Cum gandesti si cum comunici?! Suna tare complicat...
Am putea sa mergem, totusi, de la complex la simplu, cand vine vorba de gandurile noastre? Am putea, o varianta o gasim chiar mai jos si este una foarte, foarte buna!
Am spus noi, pana acum, faptul ca fiecare om are o perceptie proprie asupra realitatii (“harta sa mentala”) si ca perceptia este influentata de programul pe care il rulam, permanent, in subconstient – program format din convingerile, obiceiurile sau strategiile pe care ni le-am format in timp, inca din copilarie. Am scris ca succesul este un produs al atitudinii, al mentalitatii, al mintii noastre.
Iar cand ne referim la minte...ei, bine, ne poate apuca ameteala. Pentru ca pare a fi un domeniu atat de vast si de complex, in care putem regasi orice: amintirile sau visele de viitor, durerile si bucuriile, tristetile sau entuziasmul, iubirile noastre, succesul sau esecul, framantarile si grijile, gandurile fara numar...Mintea pare un ocean imens, greu de explorat, greu de inteles, greu de controlat.
Si totusi! Schimba perspectiva si vei descoperi ceva foarte interesant: in mintea noastra nu exista decat cinci lucruri ! Cinci. 5.
Pentru ca avem doar 5 simturi prin care putem percepe lumea: vaz, auz, pipait, miros si gust...in minte nu pot exista decat imagini, sunete, senzatii / emotii, mirosuri si gusturi. Intregul proces al gandirii, aparent infinit in continut si complexitate, nu este decat o succesiune de imagini, cuvinte, senzatii...Atat si nimic mai mult!
O asemenea perspectiva este inedita si simplifica mult lucrurile.
Primul aspect pe care vrem sa il subliniem, mai departe, este ca oamenii folosesc toate aceste 5 moduri de a procesa informatia, insa au si unele preferinte, fara doar si poate:
- unii gandesc mai mult in imagini: amintirile sunt stocate preponderent ca imagini, cand se gandesc la viitor plasmuiesc imagini, sunt foarte influentati de tot ceea ce vad in jurul lor. Pe acestia ii putem numi ca fiind VIZUALI.
- altii gandesc preponderent cu ajutorul cuvintelor: vorbesc mult cu ei insisi, isi amintesc tot ce s-a spus, se gandesc la viitor dialogand despre el, in sinea lor; sunt foarte influentati de ceea ce aud sau li se spune, au ureche muzicala...ii vom numi ca fiind preponderent AUDITIVI.
- o alta categorie este formata din cei care sunt foarte atenti la corpul lor: isi constientizeaza permanent senzatiile, emotiile, sentimentele, ii “simt” pe cei din jurul lor, sunt foarte tactili si ii putem numi KINESTEZICI (kinesis inseamna miscare si este un termen care se foloseste, aici, cu referire la miscarile si senzatiile corpului)
Exista si oameni predominant olfactivi sau gustativi? Exista, dar sunt foarte rari. Primii au un simt incredibil al mirosului – precum un parfumier – si asociaza fiecarei experiente de viata un miros anume; ceilalti au un simt gustativ foarte dezvoltat, ca de mare maestru bucatar, si asociaza experientele lor cu anumite gusturi pe care le percep, in mod spontan. De exemplu, directorul executiv al unei mari companii asiatice este cunoscut pentru faptul ca ia deciziile pe baza gustului resimtit in timp ce analizeaza o oferta sau alta.
In societatea occidentala, datorita modului actual de educatie, predomina vizualii, urmati de auditivi si apoi de kinestezici.
Este evident ca doi vizuali vor comunica foarte usor intre ei – fiecare il va face pe celalalt sa isi formeze o imagine clara asupra subiectului expus...insa atunci cand doi parteneri de conversatie, de munca sau de viata fac parte din categorii diferite, lucrurile se complica. Nu se inteleg atat de usor, ba chiar nu se inteleg deloc, uneori. Este logic: unii locuiesc intr-un univers de forme si culori, altii intr-o lume a sunetelor si cuvintelor, altii intr-un univers de stari, emotii, sentimente...Limbajul este foarte diferit, nevoile lor sunt diferite!
Data viitoare vom incepe sa discutam despre fiecare, pe rand. Este extrem de util sa identifici cum gandesti tu si cum o fac ceilalti, pentru a putea comunica asa cum trebuie, cu fiecare in parte. Mai mult, vei vrea sa descoperi cum trebuie sa folosesti imaginile, cuvintele si senzatiile in folosul tau, pentru a obtine ceea ce doresti de la viata. Este un mod foarte simplu si eficient de a incepe sa devii stapanul propriei tale minti.
Iti doresc un weekend placut – luminos, linistit sau cald - si iti mai amintesc ceva: pe baza acestor ultime intelegeri asupra felului in care oamenii gandesc, vechea zicala “Fa-i altuia doar ceea ce ti-ar place si tie sa ti se faca” s-a schimbat!... Corect este: “Fa-i altuia doar ceea ce i-ar place lui sa i se faca!" :)