Mai sunt ele de actualitate?
Nu m-as grabi sa spun, ca Martin Scorsese, ca am trait intotdeauna sub presiunea unui sentiment de vina. Poate ca, ortodoxa fiind, n-am apucat sa explorez suficient aceasta remuscare de origini catolice. Nefiind o crestina practicanta, cele 10 porunci au fost prezente in viata mea cu moderatie, focusandu-ma cu adevarat doar asupra ultimelor cinci.
Pentru ca, da, mi s-a mai intamplat sa am alti idoli (Dumnezeu stie cat zei pagani de secta pop-rock am venerat!), iar odata cu ei au venit automat si chipurile-cioplite, cel mai adesea sub forma posterelor si altor feluri de memorabilia. De asemenea, au fost ocazii in care nu m-am putut abtine sa nu iau numele Domnului in desert dar cine n-a mai scapat cate o injuratura? De poftit la bunurile aproapelui, se asemenea am poftit. E suficient sa te gandesti la viata pe care o duc Brad si Angelina si altii asemenea lor despre care vrand -nevrand citim si auzim zilnic. Dar oare imi sunt ei atat de apropiati? Dar da, am poftit la casa jobul si, ocazional, la iubitul altcuiva. Si nu intotdeauna mi-am cinstit parintii, cu atat mai putin in adolescenta, cand ma suparau atat de des si atat de mult. Nu mi-am tradat insa niciodata prietenii si familia. Cat despre preacurvit, la fel ca George Constanza, as vrea sa clarificam mai intai care sunt gesturile care ar putea intra sub aceasta incidenta: un gand necurat, o imbratisare, un sarut? De furat, am furat o singura data; o rochita roz de papusa Barbie pe care mama, cateva luni mai tarziu cand a gasit-o, m-a obligat sa o inapoiez si sa-mi cer scuze politicos. De ucis, bineinteles, nu. Cat despre ziua de duminica, Dumnezeu mi-e martor ca o cinstesc facand cat mai putin posibil, in fiecare saptamana.
Un model de conduita pentru o viata echilibrata
Nu mi-am propus sa fiu blasfemica si sa iau in deradere convingerile semenilor mai evlaviosi decat mine. Punctul pe "i" pe care incerc sa-l pun vizeaza valabilitatea acestor porunci in contextul lumii actuale in care traim. Pentru ca, lasand la o parte iubirea si grija fata de aproapele, ele au functionat timp de secole drept o modalitate de control, chiar una legislativa daca vreti, avand in vedere puterea pe care clericii au detinut-o pana nu de mult asupra populatiei. Sa nu furi, sa nu preacurvesti, sa nu depui marturie falsa si sa nu ucizi impiedicau hotia, adulterul, tradarea, respectiv crimele. Azi, insa, avem legi propriu-zise care au grija sa nu sarim calul. Sa nu furi, sa nu preacurvesti, sa nu depui marturie falsa si sa nu ucizi impiedicau hotia, adulterul, tradarea, respectiv crimele. Azi, insa, avem legi propriu-zise care au grija sa nu sarim calul. Pot fi ele insa privite drep un model de conduita aducatoare de armonie, promovand de fapt un trai echilibrat? Da, daca le citesti printre randuri. In fond, cate asa zise filozofii Zen nu vorbesc, cu alte cuvinte, despre acelasi lucru? Pentru a ne lamuri, am cerut parerea celei mai avizate persoane sa cantareasca acest lucru: un life-coach. Iata ce ne-a spus Dana Burghel, director executiv la Learning About.
Am fost bucuroasa sa constat ca parerile noastre coincid: "Nu cred ca avem nevoie de porunci pentru a ne trai viata. Cred ca a fi tu insuti, cu bune si cu rele, fara compromisuri care sa ne amarasca viata, fara minciuni care sa ne perverteasca viata, fara masti care sa ne subtieze spiritul este indeajuns. Eu doar stiu ca sunt o scanteie de dumnezeire si ca sunt pe cale sa invat sa traiesc in prezent, clipa de clipa. A fi aici exact acum probabil ca este cel mai minunat lucru care ni se intampla! Iar noi uitam ca ni se intampla in fiecare clipa!" Cum ramane atunci cu cele zece porunci, nu se bat ele cap in cap cu ideea de carpe diem? Da si nu. "Toate poruncile tin de bunul simt. Mai ales ultimele, de la 5 la 10: sa-ti respecti parintii, sa nu ucizi, sa nu fii desfranat, sa nu furi, sa nu depui marturie mincinoasa, sa nu poftesti ce au ceilalti. Este extrem de normal, pentru o persoana integra sa se comporte astfel, evident in limitele 'normalitatii' si am pus normalitate in ghilimele, pentru ca fiecare are normalitatea lui", spune Dana Burghel.
