Atunci cand ajungi sa intelegi ce ii face sa reactioneze pe oameni, ce ii face sa se comporte intr-un anumit fel, iti este mult mai simplu sa ii poti influenta si, intr-un final, sa poti obtine ce iti doresti de la ei. Important, in ceea ce priveste persuasiunea, este sa nu o confundam cu manipularea si sa o folosim intotdeauna cat mai onorabil cu putinta.
Persuasiunea a fost explicata foarte simplu de Artistotel, acum mai bine de 2000 de ani, care spunea astfel: "...e arta de a-i face pe oameni sa faca ce vrei tu, lucruri pe care in mod normal nu le-ar fi facut daca nu le-ai fi cerut acest lucru." Si mai simplu spus, este arta de a purta un om de la A la B, A fiind punctul de inceput al intalnirii sau conversatiei voastre si B fiind scopul tau -motivul pentru care incerci sa il influentezi. Atunci cand vom ajunge sa comunicam foarte bine vom fi persoane care stiu sa foloseasca la maxim persuasiunea, spun specialistii.
Ce ar trebui sa faci pentru a-i influenta pe cei din jurul tau?
Stiu ca acesta este, cu siguranta, unul dintre sfaturile pe care le citesti cel mai des, dar e foarte important: increderea in tine te poate ajuta, orice iti vei propune! Trebuie, insa, sa tii seama si de reversul medaliei: nimic nu iti "omoara" mai rapid tehnica de persuasiune decat prea multa incredere in sine, care te va face foarte rapid neplacut de cei din jur, pentru ca vei parea arogant.
E uimitor felul in care, vei descoperi, se schimba cu totul atitudinea unei persoane atunci cand felul in care propui ceva este altul!
- metoda reciprocitatii, care spune ca trebuie sa ne purtam cu ceilalti la fel cum se poarta si ei cu noi. Asa ca, atunci cand cineva se poarta frumos cu noi, avem tendinta de a ne purta la fel de frumos si, mult mai bine de retinut, daca cineva ne face o favoare, de orice fel, avem tendinta de a nu putea sa ii refuzam ajutorul, atunci cand ni-l cere.
Robert Cialdini da ca exemplu secta Hare Khrishna, ai carei membri, inainte de a-ti cere bani, iti daruiesc ceva: o floare, o carte...
- metoda "lucrurilor putine"
Este vorba de acea strategie care ne indeamna sa cumparam un nou uscator de par la un pret bun, spunanduni-se ca oferta e valabil numai doua saptamani si ca e "valabila in limita stocului disponibil". Se pare ca noi, oamenii, avem tendinta de a fi incantati de ideea ca vom beneficia de o oferta speciala si de un obiect care nu le este la indemana tuturor (pentru ca oferta este limitata, nu?)
- metoda pasilor mici
Se pare ca nimic nu se intampla de pe o zi pe alta si aceasta metoda presupune sa ii convingem pe cei din fata noastra de cel mai mic lucru posibil. Cialdini sustine ca un studiu realizat in Toronto a certificat faptul ca persoanele convinse pe strada sa poarte o simpla insigna cu vinieta sau sigla unei asociatii caritabile vor fi, doua saptamani mai tarziu, dispuse sa doneze bani acelei asociatii.
In plus, o alta tehnica de vanzare eficienta, care foloseste persuasiunea, este cea a placutului: oamenii sunt dispusi sa accepte o rugaminte de la cineva pe care il plac, de la un prieten. Un exemplu ar fi petrecerile in care se vand diverse, de la lenjerie la oale, aspiratoare sau jucarii sexuale. Totul se bazeaza pe ideea ca prieteni sau cunoscuti iti prezinta un lucru, iar tu ai incredere in ei!
Ideea este ca suntem dispusi sa acceptam mai usor o parere daca avem date sau ni se sugereaza ca si altii au facut-o, inaintea noastra. Cu alte cuvinte, daca stim ca un lucru are succes si la altii, suntem dispusi sa fim si noi de acord cu el.
Cum folosesti tu persuasiunea in viata de zi cu zi?