Dupa cum am discutat in articolele anterioare, Feng Shui traditional ofera atat o forma atragatoare, cat si un fond substantial, ancorat in principiile stravechi ale filozofiei chineze. Atunci cand alegem sa ne interesam de Feng Shui sau chiar sa-l aplicam in casa sau in locul unde lucram, alegem sa invitam aceste principii sa actioneze, intr-o masura mai mare sau mai mica, in locuri ce au capatat, in viata noastra, o conotatie sacra, dupa cum afirma Mircea Eliade in "Sacru si Profan", prin simplul fapt ca sunt spatii in care ne petrecem cea mai mare parte din zi si in care ne investim sau ne consumam o mare parte din energie.
In virtutea acestui aspect, puteam alege simple ornamente ce pun in valoare un spatiu sau putem patrunde in profunzimea semnificatiei fiecarui simbol ales. Feng Shui este o disciplina versatila ce poate aduce, in ambele cazuri, satisfactie. Ceea ce difera e intensitatea satisfactiei, iar alegerea ne apartine.
Unul dintre principiile de baza din Feng Shui este cel al chi-ului sau al "suflului vietii". "Chi" este denumirea data, in filozofia chineza, fortei vitale ce ne inconjoara, principiului viu ce anima tot ceea ce exista pe Pamant si in Univers. Este energia care transforma semintele in flori, care face ca inghetul iernii sa se transforme in explozia de culoare a primaverii si ca Luna sa-si urmeze, fara gres, traseul in jurul Pamantului.
Chi-ul este, la randul lui, conditionat de principiul Yin-Yang, al "contrariilor care se atrag". Yin-ul si Yang-ul reprezinta natura duala a creatiei, polaritatile existente pretutindeni in natura, care se completeaza reciproc. Masculin si feminin, zi si noapte, alb si negru, cald si rece sunt doar cateva dintre exemplele ce ilustreaza acest concept. Insa aspectul esential al yin-ului si yang-ului nu este cel al diferentei dintre cele doua, ci al atractiei dintre ele, al combinatiei lor alchimice care da nastere la diversitatea vietii. Insa mai multe despre influenta acestui aspect, intr-un articol urmator.
Desigur, chi-ul nu este ceva palpabil sau vizibil. Deoarece acesta nu se preteaza perceptiei celor cinci simturi fizice, ci, mai degraba, misteriosului "al saselea simt", persoanele pragmatice resping, in genere, aceasta latura non-fizica ce desparte chi-ul de tot ceea ce este aievea.
Insa chi-ul isi face simtita prezenta in viata oricui, chiar si a "realistului convins". Poate ca simtim fiori la vederea persoanei iubite sau, dimpotriva, a unei persoane cu care nu ne intelegem bine. Poate ca stim, fara explicatie, daca un om are intentii bune sau rele, de la primul contact cu persoana respectiva. Desigur, totul poate fi tradus la un nivel chimic, fizic sau neuronal, dar aceasta nu exclude suportul subtil al experientelor pe care le traim zi de zi.
In fine, de cate ori nu ni s-a intamplat sa intram intr-o casa pentru prima oara si sa ne simtim "ca acasa", bineveniti intr-un spatiu primitor si cald. Dimpotriva, poate ca, in ciuda ornamentelor frumoase si a luxului dintr-o casa, observam ca nu ne gasim locul intr-un spatiu neprimitor si "rece". Disciplina Feng Shui explica aceasta diferenta dintre spatii si senzatiile pe care ni le dau ele, prin prisma energiilor, tipurilor de chi care se intalnesc si coabiteaza in acele locuri. Interactiunea armonioasa sau confilictuala dintre ele va influenta decisiv modul in care percepem starea benefica sau neplacuta creata de spatiul in care locuim sau lucram.
In articolul urmator, vom discuta despre Teoria Celor Cinci Elemente si vom prezenta principalele tipuri de chi, modul in care interactioneaza ele si consecintele lor asupra noastra. (Eliza Ghitulescu si Sarhan Ilie-Rusu)