"Cred ca fiecare le intelege prin prisma propriilor perceptii, credinte, experiente, prin prisma culturii si a educatiei. Poti fi habotnic si merge "dupa litera legii" sau un om normal, care se comporta absolut omeneste. Dupa mine, cel mai important este sa fii congruent cu tine insuti, mi se pare de exemplu un mai mare rau sa poftesti la o felie de tort si sa te obsedeze ca nu poti manca, decat sa o mananci pur si simplu fara regrete si sa-ti continui postul sau dieta respectiva. Mi se pare chiar de prost gust ideea de post, mers la biserica si altele de acest gen numai pentru un gen de socializare, de 'asa trebuie' sau mai rau, pentru ca s-ar putea sa conteze la un moment dat. Sa luam, asadar, din ele exact ce si cat ni se potriveste si sa ramanem congruenti cu noi insine. Nesinceritatea fata de tine insuti mi se pare cea mai mare greseala, te dezumanizeaza fata de tine, punand masti doar pentru ceilalti, si totul pentru niste idei sau convingeri de care nu esti prea sigur".
Gandindu-ma la cele spuse de Dana Burghel, am incercat sa descifrez cele 10 porunci din perspectiva atingerii echilibrului interior, pentru a trai impacat cu tine insuti. Am fost surprinsa sa vad cate adevaruri zen se ascund, timid, printre randurile lor.
1. "Sa nu ai alti Dumnezei afara de Mine". Personal, cred ca nu ar trebui sa crezi decat in tine. Si nu, nu este un imbold ateu. Pentru ca, daca dai dovada de credinta, iubire si speranta, caci acestea sunt pana la urma valorile crestine, esti deja un om mai bun. "Eu cred ca Dumnezeu nu este 'acolo sus', ci este aici cu mine, in tot ceea ce sunt si ce fac", spune Dana Burghel.
2. "Sa nu-ti faci chip cioplit, nici vreo infatisare a lucrurilor care sunt sus in ceruri, sau jos pe pamant. Sa nu te inchini inaintea lor, si sa nu le slujesti". Aceasta porunca este impotriva crearii unui idol, o reprezentare vizibila a lui Dumnezeu. De acord, dar nu cumva asta contravine cu toate principiile enuntate vreodata de o religie, fie ea crestinism, islamism sau iudaism? Credinta nu ar trebui sa fie supusa exhibitionismului. Este ceva intim si ar trebui pretuita ca atare.
3. "Sa nu iei in desert Numele Dumnezeului tau”. Sa nu injuri, sa nu blestemi si, cel mai important, sa nu judeci pe nimeni. In acest fel, nu te incarci cu energii negative.
4. "Adu-ti aminte de ziua de odihna, ca s-o sfintesti". Pentru ca bunatatea isi are radacinile in interior, iar o minte tulbure rar iti va putea fi de ajutor. Odihneste-te, ingrijeste-te si iubeste-te. Abia apoi ii vei putea iubi pe ceilalti.
5. "Cinsteste pe tatal tau si pe mama ta". Pentru ca altfel privim spre viitor cand ne cunoastem si ne pretuim radacinile.
6. "Sa nu ucizi". Pentru ca nu avem drept decat asupra propriei vieti. Cat despre actul in sine, nu ar trebui limitat doar la sensul propriu, atrage atentia Dana Burghel. "La fel de important e sa nu ucizi ganduri, sentimente, vise, sperante..."
7. "Sa nu preacurvesti". Monogamia are din ce in ce mai multi adepti in zilele noastre. Si pe buna dreptate. Dragostea adevarata este intotdeauna dublata de respect.
8. "Sa nu furi". Pentru ca oricum nu te vei putea bucura niciodata cu adevarat de ceva care nu e pe deplin al tau. Asadar, chiar merita sa privezi pe cineva de ceva drag lui?
9. "Sa nu marturisesti stramb impotriva aproapelui tau". Pentru ca nimic nu e mai apasator decat o constiinta incarcata.
10. "Sa nu poftesti casa aproapelui tau; sa nu poftesti nevasta aproapelui tau, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici magarul lui, nici vreun alt lucru, care este al aproapelui tau”. Sa inveti sa te bucuri de ceea ce ai si sa pretuiesti lucrurile simple la adevarata lor valoare. In viata, cred ca de fapt asta e cea mai mare provocare.
In incheiere nu pot sa nu-mi amintesc de George Carlin, care s-a incumetat sa reduca cele 10 porunci la doar 2, lucru care, dupa cum el insusi spune, i-ar fi usurat considerabil munca lui Moise, care le-ar fi putut purta cu el in buzunar: sa fii sincer si sa nu-ti inseli partenerul de viata (1), sa nu-ti faci un scop din a nu ucide pe nimeni decat, desigur, daca e vorba de oameni care se roaga la alt om invizibil decat al tau (2). Doua porunci capitale care s-ar putea anula daca am respecta o a treia: "sa ne tinem fiecare religia doar pentru noi”.