"Factorul care a contribuit cel mai mult la evolutia trend-ului de bunuri de larg consum a fost cresterea in valoare a cosului de cumparaturi, influentata de cresterea pretului si sustinuta de un volum mai mare achizitionat", declara Andi Dumitrescu, director general GfK Romania.
Produsele de ingrijire personala si de intretinere a locuintei au inregistrat cresterea cea mai dinamica in valoare, de 19% fata de aceeasi perioada a anului trecut, devansand cresterea alimentelor si a bauturilor cu 2%, acestea inregistrand un plus de 17% in moneda nationala.
Tabletele de ciocolata sunt printre cele mai dinamice categorii din cosul produselor alimentare. Influentata in primul rand de cresterea frecventei de cumparare, categoria a inregistrat o evolutie pozitiva in volum, putin peste 20% in prima jumatate a anului comparativ cu perioada similara din 2008, arata acelasi studiiu.
Dintre produsele de baza monitorizate, uleiul s-a mentinut relativ constant (+2%), in conditiile in care pretul platit de consumatori a scazut cu peste 15%.
Cafeaua macinata si apa minerala sunt printre categoriile ce nu si-au diminuat ratele de crestere, atingand volume cu aproape 9% mai mari decat in prima jumatate a lui 2008. Gospodariile au achizitionat mai des cafea macinata si au marit cantitatea de apa minerala la fiecare act de cumparare.
Sucurile necarbogazoase - o categorie "vedeta" a anului trecut in ceea ce priveste ritmul de crestere in volum (peste 20%) a inregistrat o crestere de sub 5%.
In cosul produselor non-alimentare, printre categoriile care au inregistrat cresteri in volum se numara produsele universale de curatenie (peste 5%), balsamul de rufe sau produsele de curatat geamuri (ambele cu peste 10%). Din segmentul produselor de ingrijire personala, deodorantele si samponul sa afla in continuare pe un trend ascendent, inregistrand cresteri in volum in jur de 5%.
Studiul se refera la primele sase luni ale anului 2009, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent si are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 categorii de bunuri de larg consum, dintr-un esantion de 2.200 gospodarii reprezentativ national, prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania.