In unele orase din lume, mersul pe bicicleta este mult mai popular decat mersul cu masina sau cu mijloacele de transport in comun. Avantajul este ca aerul este mult mai curat si, in plus, nu iti faci atatia nervi in trafic. Unde mai pui ca mersul cu bicicleta nu te constrange sa urmezi anumite trasee, deci poti vizita in voie ce vrei si cand vrei, fara sa te gandesi ca va trebui sa mai cheltuiesti bani si pe taxi pentru a ajunge acasa.
Daca nu vrei sa te desparti de bicicleta nici in vacanta, atunci noi iti propunem 10 locuri bicycle-friendly unde te vei putea bucura de toate facilitatile mersului pe doua roti:
1. Amsterdam - Olanda – capitala bicicletelor
Stiai ca 40% din populatia orasului Amsterdam calatoreste pe doua roti? Ei bine, de aceea orasul este supranumit capitala mondiala a bicicletelor. Orasul este construit astfel incat mersul cu acest mijloc de transport sa fie incurajat. De la business people si pana la bunici si copii, toti folosesc bicicleta pentru a ajunge la destinatie. Pentru cei care se deplaseaza cu bicicletele au fost create rute speciale pentru ca biciclistii sa calatoreasca in siguranta. Odata cu aparitia lor, numarul persoanelor care calatoresc pe doua roti a crescut simtitor. De asemenea, in Amsterdam se investeste continuu in dezvoltarea si facilitarea mersului cu bicicleta. Spre exemplu, in viitorul apropiat se planuieste construirea unei “parcari de biciclete” de 10.000 de locuri chiar la gara centrala.
2. Portland, Oregon - Statele Unite
Multi din locuitorii din Portland fac naveta pentru a merge la serviciu. De aceea,. Autoritatile de aici au creat un program pentru navetistii cu venituri mici. In cadrul programului, acestia beneficiaza de biciclete echipate cu faruri, lacat si lant anti-furt, casca de protectie, pompa, o trusa de scupe, o harta si o pelerina de ploaie. Cu asa dotari sa tot faci naveta de acasa pana la serviciu si inapoi.
Nu in ultimul rand, orasul beneficiaza de o retea de piste care fac legaturile cu toate partile orasului, lucru care i-a determinat pe locuitori sa schimbe masinile personale sau autobuzele cu mersul pe doua roti.
3. Boulder, Colorado - Statele Unite
Rute speciale si programe in scoli. Cei de aici iau mersul cu bicicleta in serios! Mersul pe doua roti este extrem de promovat si incurajat in Boulder. Spre exemplu, una din scolile din acest oras se poate mandri cu un procent de 75% din elevi care folosesc acest mijloc de transport pentru a ajunge la ore.
Mai mult, orasul are o zi speciala, numita “Ziua mersului cu bicicleta la serviciu”, intens promovata si la care participa peste 4.000 de oameni!
Investitia in traseele pentru biciclisti se ridica la peste 15% din bugetul alocat transporturilor in ultimii cinci ani. Peste 95% din strazi au astfel de piste speciale. In Boulder exista chiar si un serviciu online cu traseele pentru biciclisti.
4. Davis, California - Statele Unite
Orasul Davis a fost printre primele orase din Statele unite care au pus in aplicare un plan de incorporare a pistelor pentru biciclisti in infrastructura orasului. Astazi, peste 17% din cei care locuiesc aici folosesc acest mijloc de transport pentru a ajunge la serviciu cu ajutorul benzilor de biciclisti care depasesc 100 de mile. Orasul are mai multe biciclete decat masini.
Mai mult, locuitorii de aici au votat renuntarea la autobuzele care duceau copiii la scoala pentru a incuraja mersul pe jos sau cu bicicleta!
Pentru un drum cat mai eficient, gasesti harti cu trasee atat in oras, cat si in campusurile universitare si in bike-shop-uri, iar acestea nu costa nimic.
Atat de mare e pasiunea locuitorilor din Davis pentru biciclete, incat logo-ul orasului este chiar un astfel de vehicul cu doua roti! Pe viitor, orasul va beneficia si de un tunel subteran numai pentru biciclisti, in valoare de 1.7 milioane de dolari!
5. Copenhaga - Danemarca
De ce oare Copenhaga este al saselea oras clasat in topul oraselor cu gradul cel mai ridicat al calitatii vietii? Cu siguranta sunt multi factori care contribuie la acest lucru, dar printre acestea se numara si numarul mare de locuitori care se folosesc bicicletele. Practic, in Danemarca, toata lumea are o bicicleta! Copenhaga, cel putin, este supranumit “orasul bicicletelor”. De ce? 32% din cei care muncesc aici folosesc bicicleta ca mijloc de transport deoarece este o varianta mult mai accesibila si mai rapida.
