Numele meu este Firmin.
Multi m-ar caracteriza intr-un mod barbar, si anume drept "un sobolan". Nu-i contrazic, pot doar sa completez: "Sunt un sobolan devorator de carti!". Fireste, am si eu limitele mele, nu suport orice. Imi displac in mod special cartile cu si despre neamul rozatoarelor. Chestie de gust... In rest, citesc aproape orice. Sunt, daca vreti, un exemplu viu al faptului ca lectura te hraneste si te umanizeaza".
Ce parere aveti despre mesajul de mai sus? Il cunosti pe Firmin? Nu? "Mama" lui Firmin, Oana Boca, director de imagine al Polirom ne spune cum a luat nastere personajul si cum a fost posibil realizarea unei campanii de promvarea a cititului cu numai 100 de dolari.
Cum v-a venit ideea de a face o astfel de campanie?
Sincer nu stiu cum mi-a venit ideea. Pur si simplu am vazut cartea, am citit-o si m-am gandit ca se preteaza unui astfel de campanii. Farmecul aparte al personajul este, de asemenea, unul dintre motivele pentru care am decis sa initiez campania. La fel, pretul relativ mic al cartii (22,95 lei) - si deci accesibilitatea - a fost inca un argument in favoarea includerii romanului intr-o campanie de promovare a lecturii.
Cum ati dezvoltat campania? Care au fost principalele etapele pe care le-ati urmat?
In momentul in care am decis sa transform aparitia ei intr-un eveniment, cartea lui Sam Savage se vindea slab in tarile de limba anglo-saxona si bine in Spania, Germania si Franta. Am mizat, insa, pe cateva elemente, dintre care cel mai important este mesajul cartii, farmecul personajului principal si accesibilitatea acestei carti.
Am avut un scop clar, provocarea interesului pentru lectura in randul persoanelor active, utilizand si adaptand modalitati de promovare neconventionale, relativ noi pe piata autohtona de carte si obiective clare: sa determin minin 5.000 de persoane sa achizitioneze romanul Firmin, sa implic minim 15.000 de persoane in discutii despre Firmin si importanta lecturii, sa creez un orizont de asteptare cu privire la urmatorul roman semnat Sam Savage si sa consolidez imaginea colectiei "Biblioteca Polirom" si a editurii pe piata.
Care au fost canalele de comunicare si cum s-a desfasurat practic campania?
Campania s-a defasurat in online prin promo de guerilla pe Yahoo Messenger si bloguri culturale, concursuri online (pe portalurile culturale si de cultura urbana cele mai importante), publicatii online, e-mail, in locatiile Centrului de Librarii Bucuresti (CLB), in lantul de cafenele Cafepedia (Bucuresti), in media, in strada prin stickere lipite in Bucuresti si insigne purtate de persoane influeunte din lumea culturii - in toata tara, dar si prin posta: scrisori, trimise in numele lui Firmin, catre persoanele influente din lumea culturala.
Din exeperiente dumenavoastra, ce ar trebui sa stie si alte companiile si chiar si edituri care se plang de buget redus si de criza si care se resemneaza fara sa faca nimic prin care sa iasa din situatia dificila?
In Romania, promovarea cartilor se face mai mult cu metodele PR-ului. Un editor investeste in promovare o parte din banii obtinuti din vanzarea de carte. Cum tirajul mediu pe piata autohtona de carte este de aproximativ 2.800 de exemplare, fondurile care revin promovarii sunt foarte mici. In ultimul an, insa, data fiind aparitia editiilor de kiosk, colaborarea editurilor cu ziarele centrale a devenit problematica, cotidienele avind drept tinta promovarea propriilor titluri. In acest context, gasirea unor noi canale de promovare se impunea. La fel conteaza, pasiunea pentru munca pe care o faci, exeperienta, cunosterea produsului.
In cultura salariile sunt foarte mici. De exemplu eu nici nu stiu care este concurenta mea de la alte edituri, pentru ca fluctuatia pe astfel de posturi: marketing si promovare este foarte mare. Iti permite sa migrezi spre mai multe domenii mult mai bine platite si se intampla foarte des acest lucru. Deci nu poti sa stai decat din pasiune pentru munca pe care o faci. La fel, este foarte important si experienta, nu stiu daca as fi reusit sa fac o astfel de campanie fara exeperienta de sase ani acumulata in aceasta pozitie. Conteaza foarte mult modul in care intelegi produsul si contextul general in care acesta este realizat. Creativitatea, desi importanta nu este suficienta daca nu este sustinuta de munca, pasiune si exeperienta.
Care au fost dificultati intampinate in timpul campaniei si cum ati trecut peste ele?
Au existat zile in care numarul celor care scriau e-mailuri sa ma intrebe despre Firmin depasea 50, iar unii dintre corespondenti aveau si cate 10 curiozitati legate de Firmin. Atunci a trebuit sa gasesc ajutor. Am apelat la sprijinul unor studenti, care au acceptat voluntariatul. Campania in librarii fusese stabilita cu un lant bucurestean, dar, cu trei zile inainte de a debuta proiectul, au izbucnit unele si in doua zile, a trebuit sa gasesc alt partener.
Care ai fost rezultate camanieie in care aiti investit 100 de dolari si care a reusit sa castige Silver Award for Excellence la Romanian PR Award?
Cu o investitie de doar 100 de dolari, s-au obtinut urmatoarele rezultate:
- Campania de PR a generat 76 materiale de presa, inregistrand aproximativ 150.000 de cititori de presa scrisa si peste 10.000.000 vizitatori pentru online
- 48 de persoane influente din lumea culturala romaneasca au purtat insigna cu Firmin
- Peste 20 de bloggeri au initiat discutii despre Firmin si importanta lecturii
- In ziua lansarii cartii, postul national de televiziune a dedicat trei emisiuni semnalarii acesteia, punind in discutie importanta lecturii
- In timpul perioadei de teasing, pe adresa [email protected] au sosit 1.723 de mesaje
- In timpul campaniei, traficul site-ului Editurii Polirom (editura cu cei mai multi vizitatori online, conform trafic.ro) s-a dublat
- Pe perioada campaniei, traficul celui mai important blog de lecura - terorista.ro - a crescut de trei ori
- Dupa lansare, romanul Firmin a stat, timp de 16 saptamini in topul celor mai vindute carti pe polirom.ro
- Interesul mass-media in jurul acestui subiect a continuat si dupa incheierea campaniei