Chanel "taie" 200 de joburi
Ca si cum deja nu observam semnele ca anul 2009 va fi un an slab pentru moda, Chanel deja renunta la 200 de joburi, dand vina pe scaderea vanzarilor pe piata de lux, prezisa si de JP Morgan, companie leader in serviciile financiare, care a anuntat ca piata de lux va scadea pana la 4% in 2009.
Renuntarea la aceste joburi, descrisa de cativa comentatori, ca cea mai mare criza prin care a trecut Coco Chanel din 1939 cand si-a concediat tot stuff-ul, reprezinta aproximativ 10% din forta de munca a companiei. Aceasta reducere de personal vine dupa un an dificil in moda, in afacerea cu parfumuri, cosmetice si accesorii.
Este un moment trist pentru industria modei si nu vom fi extrem de surprinsi ca si alte case de moda sa ajunga la acelasi impas.
Designerul german, Karl Lagerfeld a declarat ca recesiunea poate afecta moda si industria designului intr-un mod benefic, putand scoate la suprafata creativitatea cea mai buna a designerilor. "Toata aceasta criza este ca o noua primavara pentru casele de moda, atat moral cat si psihic. Observ un lucru sanatos, oribil ce-i drept dar sanatos, atat timp cat nu se mai putea observa calitate. Este ca un tratament medical pentru intreaga lume. Este un moment dificil pentru toti, insa unul necesar, pentru ca deja se depasise limita." Declara Lagerfeld pentru Telegraph.
"Afacerea in ultimul an a scazut mult, pana la 25%, insa vom fi exact in punctul unde eram acum 3 ani."Saptamana modei de la Milano
Saptamana modei de la Milano, care a avut loc in luna martie a fost extrem de asteptata de jurnalitii de moda, critici si media, curiosi sa afle daca designerii italieni cunoscuti isi vor prezenta colectiile. Cum vor reusi ei sa prezinte moda si stilul intr-o perioada atat de dificila, cand recesiunea afecteaza toate domeniile.
Aruncand o privire asupra acestei saptamani a modei, nu este dificil de realizat ca recesiunea s-a instalat cu drepturi depline in moda. Casele italiene de moda, ca si majoritatea italienilor, sunt afectati din cauza crizei financiare, oamenii fiind mai chibzuiti si mai reticenti in achizitionarea de tinute de lux sau accesorii. Sectorul de moda fiind in impas, se provoaca o mare pieredere de bani, putin profit si o iminenta decizie de a face reduceri de buget pentru creatiile din liniile de lux.
In acest an, mai mult de 10 branduri au hotarat sa nu ia parte la eveniment, fiind in imposibilitatea de a crea o colectie potrivita, ce va dezvolta brandul si popularitatea sa. Roberto Cavalli si-a prezentat propria colectie, insa a fost nevoit sa renunte la linia Just Cavalli, deaorece compania Ittierre cu care colabora pentru aceasta linie, are probleme economice si nu a mai putut garanta suport financiar pentru a crea o colectie spectaculoasa, care sa creasca popularitatea si imaginea brandului in intreaga lume.
Alti designeri au fost criticati ca au participat la acest eveniment italian cu colectii banale si saracacioase.
Pana si paleta de culori predominanta in colectii, poate conduce la observatia ca optiunea pentru nuante tipice de vara, care de obicei aduc o nota de stralucire tinutelor de seara, vara, au fost folosite si de casele de moda italiene pentru a crea un look trendy pentru urmatoarea iarna!!!
Oare designerii folosesc aceste tonuri deschise si pozitive pentru ca se tem de perioada dificila prin care trec? Foarte posibil!Vera Wang si Betsey Johnson, absente in Saptamana Modei de la New York
Nu mai este o surpriza ca recesiunea a afectat America foarte grav. Insa este extrem de socant cat de departe se "simt" efectele crizei. Industria modei americane incepe sa "tremure" sub greutatea masiva a crizei prin care trece tara, o parte din designeri incercand sa-si "ajusteze" brandul ca niste animale intr-un nou mediu, care incearca sa se adapteze cat mai rapid posibil pentru a supravietui.
Vera Wang si Betsey Johnson au creat un precedent prin decizia de a nu-si prezenta colectiile de toamna-iarna ’09-’10, la Saptamana Modei de la New York, din februarie, care a avut loc pe Bryant Park, sustinand ca recesiunea este factorul decisiv pentru aceasta hotarare.
Pentru moda, prezentarile ce au loc pe Bryant Park, sunt o premiera pentru privitori, insa pentru acest eveniment, un designer trebuie sa plateasca 300 000$. Asa ca atat Vera Wang cat si Betsey Johnson au optat pentru show-uri mai "intime" si mai ieftine, unde sa-si prezinte colectiile. Wang a preferat ca locatie magazinul ei din New York, unde au fost invitati 150 de persoane.
Morrissey isi inchide magazinele
Poate fi sfarsitul drumului pentru celebrul brand australian: Morrissey, compania anuntand ca va inchide patru magazine din Australia si alaturandu-se victimelor din lista celor "loviti" de criza, din industria modei.
Este una dintre companiile care s-a transformat dintr-un bramd luxos, pentru un target exclusivist, intr-unul cu productie ieftina, o mare pierdere pentru clientii ramasi fideli marcii cat si pentru industria modei.