Cu toate ca agentiile de turism sunt obligate sa precizeze si sa explice diferentele dintre categoriile de clasificare a hotelurilor din diferitele tari de destinatie - clasificarea fiind facuta la nivel national si neexistand vreo lege internationala care sa reglementeze standardele hoteliere, agentiile de obicei evita, sa discute acest aspect inaintea semnarii contractului, lasand consumatorul sa identifice prin propria experienta deosebirile intre un hotel de 3 stele in Romania si echivalentul sau intr-un oras din alta tara europeana.
In scopul eliminari acestor neclaritati, Centrele Europene ale Consumatorilor din Uniunea Europeana (ECC-Net) au decis sa intreprinda o evaluare comparativa la nivelul Uniunii Europene, intitulata "Compararea criteriilor minime de clasificare a hotelurilor de 3 stele din UE".
La realizarea acestui studiu au participat toate cele 27 de Centre Europene pentru Consumatori plus Norvegia si Islanda. Coordonatorul principal al studiului a fost ECC Romania.
Scopul principal al acestui studiu este acela de a oferi consumatorilor europeni un instrument practic de alegere a unui hotel de 3 stele, in functie de preferintele lor, oriunde in Uniunea Europeana.
Sistemele de clasificare a hotelurilor difera de la o tara la alta; unele criterii apar in toate sistemele de clasificare iar alte nu. Acest lucru este posibil pentru ca, nu exista la nivelul Uniuni Europene nicio legislatie reglementata in acest sens.
In ciuda diferentelor nationale, studiul a pus in evidenta unele caracteristici comune:
- In majoritatea tarilor (18), hotelurile de 3 stele trebuie sa aiba serviciu de primire in permanenta sau la cel putin un serviciu de primirea temporara
- Hoteluri de 3 stele in (aproape) toate tarile ofera acces la internet, acces la PC-uri si un seif la receptie
- In 25 de tari hoteluride 3 stele trebuie sa accepte plata cu card+ul de credit sau de debit.
- In majoritatea tarilor (19), angajatii de la receptia hotelului de 3 stele vorbesc o limba straina in plus fata de limba nationala
- In toate tarile, un hotel de 3 stele ofera servicii de micul dejun; in 17 tari, de asemenea, sa furnizeaya pranz si / sau cina.
- Servicii suplimentare cum ar fi masina de spalat, calcat si servicii /facilitati de parcare fac parte din categoria de service minime
- Cea mai mare camere la un hotel de 3 stele se afla in Danemarca (18 m²), Islanda, Belgia, Luxemburg si Portugalia (17 m²).
- Cele mai mici camere la un hotel de 3 stele sunt in Regatul Unit (8,4 mp), Slovenia (12 m²), Slovacia (12,6 mp), si Franta (13,5 mp).
- Aproape toate camerele unui hotel de 3 stele veti gasi radio, TV si telefon.
- In unele tari (8), este o obligatoriu pentru un hotel de 3 stele sa ofere aer conditionat, service de mini-bar si pat pentru copil la cerere.
- In 5 tari, se poate fuma in camera de hotel (Belgia, Franta, Irlanda, Portugalia si Slovenia). In Marea Britanie, toate camerele hotelului sunt pentru nefumatori
- In 10 tari, este o obligatorie oferirea de camera destinate persoanelor cu handicap. In unele tari accesul in cladire trebuie sa fie adaptat pentru persoanele cu handicap.
- Toate hotelurile de 3 stele, trebuie sa aiba bai individuale si sa ofere gel de dus si / sau sampon
Legislatia comunitara prevede ca organizatorul calatoriei are obligatia de a pune la dispozitie informatii precise despre pachetul propus, inclusiv despre transport, cazare, masa, itinerarii si cerinte de asigurare asta in cazul in care se apeleaza la serviciile unei agenti de turism.Tabelul poate fi accesat pe site-ul www.eccromania.ro.
ECC Romania ofera o serie de sfaturi pentru consumatori care isi rezerva singuri hotelul in Europa.
Cautati cat mai multe oferte. Nu va opriti la una singura. Concurenta este acerba si fiecare are ceva de oferit!!!
In cazul in care calatoriti pentru prima oara in afara tarii, cititi datele elementare despre legislatia tarii in care veti calatorii.
Nu va bazati pe sistemul de clasificare al hotelului. Chiar daca hotelul este prezentat ca fiind de 3 stele, asigurati-va ca asa si este. Sunati la receptive si intrebati, intrati pe internet, pe site-ul hotelului si verificati.
Verificati site-ul oficial al hotelului. Daca hotelul are un site oficial, este bine sa incepeti cu el. Desigur, orice site oficial va avea o prezentare pozitiva, fiind vorba aici, in primul rand, de marketing. Insa, din informatiile prezentate, va puteti da seama de unele aspecte: tipul de constructie (o singura cladire sau un complex de cladiri), pozitionare (locatia hotelului), preturi (in cazul in care sunt disponibile), istoria hotelului (unele hoteluri pot avea o istorie foarte interesanta, care aduce un plus de atractivitate) etc.
Accesati forum-urile. Clasificarea unui hotel nu va spune nimic cu privire la amplasarea acestuia; stil, decor, daca este potrivit pentru persoane in varsta, familii tinere cu copii sau adolescenti; sau daca mobilierul este uzat sau nou. Verificati sunand la receptia hotelului sau verificati de internet, pe forum-uri, ratingul hotelului. Forumurile pot fi o sursa utila, dar cu mentiunea ca veridicitatea celor spuse acolo nu poate fi garantata.
Verificati si site-urile de specialitate. Fiecare hotel, pe site-urile de specialitate are la inceput o categorie utila, care arata cate puncte a primit pentru tipul de turist caruia ii este recomandat/care este potrivit pentru acel hotel (tineri, familii etc). O alta categorie este cea a voturilor primite pentru gradul de satisfactie: foarte bun, mediu, saracacios, groaznic etc.