Pistele pentru biciclisti sunt foarte bine ingrijite si, de cele mai multe ori, sunt separate de strazile circulate de masini. Iti vine sa crezi sau nu, aceste piste beneficiaza si de sistemul lor propriu de semnalizare.
Nu in ultimul rand, poti inchiria vehicule cu doua roti. Pentru o suma mica, pe care oricum o primesti inapoi cand returnezi bicicleta, te poti bucura de toate avantajele mersului cu bicicleta intr-un oras bicycle-friendly.
Inca ceva... ai auzit vreodata de comunca Christiania din Danemarca? Ei bine aici nu se circula deloc cu masina! Asa ca mersul cu bicicleta este lipsit de pericol.
6. Sandnes - Norvegia
In anul 1990, orasul Sandness din Norvegia a fost ales sa participe la un proiect pilot pentru fluidizarea traficului. Timp de patru ani, s-a investit aici pentru crearea de piste de biciclete pentru o zona bicycle-friendly, precum si pentru asigurarea unor conditii de siguranta pentru incurajarea mersului pe doua roti. In urma programului, Sandnes are astazi cele mai bune facilitati pentru ciclistii din Norvegia.
7. Trondheim - Norvegia
Ramanem in Norvegia, unde mai exista un oras destinat biciclistilor! Mai mult, Trodheim este cunoscut pentru o atractie mai ciudata care a devenit in scurt timp un succes. Este vorba de “Bicycle Lift (Trampe)”. Este vorba de un sistem care urca biciclistii pe pantele mai dificile, des intalnite in acest oras. Pentru a putea sa isi continuie drumul, biciclistul trebuia sa coboare de pe bicicleta si sa urce pe jos “dealurile” din oras. Acest sistem faciliteaza transportul si il face mult mai comod.
Ciclismul este incurajat aici. 18% din populatia din Trondheim foloseste bicicleta pentru a merge la serviciu sau la scoala, iar numarul celor care se deplaseaza cu acest mijloc de transport este in continua crestere.
8. San Francisco, California - Statele Unite
Daca traficul din Bucuresti ti se pare sufocant, inchipuieti cum este sa mergi cu masina in San Francisco, al doilea oras ca densitate a populatiei din Statele Unite. Nu prea e indicat sa iesi cu automobilul pe strazile de aici. De aceea, o retea pentru biciclisti foarte bine pusa la punct este absolut necesara! Ei bine, San Francisco a fost clasat primul in topul celor mai bune locuri de “biciclit” din lume, conform Bicycling Magazine.
Orasul are si o Coalitie a Biciclistilor condusa de un comitet compus din opt membri care se ocupa de nevoile ciclistilor si prioritatile cetatenilor in trafic.
San Francisco are o retea de piste de biciclete lunga de peste 65 de mile si o populatie de 40.000 de locuitori care folosesc regulat vehiculul cu doua roti. La asa trafic, autoritatile au luat masuri, astfel ca in mijloacele de transport in comun au fost echipate astfel incat sa poata sa transporte bicicletele cu usurinta si fara sa deranjeze calatorii, iar multe din drumurile destinate automobilelor au fost transformate in piste pentru biciclisti.
9. Berlin - Germania
Daca tot vorbeam de orase aglomerate din Statele Unite, sa trecem la orase aglomerate din Europa. Berlinul este al doilea cel mai populat oras din UE. Aici, mai putin de jumatate din populatie are masina personala, de aceea bicicleta este cel mai bun mod de a parcurge distante mari in timp util.
Ciclismul a crescut simtitor in Berlin unde peste 400.000 de biciclisti, adica 12% din traficul din oras, pedaleaza zilnic pe strazile si pistele speciale pentru ei. In plus, beneficiaza si de un sistem online care le afiseaza rutele cele mai bune pe care le pot alege pentru a strabate distanta dintre locul unde se afla si locul de destinatie.
10. Barcelona- Spania
In 2007, Barcelona a implementat un program care sa incurajeze mersul pe bicicleta. Cei care doreau sa mearga cu bicicleta in locul transportului in comun sau a masinii personale, puteau sa isi faca un card care le permite sa inchirieze biciclete din cele 100 de centre din oras si sa le returneze in oricare din acestea, nu neaparat la cea de unde au inchiriat vehiculul.
Mai mult, Barcelona are un “inel verde” in jurul zonei metropolitane, destinat ciclistilor. In plus, orasul are peste 3.000 de locuri de parcare pentru biciclete si are in plan dezvoltarea unui program care sa ajute la micsorarea numarului de furturi de vehicule cu doua roti.
Acestea sunt numai cateva din paradisele biciclietelor din lume. Multe orase au ales sa incurajeze pedalatul prin oras si sa reduca poluarea cauzata de automobile. Modelul acestor orase care au inteles beneficiile mersului pe doua roti ar trebui urmat. Sa nu uitam ca este o metoda eco de a calatori la distante mici si medii, precum si o metoda eficienta si distractiva de a ne mentine in forma!
Sursa foto: isocrates.us