale textile si o paleta larga de obiecte pentru casa si copii, toate purtand marca designerului Cath Kidston, care este si creative director. Pentru Nokia compania a realizat o serie de carcase foarte haioase si colorate. Modelele propuse cam acum un an au fost destul de contestate deoarece nu aduceau nimic nou, decat un aer vintage. Existau deja companii care iti personalizau telefonul cu modelele propuse de Cath Kidston.
Dupa aceasta tentativa, pentru unii reusita, pentru altii nu, a venit modelul Dolce&Gabbana de la Motorola. Asta se intampla cam acum doi ani. Mie sincer nu mi-a placut acel model. Avea gravat cunoscutul logo, iar la livrare primeai un pandantiv cu initialele din aur D&G. Asta da model exclusivist. Era ceva auriu/argintiu si imens, cum sa scot asa ceva din geanta dimineata la metrou? Cat de sclava a modei sa fii pentru a-ti lua un telefon inscriptionat, deloc discret, D&G?
Ok, am mentionat aceste doua tipuri de telefoane mobile doar pentru ca se incadrau in tiparul articolului, nu pentru ca ar fi fost produse al caror prim atu sa fie performantele tehnologice. Acum vin adevaratele modele care sunt exemplul clasic de ce se poate intampla cand moda se intalneste cu tehnologia.
Primul pe lista este mobilul LG in realizat in parteneriat cu Prada. Cu acest model casa de moda italiana a demonstrat, daca mai era nevoie, ca isi poate pune foarte bine amprenta si pe ceva care nu este dintr-un material textil. Am realizat astfel ca accesoriile nu se mai limiteaza doar la pantofi sau o geanta cool. LG Electronics, pionierii coreeni ai produselor electronice au produs in colaborare cu Prada un model de telefon. Ce este asa special la el? In primul rand arata foarte bine, pot sa il aleg cu ochii inchisi dintr-un morman de telefoane mobile. Dar este scump, normal. Un telefon de lux nu poate fi ieftin. Nu as vrea sa-ti vorbesc despre detalii tehnice, este clar ca telefonul este megaperformant. Un singur lucru vreau sa mentionez: tastatura clasica cu butoane a fost inlocuita de ecranul touch screen (sa fie o strategie, un fel de raspuns la iPhone? Eu zic ca da, evident). Rezultatul este un mobil chic si elegant, creat pentru femeile care iubesc brandul.
Hi-tech fashion phone nu se opreste la Prada. Mai sus a fost numai inceputul. Casa de moda Giorgio Armani a lansat la finalul anului trecut un mobil realizat in colaborare cu Samsung. Parca deja se contureaza un sablon de succes: casa de moda italiana + companie de electronice coreana = telefon mobil ultra chic. Acest telefon a fost receptat ca raspunsul Samsung la Prada Mobile sau la iPhone. Ce aduce el nou? Este in primul rand mai mic decat rivalele, si mie una mi se pare ca are un aer barbatesc. Asteptam lansarea televizorului GA. Da, ai citit bine o sa ne uitam in curand la televizorul Giorgio Armani.Ultimul pe lista vine de la Nokia. Este vorba despre modelul Nokia 7900 Crystal Prism realizat in colaborare cu designerul Frederique Daubal. La noi telefonul a fost lansat la finalul lunii ianuarie. Are o culoare care nu poate sa nu-ti scape, mov. Iese lejer din seria telefoanelor lucioase cu touch screen de mai sus. Si nu stiu ce zici tu, dar mie mi se pare cam colturos si neprietenos, parca venit de undeva din spatiu. Cred ca designerul este pasionat de triunghiuri. Pentru taste ai la dispozitie 49 de culori pe care le poti schimba oricand si daca cele 49 de culori nu te multumesc, poate ca iti vor fi de ajuns cele 16 milioane de culori ale ecranului.
Am putea sa mai adaugam pe lista telefonul facut de Levi's sau modelul creat de Porsche. Este un semn ca brandurile nu vor sa se plafoneze prin dorinta lor de a ataca si un alt domeniu decat cel in care s-au consacrat?