Si totusi cum faci tu ca femeie sa-ti mentii afacerea departe de adversari? Autorul Terry Brown iti propune cateva idei prin care sa iti protejezi afacerea, in cartea sa "Business Security: Over 50 Ways to Protect Your Business". Acesta porneste de la premisa ca un adversar nu este neaparat un alt om de afaceri, ci un om de langa tine, adica angajatul.
Iata care sunt lucrurile care pot dauna afacerii tale in conceptia autorului. 60% dintre angajatii temporar nu stau foarte bine la capitolul etica, deci chiar daca o sa-ti ia timpul pe care crezi ca nu il ai, asigura-te ca stii trecutul celor pe care ii angajezi. Stii cum sa previi procesele pentru incalcarea codului muncii? In acest caz angajatii tai ar trebui sa aibe inca de la inceput reguli stricte, scrise cu privire la acest aspect. De asemenea Terry Brown se mai leaga de faptul ca angajatii mai fura de la locul de munca. Acest lucru nu este o noutate in Romania. Concluzia autorului este ca intr-o afacere trebuie sa fii in primul rand atenta la angajatii tai.
Urmatoare etapa: trebuie sa te gandesti ca atat timp cat vrei sa-ti protejezi afacerea trebuie sa-ti protejezi si consumatorii:
- foloseste datele personale numai cu acordul persoanei care le detine;
- nu le stoca pe calculator, foloseste mai degraba un cd sau ceva care sa-ti apartina numai tie;
- updateaza softul de securitate in mod frecvent;
- foloseste alarme, lacate sau camere video;
- limiteaza accesul la datele personale si accesul la retea dupa ce angajatii au plecat.
Poate nu te-ai gandit, dar si numele firmei poate fi o mare problema. Faptul ca numele pe care l-ai ales este inregistrat nu reprezinta un sistem de siguranta foarte mare. Si asta pentru ca dreptul de a folosi exclusiv un nume depinde de prima data cand numele a fost folosit. Daca o persoana care are o afacere poate dovedi ca a fost prima care a folosit numele respectiv, drepturile sale sunt superioare in fata celorlalti. De aceea este important sa mentii o evidenta a documentelor care pot demonstra data la care afacerea ta a inceput sa functioneze cu un nume distinct. Cu cat ai o afacere mai de succes, cu atat mai mult se vor gasi unii care sa vrea sa-i copieze numele cu speranta ca publicul consumator va deveni confuz.
Dar ce se intampla in cazul ideii de afacere, a directiilor de dezvoltare la care te gandesti? Exista doua tipuri de informatii intre care este esential sa pastrezi diferenta: cele pe care le tii numai pentru tine si cele pe care le comunici in piata. Cele din prima categorie tin de proiectele care stau inca sub semnul intrebarii, de partereriatele pe care intentionezi sa le inchei, de "culisele" afacerii. Chiar daca preferi sa fii discreta, trebuie sa ai si un set de informatii pentru a doua categorie, cu care sa iesi in piata, sa iti promovezi serviciile sau produsele: avantajele tale competitive, care te diferentiaza de altii, personalitatea ta, ca antreprenor, valorile in care crezi, cunostintele pe care le ai. Astfel iti vei construi un nivel de credibilitate si o imagine in fata carora competitorii tai nu vor avea alte arme decat sa priveasca si sa copieze. Dar oricum va fi prea tarziu, pentru ca tu deja te vei afla iar cu un pas in fata lor.