"Competitia la birou cred ca este prezenta in toate companiile. Oamenii sunt prin natura lor mai mult sau mai putin competitivi. Chiar daca se lucreaza in echipa, fiecare dintre noi avem task-uri individuale, a caror indeplinire ne poate aduce promovare, recunoastere la job si alte satisfactii care deriva din asta". Un lucru esential este ca fiecare angajat sa isi cunoasca si sa isi respecte atributiile cu exactitate. Atata timp cat tu iti faci foarte bine treaba este mai mult ca sigur ca te vei putea face remarcata ca fiind o angajata de baza fara a intra in conflict cu ceilalti membri ai echipei.
"Cel mai des am vazut competitia intre colegi in cadrul departamentului de vanzari. Cand lupti sa obtii cat mai multi clienti si sa primesti cat mai multe comisioane, ajungi sa fii tot mai competitiv si mai ager in a prospecta piata, a gasi noi clienti si a-i atrage.Un alt caz poate fi cand seful te provoaca la o competitie, la o sedinta de exemplu, cand spune ca primul care aduce o idee noua care sa ajute proiectul sa fie mai bun, primeste suma X de bani, bonus la salariu. Sau un alt exemplu este cand te provoaca sa cauti 5 idei noi pe saptamana si primesti Y euro bonus la salariu. Cauzele aparitiei competitiei intre colegi cred ca pot fi: banii (comisioanele cum ziceam mai devreme, cresterea salariului), sa fii apreciat de catre sef, satisfactia ca ai reusit sa indeplinesti un task inainte de colegii tai si poate ca lista ar mai putea continua."
Competitia – benefica sau nu?
"Competitia este benefica pana in momentul in care devine 'paranoica'. Daca angajatii considera competitia stimulanta, fara a le afecta relatiile dintre ei, este ok sa existe asa ceva intr-o companie. Sunt persoane care tocmai prin provocarea lor la competitie obtin performante foarte bune, isi depasesc capacitatile lor obisnuite. Daca deja angajatii ajung sa isi ascunda informatii importante pentru toata firma doar pentru a ajunge pe primul loc nu mai putem vorbi de ceva benefic. La fel, daca angajatii ajung sa isi barfeasca colegii pe la spate pentru a le 'pune bete in roate' sau daca incearca sa evite lucrul in echipa, iarasi este un semn rau ". Pana la urma cred ca totul se rezuma la a-ti cunoaste limitele si a incerca sa le depasesti doar in masura in care asta nu ii afecteaza pe ceilalti.
Cum afecteaza competitia relatia dintre colegi?
"Cand se ajunge in zona negativa a tot ce inseamna competitivitate, relatia dintre colegi poate sa devina mai rece, pot aparea barfe, este posibil sa nu mai existe aceeasi comunicare ca inainte, sau sa dispara aproape cu totul. Odata ce relatiile dintre unii colegi se strica, efectele negative se pot extinde si spre altii, dar si spre companie – influentand performanta acesteia". Crearea unui ambient placut de munca ar trebui sa fie un obiectiv pentru toate companiile. Fiecare angajat reprezinta o piesa importanta a unui sistem ce reprezinta compania in sine. Atunci cand una dintre piese nu mai functioneaza, cu siguranta ca intregul sistem va fi afectat. Comunicarea este esentiala intr-o astfel de situatie, asa acum este in orice relatie interumana.
De la rivalitate la o relatie buna de colegialitate
In cazul in care competitia ajunge sa aiba efecte negative, exista o serie de masuri ce pot fi luate pentru a indrepta situatia. Alaturi de Monica Vanda Oltean am reusit sa identificam cateva dintre cele mai eficiente astfel de solutii.
- Sa intervina managerul general pentru a calma spiritele si a incerca sa readuca intregul proces de comunicare intre colegi pe drumul cel bun.
- Sa intervina un specialist in comunicare interna, fie un angajat (unele companii au departamente speciale pentru asta), fie cineva din exterior care sa identifice de unde a aparut aceasta competitivitate negativa, sa vorbeasca pe rand cu cei care sunt implicati, si sa ajunga cu fiecare la niste solutii concrete care sa duca la rezolvarea problemelor.
- Insasi implicarea respectivilor colegi intr-un proiect comun care sa necesite lucrul in echipa ar putea duce la reluarea unei bune relatii de colegialitate.
- De bun augur ar fi si putina destindere la birou, putina voie buna, chiar implicarea angajatilor intr-un team building care sa le permita si lucrul in echipa, dar si distractie.
Repercusiunile rivalitatii la birou
Nici un lucru nu trece pur si simplu de la sine fara a avea o serie de repercusiuni. Monica Vanda Oltean ne-a ajutat sa le identificam pe cele mai importante dintre ele:
- Scaderea performantei;
- Cresterea tensiunii la birou;
- Distragerea atentiei si deci scoaterea din ritmul de munca;
- Daca devii mai atent la rezultatele colegilor cu care esti in competitie, risti sa nu mai tii cont de rezultatele obtinute de tine;
- Angajatii lucreaza tot mai putin in echipa;
- Exista o stare de disconfort in companie.
Competitia la birou este "sanatoasa", atata vreme cat se desfasoara dupa anumite reguli cunoscute de toata lumea, inclusiv de manageri. Atunci cand ea devine cauza unor actiuni non-etice, ai de ales intre a intra in joc cu toate armele sau a te retrage catre un alt mediu de lucru. Din experienta ta, cine castiga intr-o astfel de confruntare?