Terapeutul de familie Svetlana Roys ne prezintă 11 reguli de aur pe care să le folosim ori de câte ori ne ancorăm într-o discuţie, care pare a fi mai degrabă o ceartă.
Aceste reguli te vor face să înţelegi mult mai bine relaţia pe care o ai cu interlocutorul tău, fie că acesta face parte din familie, este un prieten sau un coleg de muncă.
» "Acordează-te" înainte de discuţie aşa cum sunt acordate instrumentele muzicale înainte de spectacol. Găseşte o poziţie stabilă în care să te simţi confortabilă. Aşază-te pe scaun sau stai în picioare, în funcţie de cum îţi poţi găsi echilibrul şi calmul. Vorbeşte ca un adult - rosteşte doar lucruri care sunt absolut necesare şi care sunt cu adevărat importante pentru tine. Aminteşte-ţi de ce ai decis să intri în acea discuţie, iar dacă sesizezi că devii emotivă, găseşte un loc în încăpere sau un obiect de care să te legi pentru a-ţi restabili echilibrul pentru a reveni la starea iniţială.
» Când începi să discuţi cu o persoană care este foarte importantă pentru tine, începe dialogul cu replica: "Am început să vorbesc cu tine pentru că reprezinţi ceva pentru mine, pentru că îmi doresc să fiu alături de tine, nu pentru că vreau să mă cert cu tine." Aminteşte-ţi că o discuţie sau chiar şi o ceartă nu trebuie să aibă ca scop câştigarea unei bătălii, ci mai degrabă să se ajungă la un numitor comun. Când vorbeşti cu un copil, aşază-te la nivelul lui, iar la finalul discuţiei nu uita să spui: "Sunt alături de tine indiferent de situaţie!"
» Oamenii din jurul nostru au tot dreptul să nu creadă ceea ce spunem, să nu ne iubească, să nu ne înţeleagă şi să nu fie de acord cu noi, aşa că treci peste oricare dintre aceste aspecte. ADEVĂRUL ESTE SUBIECTIV. În orice conversaţie, caută adevărul care vă uneşte, adevărul de dincolo de cuvintele pe care amândoi le spuneţi. Aceasta este singura metodă prin care oamenii pot rămâne calmi şi pot să absoarbă energia pozitivă din sursele înconjurătoare.
» Fiecare persoană are dreptul să fie imperfectă, să greşească şi să aibă parte de propriile dezamăgiri. Acest lucru nu îţi dă dreptul să îi tratezi nerespectuos. Aminteşte-ţi că şi tu mai greşeşti din când în când. Respectul interlocutorului se câştigă atunci când te respecţi pe tine.
» Fiecare foloseşte propriul limbaj, propriile simboluri şi are propriul nivel de reacţie. Orice lucru pe care îl spui trebuie să fie trecut prin filtrul subiectivităţii, al experienţei personale şi al percepţiei personale. Nu îţi fie teamă să ceri lămuriri. Oferă-le interlocutorilor timp pentru a analiza informaţia pe care le-ai oferit-o. Spune "EU" în loc de "TU" mai des (simt, sunt jignită, sunt nervoasă, cred că).
» Proiectăm gândurile pe care le avem pe cei cu care vorbim. Proiectăm gândurile, sentimentele, dorinţele greu de atins, iar interlocutorul face, de asemenea, acelaşi lucru cu noi. Învaţă să recunoşti aceste proiecţii şi să nu le laşi să te afecteze pe durata conversaţiei.
» Îi înţelegem mai uşor pe cei care sunt pe acceaşi lungime de undă cu noi. Recomandat ar fi să te ridici la nivelul fiecărei persoane cu care intri în contact, dar să nu te cobori niciodată la nivelul nimănui, pentru că de fiecare dată va trebui să te întorci de unde ai plecat. Aşa cum spunea Mark Twain: "Nu te certa niciodată cu oamenii proşti. Te vor trage în jos la nivelul lor şi apoi te vor bate cu experienţa."
» Când vorbeşti cu persoane agresive, încearcă să observi care este momentul în care depăşesc limita şi este timpul să pui capăt discuţiei. Nu are rost să vorbeşti cu o persoană care se simte jignită prea uşor. Astfel de persoane sunt pasiv-agresive, de regulă te vorbesc pe la spate şi aruncă cu vorbe grele. Când eşti într-o ceartă cu o astfel de persoană, ai grijă să îţi explici clar sentimentele pe care le ai faţă de ea, după care mergi şi caută o sursă de la care să te reîncarci cu energie pozitivă.
» Nu porni discuţii legate de calităţile personale, vorbeşte doar despre fapte şi evenimente. Evaluarea personală nu poate duce decât la neînţelegeri şi discuţii fără sfârşit. Dacă dialogul devine o luptă sau o ceartă, înseamnă că nu sunteţi pe aceeaşi lungime de undă, moment în care ar fi bine să apelezi la umor.
» Cea mai importantă regulă este, cel mai probabil, să comunici cu "fiinţa superioară" care se află în interiorul interlocutorului tău. Adresându-te la acest nivel vei evita traumele, evaluările, provocările şi reacţiile de tip stereotip.
» Învaţă să închei discuţiile, neînţelegerile, chiar şi certurile folosind cuvinte frumoase. "Mulţumesc" şi "ne revedem curând" sau ceva asemănător, sunt cuvinte care exprimă sentimentul de potrivire în convesaţie. Analizează certurile din trecut şi învaţă din experienţele anterioare.